Ny 9-5
Sporty svensk direktionsvogn fra Saab
Af Jeppe Lykke Hansen
Den nye Saab 9-5, der netop har haft premiere, er blevet så gennemgribende forandret, at den i virkeligheden ligeså godt kunne få en ny modelbetegnelse.
Ikke færre end 1.265 ændringer i forhold til forgængeren skal sikre bilen bedre køreegenskaber og større trafiksikkerhed.
Turbo-diesel og automat-gear
De mest interessante fornyelser er Saabs nyudviklede V6 turbodieselmotor samt en helt ny femtrins automatgearkasse.
Turbodieselmotoren har common rail-teknik med elektronisk styret indsprøjtning og en turbolader, der bringer motoren op på 176 hestekræfter.
9-5'eren med den nye V6 turbodieselmotor klarer 0 til 100 kilometer i timen på 9,3 sekunder, mens tophastigheden ligger ved 215 kilometer i timen.
Vintergear
Automatgearet har indstillingerne normal, sport og vinter. Ved vinter startes fra stilstand i tredje gear og gearskiftene vil være tilpasset kørsel på glat vej.
Olien i automatgearet er af en ekstrem høj kvalitet beregnet til at holde i hele bilens levetid.
Stiv undervogn
Affjedringen er gjort 10 procent stivere med en kraftigere krængningsstabilisator.
Udvekslingen i styretøjet er ændret og hele undervognen er finpudset.
Sikker i svinget
Resultatet er forbedret styrefølsomhed, større sporsikkerhed og næsten umærkelig krængning under hård kørsel i svingene.
Skulle 9-5'eren begynde at skride ud med bagenden, bremser begge hjul i yderst i svinget, hvilket trækker bilen tilbage på ret kurs.
------------------------------------------------------
BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag. KLIK HER
BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.