Til fri redaktionel afbenyttelse med kildeangivelse
Cabrioleter i frit fald
Det er nu så billigt at flekslease åbne biler, at cabrioleter står til at falde kraftigt i pris. Sælg dem til eksport nu, råder Bilpriser.dk
Ejer du en cabriolet, så har du, udover udsigt til blå himmel og vind i håret, udsigt til at tabe masser af
penge på den. Brugtpriserne på cabrioleter er i inde i et sandt uvejr, og en måde at redde nogle af
pengene på er ved at sælge dem til eksport og vælge en anden form for ejerskab, fleksleasing, oplyser
online vurderings- og brugtbilsiden Bilpriser.dk, hvis eksperter har analyseret situationen for B. T.
”Reglerne for registreringsafgifter er ændret i 2009, og det er nu muligt for leasingselskaberne at betale
registreringsafgiften i småbidder. Før blev alle importerede cabrioleter pålagt hele registreringsafgiften
på en gang. Nu kan leasingselskaberne hente de brugte til Danmark, når de er tre år gamle og
nøjes med at betale en halv procent af afgiften per måned. Det betyder, at de kan give forbrugerne nogle
meget attraktive tilbud på fleksleasing, og derfor vil færre købe de brugte cabrioleter. Og så
falder de naturligvis til priserne igen er konkurrencedygtige”, fortæller chefanalytiker Niels Grøftehauge
fra Bilpriser.dk.
Eksempelvis regner han med, at en af de brugte VW Golf 1.6 Cabriolet fra 2004, der er annonceret på Bilpriser.dks
bilbase til 149.000 kr. vil falde med hele 76 pct. over de næste fem år og yderligere 50.000 km. Kun Mazda
MX-5, der har opnået en form for kultstatus, vil klare sig hæderligt. Et brugt eksemplar fra 2005 til 187.000 kr.
ventes at falde 54 pct. over fem år og de ekstra 50.000 km.
Den ny situation gør, at man enten skal beholde sin brugte cabriolet og acceptere det værditab, der kommer.
Mange køber jo cabrioleter med hjertet. Eller man skal redde det, man kan og så anvende pengene i en
fleksordning af samme bil. Det vil i mange tilfælde være en bedre forretning efter de 5 år, der beskrives
her.
”Skat har altid vurderet cabrioleter meget højt, og det vil man kunne skynde sig at udnytte, inden Skat
justerer cabrioleterne ned,”, tilføjer Niels Grøftehauge.
”For at eksportere skal sælger få lavet en vurdering hos Skat, og hvis den er fornuftig, skal man enten
selv sælge bilen til eksport eller finde en bileksportør. Dem finder man nemmest ved for eksempel ved at
sætte bilen på en online bilauktion som Autocom.dk, hvor 4.000 bilhandlere hver dag byder ivrigt på de
egnede eksportbiler”, oplyser Niels Grøftehauge.
Man får dog ikke hele restafgiften tilbage, når man eksporterer sin bil. Staten trækker 15 pct., dog
mindst 7.500 kr. Men det kan alligevel være en god forretning, hvis man når at sælge, inden prisfaldet for
alvor slår igennem.
”Mange har et stærkt bånd til cabrioleten i garagen, og de pusler om den i vinterhalvåret. Det er
jo godt nok. Men det er fra vores syn en lidt skidt forretning. Vi mener, at hvis man vil køre i cabriolet og
gøre det så billigt som muligt, så er løsningen fleksleasing, måske i seks-syv
måneder om året. Derefter lader man leasingselskabet parkere den vinteren over - uden registreringsafgift -
og næste år leaser man den samme eller en anden model”, slutter Niels Grøftehauge fra
Bilpriser.dk.
Minianalysen kan downloades som PDF-fil her:
ftp://presse:Presse123@87.48.155.100/Cabrioletprisfald.pdf
Reglerne om bileksport finder du hos Skat på dette link:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1817369&vId=0
Henvendelser vedrørende denne pressemeddelelse:
Niels Grøftehauge, 40 72 14 07