Berlingske

Mikro/Minibilsanalysen 2014

Se hvilke af de mindste biler som bedst kan betale sig.

1,30 kr. pr. kilometer. Renault Clio med dieselmotor er billigste brugte minibil målt efter totaløkonomi. Se hele analysen nederst på siden. 1,30 kr. pr. kilometer. Renault Clio med dieselmotor er billigste brugte minibil målt efter totaløkonomi. Se hele analysen nederst på siden.

Af Hans Uffe Christensen/huc@bt.dk

Så dyre er de små brugte biler
Udbuddet af brugte småbiler er i eksplosiv vækst, fordi salget af nye er steget voldsomt gennem de senere år. I 2013 var 61 pct. af alle solgte nye biler enten fra mikro- eller miniklassen, og i de første måneder af 2014 har tallet været endnu større.

Allerede nu er udbuddet af tre - fire år gamle småbiler betydeligt. Det har presset priserne så langt ned, at de sagtens kan konkurrere med de rekordbillige nye småbiler, når det totaløkonomiske regnestykke skal gøres op om nogle få år.

En analyse foretaget af Bilpriser.dk viser, at de samlede udgifter forbundet med at eje og bruge lille bil uden undtagelse er mindst, når bilen købes brugt. Forudsætningen er dog, at ejeren af den brugtindkøbte lille bil slipper for større ekstraudgifter til reparationer.

Vurdér gratis din bil på bilpriser.dk

Smart Fortwo CDI billigste bil
Billigste brugte bil overhovedet målt efter totaløkonomi den kommende fire års periode med 20.000 kørte kilometer om året er Smart Fortwo CDI. Den topersoners diesel-pygmæ koster som brugt blot 1,05 kr. pr. kørt kilometer svarende til 83.650 kr. over fireårsperioden.

I følge de nyeste tilgængelige tal for samme bil købt fra ny (Bilprisers mikobilsanalyse december 2013) er kilometerprisen her 1,33 kr. svarende til 106.105 kr. for fireårsperioden.
Med andre ord skal ekstraudgiften til reparationer o.a. for den brugte Smart overstige 22.455 kr. før det bedre kan betale sig at købe den fra ny. Og det er ikke nogen enlig svale. For alle 11 mikrobiler i analysen betaler det sig bedst at købe brugt, hvis man slipper for ekstraudgifter til reparationer.

Men forskellen - vi kunne kalde den for reparations-bufferen - er meget forskellig. Smart indtager en særstilling som eneste mikro, der både kan fås nu og for fire år siden med dieselmotor. Modellens ekstremt lave udgifter til brændstof slår stærkere igennem på det samlede regnestykke som brugt, fordi de øvrige større udgifter - især afskrivning - er reducerede for alle brugte biler.

Gå til Billånsoversigten her!

Sammenligning af priser

Set under et ligger kilometerpriserne for de brugte mikrobiler fra 1,05 kr., til 1,25 kr., mens de nye mikrobiler i følge seneste analyse fra Bilpriser.dk koster fra 1.16 kr. til 1,63 kr. Et blik på de tilsvarende tal for den lidt større minibilsklasse viser, at det også her bedst kan betale sig at købe brugt, hvis man slipper for større ekstraudgifter til reparationer.
De brugte minier koster fra 1,30 kr. pr. kilometer til 1,64 kr. pr. kilometer. Nye minier koster til sammenligning 1,53 til 2,9 kr. pr. kilometer i følge Bilpriser.dk´s analyse fra sidste år.

Hvis du har pengene til at købe kontant, vil regnestykket for samtlige biler - mikro som mini – forrykke sig mere eller mindre hen mod de nye biler. Finansieringsudgiften er større ved at lånefinansiere en ny bil, og lånerenten i analysen er sat til 6 pct.

Men så meget får ingen af os i rente i banken. Faktisk er den mest almindelige indlånsrente i dag nærmere nul. Dit rentetab ved selv at købe biler er derfor minimalt. Du sparer med andre ord næsten hele finansieringsudgiften. Der som nævnt fylder mest i regnestykket for den nye bil.

Annoncér gratis din bil på bilpriser.dk

Skal man vælge nyt eller brugt
Det kan derfor vanskeligt afgøres, om ny eller brugt er at foretrække, når det gælder køb af en lille bil. Det afhænger af din økonomiske situation, dit held med hensyn til reparationer og din risikovillighed. Har du adgang til billig mekanikerhjælp f.eks. fra familiemedlemmer eller via egne evner, kan det være særdeles fristende at købe brugt.

I modsat fald kan ekstra udgifter til sliddele og reparationer, der for nye biler ville være dækket af garantien, meget let løbe op i mere end forskellen mellem totaludgiften for en gennemsnitslig mikro- bil købt som henholdsvis ny eller brugt.

Personligt er jeg ikke et sekund i tvivl om, hvad jeg ville vælge: En ny med god garanti. Minimum tre år. Men hvis jeg af den ene eller den anden grund - f.eks. fordi jeg ikke havde en indbytningsbil - skulle ud og låne hele beløbet, vil jeg måske lade mig friste af en billig brugt med få kilometer på tælleren. Der er nok at vælge mellem.

I skemaet kan du se, hvad det i følge Bilpriser.dk koster at eje og bruge en fuld finansieret brugt mikro- eller minibil, når det gennemsnitslige kørselsbehov er 20.000 km. om året, og når brugtbilen skal sælges efter fire års ejerskab. De øvrige forudsætninger er 11,00/12,00 kr. pr. liter diesel/benzin, fuld finansiering til 6 pct. p.a. og leverings-/serviceomkostninger indregnet i værditabet, Forsikring er en individuel omkostning og derfor udeladt. Naturligvis er kun bilmodeller, der kunne købes nye for fire år siden, medtaget.

Se Mikro/Minibilsanalyse her!

 
 

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag

Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.