BT

Person vs. varebilsanalysen

Analyse af gule eller hvide nummerplader.

Det kan fortsat i langt de fleste tilfælde bedst betale sig at køre med gule plader på bilen, hvis man ikke har behov for bagsæder. Det kan fortsat i langt de fleste tilfælde bedst betale sig at køre med gule plader på bilen, hvis man ikke har behov for bagsæder.

Af Hans Uffe Christensen, Berlingske Media

Gul eller hvid nummerplade
I de gode gamle dage, før den såkaldte misundelsesafgift blev indført, skovlede bilbranchen gulpladebiler ud til såvel professionelle som private. I 2007 blev der solgt 56.041 nye biler forsynet med gule plader i Danmark. Samme år blev der solgt 162.686 biler på hvide plader. Med andre ord godt tre personbiler for hver såkaldt varebil.

De to følgende år satte nedturen for gulpladebilerne for alvor ind til lavpunktet 15.207 solgte eksemplarer i 2007 mod 112.454 personbiler. Dvs. syv - otte personbiler for hver varebil.
Siden er salget af gulpladebiler steget en smule til 24.086 køretøjer i 2012, hvor der til sammenligning blev solgt 170.770 biler. Sidste år langede bilforhandlerne således stadig en gulpladebil ud for hver syv personbiler.

Om forholdet en gul for hver syv hvide fortsætter i 2013 er for tidligt at spå om. Det afhænger selvfølgelig af, om der sker noget med afgiftsreglerne. herunder, om de ektremt billige små biler bliver ved at slippe så billigt i afgift , for det er bl.a. disse næsten afgift sfrie puslinge, der har taget luft en ud af stort set alle andre biltyper og størrelser.

Vurdér gratis din bil på Bilpriser.dk

Gule plader betaler sig
Noget tyder dog på, at bilbranchen opruster på den gule front. De fleste mærker kører tilbud på en eller flere personbilsmodeller, hvor bagsæderne er pillet ud og de hvide plader afløst af gule. Selv Mini Cooper er solgt som varebil. Men kan det overhovedet betale sig at erstatte hvid med gul set fra et totaløkonomisk synspunkt. Den såkaldte misundelsesafgift på godt 5.000 kr. slipper man jo ikke for. Lige som det oft e hedder sig, at afskivningen på en gulpladebil går hurtigere, fordi føromtalte afgift fylder mere og mere i bilens forholdsvise lave budget, efterhånden som den afskrives og afbetales.

Svaret er et stort ja. Det kan fortsat i langt de fleste tilfælde bedst betale sig at køre med gule plader på bilen, hvis man ikke har behov for bagsæder. Det viser en analyse som Bilpriser.dk og BT har foretaget med udgangspunkt i en række bilmodeller, der normalt forventes at blive leveret med hvide plader. Den billigste bil målt eft er totaløkonomi af de 11 modeller, der danner grundlag for anlaysen, er Ford C-Max Van med 1,0 ltr. benzinmotor. Den koster som privatbil 2,49 kr. pr. kørt kilometer på gule plader. Vælger brugeren nøjagtig samme bil stadig med tre cylindre og 125 heste - plus bagsæder - stiger prisen til knap 2,69 kr. pr. kilometer oprundet. 20 øre lyder ikke af meget, men over i alt 80.000 kørte kilometer bliver det alligevel til en forskel på knap 16.000 kr.

Besøg forsikringsoversigten her!

Lille gul prestigeværdi på brugt
Man skulle tro, at fordelen ved at køre på gule plader stiger med prisen for bilen. 5.000 kr. i "misundelsesafgift" betyder vel ikke alverdens på biler i millionklassen – f.eks. en Porsche Cayenne Van. Hvorimod den sparede registreringsafgift omhandler helt andre beløb. Men så simpelt forholder det sig ikke.

I analysen har vi koncentreret os om biler under en halv mio. kr. Den dyreste af deltagerne er BMW 316 Touring diesel, der med hvide skilte koster 445,000 kr. Skal pladerne være gule hedder prisen godt 290.000 kr., men trods den betydelige prisforskel på 155.000 kr. er prisen for en BMW-kilometer med henholdsvis gule og hvide skilte kun 23 øre. Forklaring: Et forholdvis langt større værditab på den "billige" gulpladebil og den dyre hvidpladebil.

Samme forhold er i øvrigt observeret for de endnu dyrere gulpladebiler. Se bare, hvor billigt du kan få omtalte Porsche Cayenne Van. Der er simpelthen ikke nogen særlig prestigeværdi i at have en brugt bil på gule plader. Uanset hvad den hvide fætter koster. Måske snarere tværtimod ud fra devisen om: "Nå, han har nok kun råd til bilen på gule plader".

Download Person vs. varebilsanalysen her!

 
 

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag

Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.