BT

Syv sæders MPV-analyse

Til forskellig pris tilbyder flere mindre biler 7 sæder.

Dacia Lodgy med teknologi fra Renault er markedets billigste syvsæders bil målt efter totaløkonomi. Download analysen nederst på siden. Dacia Lodgy med teknologi fra Renault er markedets billigste syvsæders bil målt efter totaløkonomi. Download analysen nederst på siden.

Af Hans Uffe Christensen/Berlingske Media


Engang var syvpersoners biler et fænomen, der knyttede sig til de rigtigt store bilklasser. Typisk i form af små minibusser eller store multi-biler (MPV).

Men i takt med at kompaktbilerne er vokset og efterspørgslen på mindre syvpersoners øget, er en hel lille kavalkade af syvpersoners med rod i den mindre mellemklasse eller endda endnu mindre klasser blevet kastet på markedet. Et frisk eksempel er Fiat 500. Oprindeligt en meget lille bil fra mikroklassen. Så kom en forhøjet og forlænget udgave på markedet, og nu fås 500-modellen med tilnavnet Living også med syv sæder. I mange af disse biler er tredie sæderække mest en nødforanstaltning. Som regel sidder stolene foldet op af anden sæderække under daglig brug. Eller de er lagt ned i vognbunden.

Besøg billånsoversigten her!

Lodgy imponerer
Der findes dog undtagelser fra »nødreglen«. Mest markant klassens nyeste og suverænt billigste spiller: Dacia Lodgy. I denne bil kan selv større personer sidde på tredie sæderække uden at få klaustrofobi. De sidder ikke specielt godt, fordi polstring og lårstøtte lader meget tilbage at ønske. Men dog uden at få knæene klemt op i sæderne foran.

Da Dacia Logan desuden er markedet billigste syvpersoners bil - både målt efter købspris og totaløkonomi - skal man være meget sikkerhedsfixeret, for ikke at tage den med i sine overvejelser, hvis ønsket er syv sæder.
 
Billigbilens Achilleshæl er utidssvarende kollosionsssikkerhed. Blot tre stjerner blev det til, da Euro NCAP testede modellen sidste år. På den anden side kan køberne af den rummelig bil trøste sig med, at en anden syvpersoners bil, Chrysler Voyager, i sin tid præsterede en af de dårligste crashtest i Euro NCAPs historie.
 
Kort efter viste svenske undersøgelser, at bilen i virkelige ulykker med levende mennesker i sæderne skilte sig ud som en af de biler, hvori færrest personer blev dræbt eller alvorligt kvæstet i. Størrelsen og vægten af en bil betyder nemlig rigtig meget, når det går galt i trafikken, og Lodgy er en af de største i sin klasse. Endda større end halvbroderen Renault Scenic. Dacia benytter nemlig Renaults teknologi, og køreskaberne er om ikke fremragende så dog acceptable og på højde med, hvad en række andre syvpersoners biler præsterer. Og som et ekstra plus kan nævnes, at fabriksgarantien er tre år mod Renaults to år.

Vurdér gratis din bil på bilpriser.dk

Rumæner billigst
Analysen fra Bilpriser.dk af de mindre syvsædede bilers totaløkonomi viser, at det vanskeligt lader sig afgøre, om det bedst kan betale sig at købe bilerne med diesel- eller benzinmotor. Det afhænger især af, hvor stor meget man skal betale ekstra for selvtænderen. Og selvfølgelig, hvor meget mere brændstof benzinudgaven sluger. Nogle er billigst som dieseludgave. Andre som benzinditto.
 
Totaløkonomisk er der meget stor spredning i feltet. Dacia Lodgy diesel er billigste vej til »den syvende himmel«. Og selv hvis vi ser bort fra den meget dyre og specielle syvpersoners hybridbil fra Toyota, så skal køber af en VW Caddy med syv sæder være parat til at betale næsten dobbelt så meget som discountkunden hos Dacia for samme antal sæder og samme antal kilometer. Det gælder uanser, om Caddyen købes med diesel eller benzinmotor. Man kan med god ret spørge, om det i virkeligheden bedre kan betale sig at købe to små mikrobiler med sammenlagt otte pladser end en syvpersoners bil.
 
Mikrobilanalysen fra Bilpriser.dk satte tidligere i år kroner og øre på lilleputterne. Hele otte biler koster under 1.30 kr. pr,. kilometer målt efter totaløkonomi. Alle syvpersoners biler unddtagen prisbomberne fra Dacia koster over det dobbelte pr. kilometer i totaløkonomi. Og siden mikro-analysen er mange af de mindste biler sat yderligere ned. Det er med andre ord som hovedregel billigre at køre to små biler i halen på hinanden, end at klemme personerne ind i en syvpersoners bil.
 
I analysen kan du se, hvad en kilometer koster for de fleste af markedets mindre syvpersoners biler. Forudsætningerne fremgår af skemaet. Forsikring er ikke regnet med, fordi det er en individuel omkostning, der bla. afhænger af førerens alder og skadeshistorie.

Download analysen her!
 
 
 

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag

Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.