Bilpriser.dk og BT

Danmarks billigste bil

Se hvilken bil der er Danmarks billigste.

Afgiftsændringerne har skubbet til bilmarkedet, men hvilken bil er Danmarks billigste, når man kigger på den samlede udgift over fire år? Afgiftsændringerne har skubbet til bilmarkedet, men hvilken bil er Danmarks billigste, når man kigger på den samlede udgift over fire år?

Af Henrik Dreboldt | henrik@bilen.dk

Afgiften på nye biler er faldet. Det var en af 2015’s største bilnyheder. For de små biler har der ikke været meget at hente, selvom de udgør omkring 50 pct. af det danske totalsalg.
Alligevel har afgiftsændringen påvirket hele bilmarkedet og brugtvognspriserne. Derfor har vi – sammen med bilpriser.dk – sat os for at finde Danmarks Billigste Bil efter afgiftsændringen.
Forudsætningerne er relativt simple. Vi har zoomet ind på mini- og mikrobilsklasserne og taget de modeller, der rent faktisk sælger ude hos forhandlerne. Listen har ingen af de skrabede tre-dørs udgaver med manuel rudehejs. Vi vil have fem døre og et minimum af komfortudstyr.
Vi har  set på bilkøbet over en fireårsperiode, som typisk er den tid, en ny bil bor hos sin første ejer. En gennemsnitlig mini- eller mikrobil kører omkring 20.000 km om året, og vi har derfor sat det som grundpræmis. Købet er baseret på en fuld finansiering ved seks pct. i rente, og brændstofpriser som de ser ud her i december 2015. Forsikrings- og serviceomkostninger er udeladt, da de afhænger af faktorer, der ikke har med bilen at gøre, som for eksempel elitebiliststatus.

Værditab største udgift

Hvis vi ser på udgiftsposterne over en fireårig periode, er det klart værditabet, der er den største post. Der er altid en anseelig afskrivning på en ny bil.
På alle bilerne i testen drejer det sig om cirka halvdelen af nyvognsværdien, og bilpriser.dk er eksperter i at forudsige afskrivninger baseret på de historiske brugtvognspriser og mærkernes traditionelle afskrivningsprofiler. Det er i virkeligheden denne post, der afgører, hvordan listen ender med at se ud.  Helt konkret ser vi, at en Fiat Panda mister over halvdelen af sin værdi på fire år og 80.000 km, mens en Volkswagen Up mister under halvdelen af sin værdi. Det er simpelthen brugtvognsmarkedets klassiske tillidstræk til henholdsvis tyske og italienske biler.

Danmarks billigste bil
Ikke desto mindre er det en fransk bil, der præsterer det laveste værditab i kroner af alle 29 biler i analysen. Det er Renault Twingo, der blot taber 41.827 kr. på fire år.
Totalt set er det dog Fiat Panda, der løber med titlen som Danmarks billigste bil lige nu med en kilometerpris på 1,18 kr. over fire år. Det giver en månedsudgift på 1.966 kr. Nummer to er Citroën C1 til 1.972 kr., og nummer tre er Peugeot 108 til 1.975 kr. Så det er ekstremt tæt.
På fjerde- og femtepladsen finder vi Renault Twingo og Skoda Citigo, der taber på henholdsvis brændstofforbrug og nyvognspris.

En Twingo koster, på papiret, 3.500 kr. mere i brændstof over fire år end en Fiat Panda, mens en Skoda Citigo koster lidt over 86.000 kr. fra ny, og det er et par tusinde for meget til at være med i konkurrencen om førstepladsen.
Vores valg som Årets Bedste Mikrobil, Opel Karl, lander på en km pris på 1,39 kr. pr. km, mens klassens mest populære vogn Volkswagen Up koster 1,42 kr. pr. km.

Billigste minibil
Nu er det ikke alle, der kan være i en mikrobil. Derfor har vi også kastet et blik på den lidt større miniklasse, hvor det lige nu er Peugeot 208, der sælger som solcreme i kiosken på et charterhotel.  Den koster 1,76 kr pr. km. Det er noget mere end den økonomiske klassevinder Nissan Micra, som blot koster 1,44 kr pr. km. Men den er også mindre end den populære Peugeot, så hvis man søger op i Miniklassen for at finde lidt mere plads, skal man se i retning af den næstbilligste minibil Hyundai i20, der tilmed er en af klassens mest rummelige biler. Den koster 1,59 kr. pr. km. Vores Årets Bedste Minibil, Opel Corsa,  koster 1,80 kr. pr. km.

Mere end økonomi
Det er vigtigt at se på mere end bare pris, når man vælger ny bil. Derfor er klassevinderne i økonomisk forstand heller ikke nødvendigvis de biler, vi ender med at kåre som testvindere, når vi har stortests i de to bilklasser. Brugervenlighed, plads, sikkerhed, køreegenskaber og design spiller altsammen en rolle, og det kan man ikke læse ud af disse omkostningsberegninger.

Til gengæld kan omkostningsberegninger være en fremragende strømpil for den økonomiske navigation i forhold til bilejerskabet, og at Fiat Panda skulle ende som Danmarks billigste bil er en overraskelse på niveau med den pludselige afgiftsnedsættelse.

Download hele analysen her

 
 

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag

Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.