BT og Bilpriser.dk

Analyse af små dieselbiler

En lille dieselbil kan være en sund investering.

Den skattefri kørselsgodtgørelse er to til tre gange større end de reelle udgifter. Den skattefri kørselsgodtgørelse er to til tre gange større end de reelle udgifter.

Af Hans Uffe Christensen Berlingske Media

Dieseldværge er pengemaskiner
Små dieselbiler er blevet så billige – både i indkøb og drift – at de kan tjene deres egen værdi ind på ganske få år, hvis man benytter dem til erhvervsmæssig kørsel. Total-økonomien i de billigste af bilerne er så god, at en kilometer i firmaets tjeneste rækker til tre – fire private kilometer. Uden at bilejeren skal have en krone op af lommen.

Hvis bilejeren køber en af disse biler udelukkende med firmakørsel for øje – f.eks. fordi vedkommende i forvejen har en privatbil - kan diesel-dværgen blive en ren pengemaskine. Også når bilkøbet udelukkende finansieres med lånte penge.

30.000 firmakilometer udløser i de tre billigste af bilerne målt efter totaløkonomi et skattefrit overskud på over 60.000 kr. svarende til en lønforhøjelse på omkring 150.000 kr. med en gennemsnitslig trækprocent.

Det skyldes, at de superøkonomiske biler kun koster lidt over en krone pr. kilometer, når alt regnes med i en fireårig ejerperiode. Overfor det står 2012-taksten for skattefri kørselsgodtgørelse på 3,80 kr. for de første 20.000 km og 2,10 kr. for yderligere firmakilometer på årsbasis. I alt 97.000 skattefrie kr., hvis samtlige 30.000 km er i firmaets tjeneste.

Dette beløb skal selvfølgelig fratrækkes de totale udgifter til bilens drift, afskrivning, finansiering o.s.v. For f.eks. en Renaut Twingo diesels vedkommende er det 31.743 kr. Det nøjagtige årlige netto-oversskud for denne bil lander således på 65.257 skattefrie kroner om året svarende til godt 261.000 kr. over den fireårige beregningsperiode.

Hvorfra de individuelle udgifter til service og forsikring skal fratrækkes. Men med mindre der er tale om en ganske ung bilist, rykker det kun i beskeden grad på regnestykket. Overskuddet på godt 65.000 i omtalte Renault Twingo bliver måske reduceret til omkring 60.000 kr.

I virkelighedens verden vil de færreste køre 30.000 firmakilometer i en så lille bil. I denne sammenhæng er det nok mere relevant at se på dieselbilerne en klasse over mikro-segmentet.

Både privat og i firmaets tjeneste
Blandt de såkaldte minibiler er Fiat Punto 1,3 diesel billigst med en kilometer pris på 1,22 kr. Det årlige overskud i denne bil, når alle omkostninger er trukket fra den skattefrie kørselsgodtgørelse, lander på 60.362 kr. eller godt 241.000 kr. over den fireårige periode. Stadig minus nogle få tusinde til service og forsikring.

Rigtigt mange ejere af små dieselbiler bruger køretøjet både privat i og i firmaets tjeneste. Her er det relevant at se på, hvor mange kilometer i firmaets tjeneste, der udløser et passende antal gratis private kilometer.

Totalvindere er den lille Smart. Tosædet ganske vist, men hvis firmakørslen indskrænker sig til lidt kundebesøg, privat revisionsbistand og andet, skal der jo blot være plads til en mappe. Og Smart er rigtig smart i byen.

I en Smart skal man bare køre 8.246 km, før resten af de 30.000 km svarende til 21.754 km i vor beregningseksempel er gratis. I en Renault Twingo er der også plads til lidt vareprøver, og her rækker 8.353 km. til 21.647 gratis private kilometer, mens det tilsvarende forhold mellem firmakilometer og gratis private kilometer i den noget større Fiat Punto diesel er henholdsvis 9.642 km og 20.358 km.

Selv i den totaløkonomisk dyreste af vore små dieselbiler, Chevrolet Aveo, udløser hver kørt firmakilometer mere end en gratis privatkilometer.

Top fire i analysen
1.Smart er den billigste af alle de små diesel-dværge målt efter totaløkonomi. I en Smart CDi rækker 8.246 firmakilometer til 21.754 gratis private kilometer. årligt.

2. Renault Twingo er kun marginalt dyrere end Smart, og den har fire siddepladser. Her rækker 8.353 firmakilometer til 21.647 gratis privatkilometer. årligt

3. Fiat Punto er billigste bil fra klassen over mikroerne, og tilmed femdørs. 9.642 firmakilometer i en Punto diesel betaler for 20.358 gratis private kilometer. årligt

4. Reparationer kan hurtigt smadre forhåbningerne om overskud og gratis private kilometer. Men ikke i en Hyundai i20, hvor garantien på 5 år er et år længere end beregningsperioden. I en i20 diesel betaler 9.881 firmakilometer for 20.119 gratis private kilometer.

Download analysen her!

 
 

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag

Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.