Børsen

Firmabilanalysen 2014

Fri bil eller egen bil?

Analysen viser, at det er billigst selv at købe en Opel Insignia med dieselmotor frem for at få den som firmabil, hvis du kører mere end 18.430 erhvesmæssige km om året Analysen viser, at det er billigst selv at købe en Opel Insignia med dieselmotor frem for at få den som firmabil, hvis du kører mere end 18.430 erhvesmæssige km om året

Udgivet af Bilpriser.dk i samarbejde med Børsen

Kan det betale sig at have fri bil og hvilken ordning skal man i givet fald benytte?
Valget af bilordning er for mange medarbejdere en kompliceret sag. For en arbejdsgiver vil det være afgørende, at de samlede omkostninger er uændrede, uanset om du får fri bil til rådighed eller skattefri kørselsgodtgørelse og mere i løn svarende til den frie bils driftsomkostninger. I ­regnestykket herunder ­forudsætter vi derfor, at bilordningen skal være omkostnings­neutral for arbejdsgiver.

Vi tager en dieselbil med hvide plader og 20 km/l til 432.000 kr. med gennemsnitlige driftsomkostninger på ca. 4,50 pr. km, og en medarbejder med et kørsels­behov på 10.000 private og 20.000 erhvervsmæssige kilometer årligt. Værditabet er 45 pct. over tre år. Det giver samlede ­driftsomkostninger inklusive vedligehold, forsikring og finansieringsomkostninger/rentebyrde på omkring 400.000 kr. på tre år eller ca. 133.000 kr. på årsbasis.

Hvis du kører i egen bil
Fri bil beskattes med 25 pct. af bilens værdi indtil 300.000 kr., 20 pct. af resten samt 150 pct. af den grønne afgift. Vores bil er under 36 måneder gammel og får en årlig skattebetaling på 59.268 kr. ved en skattesats på 55 pct.

Ved eget køb af bilen vil du kunne modtage skattefri kørselsgodtgørelse svarende til 20.000 km a 3,82 kr. – i alt 76.400 kr. årligt. Her er det vigtigt at være opmærksom på, at ved mere end 20.000 kørte erhvervskilometer vil satsen være reduceret til kr. 2,13 kr. pr. km (2013-satser).

Vurdér gratis din bil på bilpriser.dk

Firmabil dyr i skat

I vores regnestykke vil det ikke kunne betale sig at vælge firmabil frem for egen bil. Det skyldes, at skattebetalingerne overstiger bilens samlede driftsomkostninger – med fradrag af skattefri kilometergodtgørelse – på grund af sammensætningen af kilometerbehov, drift, osv.
Deleleasing bør overvejes, hvis der er tale om en relativt bekostelig bil, som kører mange erhvervs-km og få private km. Ved anvendelse af deleleasing vil omkostningerne skulle deles mellem arbejdsgiver og medarbejderen, i dette eksempel altså i forholdet 2:1. I vores regnestykke er deleleasing det mest fordelagtige og økonomiske valg for medarbejderen, selvom modtagelse af skattefri kørselsgodtgørelse er meget tæt på. Fordelen bliver dog mindre – eller vender til godtgørelsens favør – hvis der var tale om en bil med lavere driftsomkostninger.

Besøg forsikringsoversigten her!

Så hvad vælger du?
I langt de fleste situationer vil det erfaringsmæssigt bedst kunne betale sig at erhverve bilen privat, og så modtage ­skattefri kørselsgodtgørelse. For arbejdsgiveren vil en firmabilsordning oftest medføre en udgift, der er langt større end ved udbetaling af skattefri kørselsgodtgørelse – medmindre den samlede lønpakke inkluderer en lønforhøjelse ved brug af egen bil, så omkostningerne for arbejdsgiveren er neutral.

Det er næsten umuligt at sige noget entydigt om hvilken ordning, der er den mest hensigtsmæssige. Vi anbefaler derfor, at du rådfører dig med selskabets rådgiver eller revisor, da der er betydelige forskelle i beskatningen afhængig af bil og kørselsmønster.
Vi kan dog fastslå tre ting: Det taler for at have fri bil, hvis du kører mange private kilometer, hvis der er tale om en relativt dyr bil, eller en bil med et stort værditab.

Download Firmabilanalysen her!
 
 

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag

Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.