BT

Brugte småbiler kan blive dyre

Reparationer er jokeren

Det enorme salg af småbiler gennem de senere år begynder for alvor at sætte sit præg på brugtmarkedet.

Hvor køberen af en brugt lille bil for ikke særligt mange år siden måtte hoste op med pænt store beløb set i forhold til nyprisen, er priserne nu presset så langt ned, at næsten alle kan være med. Især hvis bilerne har passeret halvdelen af deres forventede livslængde. D.v.s. seks til otte år.

I følge en frisk analyse fra Bilpriser.dk, koster en otte år gammel mikrobil med 160.000 km på tælleren i dag fra 21.000 til 37.000 kr. med Chevrolet Matiz som den billigste og Fiat Panda 1.3 diesel som den dyreste model. I miniklassen går gennemsnitspriserne for en bil med tilsvarende historik fra 34.000 for en Kia Rio 1.4 benzin til 67.000 for en VW Polo 1.9 diesel.

Med så små priser er det jo begrænset, hvor meget bilen yderligere kan tabe de kommende fire år, som er basis for beregningen af de små brugte bilers totaløkonomi. I mikroklassen svinger afskrivningen fra 19.000 kr. (Chevrolet Matiz 0,8 benzin) til 30.000 kr. (Kia Picanto 1.1 diesel). I miniklassen går værditabet over fireårsperioden fra 29.000 kr. (Renault Clio diesel og benzin) til 46.000 kr. (VW Polo 1.9 diesel).

Blandt mikrobilerne er især brændstoføkonomien nøglen til luft i budgettet. Billigste kilometerpris målt efter totaløkonomi præsterer af Smart 0,8 diesel med 0,93 kr./km. Den lille bybil klart er også billigst i brændstof. Hvilket som bekendt også begunstiger ejerafgiften.
I miniklassen præsterer Renault Clio 1,5 diesel laveste kilometerpris - 1,14 kr. pr. kilometer. Clio er næstbilligt i brændstofudgift efter Citroen C3 1.4 diesel. Når sidstnævnte kun bliver nummer to målt efter totaløkonomi, hænger det sammen med en noget større afskrivning og lidt højere købspris med tilhørende højere finansieringsudgifter.
 
Benzin eller diesel

I mikroklassen er seks ud af de ti billigste biler med benzinmotor, mens dieselbilerne dominerende i den billige ende af mini-klassen. Her er otte af de 10 billigste målt efter totaløkonomi selvtændere. Billigste benzin-mini er Mitsubishi Colt, der begunstiges af en OK benzinøkonomi og en meget lav købspris.

For samtlige biler i analysen gælder, at garantien for længst er udløbet. Og med 160.000 kilometer på tælleren må man forvente udgifter til reparationer og udskiftning af sliddele. Spørgsmålet er derfor, om man i det hele taget skal købe småbiler i denne aldersgruppe med så mange kilometer på tælleren?

Nye småbiler er selvfølgelig dyrere. F.eks. er nye Citroen C1 og Peugeot 107 udregnet til 1.20 kr. pr. kilometer i seneste mikro- og minibilsanalyse fra Bilpriser.dk (december 2013). Forskellen til samme modeller med otte år på bagen er blot 16 øre pr. kilometer. Med 20.000 km. om året betyder det, at den brugte bil er billigst, indtil reparationsudgiften når 3.200 kr. om året eller mere.

Man kan selvfølgelig også overveje at købe en nyere brugt mikro eller mini. Med det halve antal kilometer og år på bagen koster de førnævnte to bilmodeller i følge Bilprisers brugtbilsanalyse tidligere i år 1.14 kr.  pr. kilometer. Altså 10 øre mere pr. kilometer end de dobbelt så gamle biler. Hvis merudgiften til at reparere den ældre bil er mindre end 2.000 kr. om året, er den billigere målt efter totaløkonomi end den halvt så gamle brugte bil.

I skemaet kan du se, hvad de 16 brugte mikrobiler og de 16 billigste minibiler koster pr. kilometer målt efter totaløkonomi. Alt undtagen den individuelle udgift til forsikring er medtaget. Og det er som nævnt en forudsætning, at ejeren slipper for udgifter til reparation i perioden.

Det er næppe realistisk og vurderingen herfra er derfor, at småbiler med så mange år og kilometer på samvittigheden kun bør købes, hvis man har et meget lille kørselsbehov, og hvis det ikke er livsnødvendigt, at bilen er i stand til at køre hver dag. Kan man med egen eller venners hjælp klare mindre reparationer hjælper det gevaldigt på regnestykket.

Så selv om de brugte småbiler ser billige ud på papiret, skal de alligevel endnu længere ned i pris, før de for alvor kan konkurrere med de rekordbillige nye småbiler.

0,93 kr./km. Smart 0.8 årg. 2006 præsterer bedste totaløkonomi i mikroklassen.

1,00 kr./km. Suzuki Alto 1.1 årg. 2006 præsterer bedste totaløkonomi for benzinbiler i mikroklassen.

1,14 kr./km: Reanult Clio årg. 2006 præsterer bedste totaløkonomi i miniklassen.
 
1,29 kr./km: Mitsubishi Colt 1.1 årg. 2006 præsterer bedste totaløkonomi for en benzinbil i miniklassen.

Download hele analysen ved at klikke her

Af: Hans Uffe Christensen
huc@bt.dk

 
 

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag

Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.