Handelsguide - Bilpriser.dk

Vinterdæk

Stå ordentligt fast i den kolde tid

Af FDM
Det er ikke nok, at dækket er lovligt i forhold til dybden af slidbanemønsteret. Dækkene skal også kunne klare kulden. FDM har her samlet nogle nyttige informationer om vinterdæk:

 

  • Hvad er vinterdæk?
  • Helårsdæk
  • Vælg det rigtige dæk
  • Hastighedsmærkning
  • Vinterdækkets bredde
  • Nye fælge

    Hvad er vinterdæk?
    Et moderne vinterdæk vil altid være et dæk af lameltypen. Ud over at dækket er fremstillet af en gummiblanding, som bevarer sin smidighed ved lave temperaturer, er slidbanemønsteret opbygget af gummiblokke, der igen er opdelt i en række fine lameller. Det giver den effekt, at slidbanens elementer bevæger sig i forhold til hinanden og derved gør dækket selvrensende. Det er en meget vigtigt egenskab ved kørsel i vinterføre, da det gør det muligt at overføre flere styre- og bremsekræfter fra hjulene til vejen.

    For at et dæk kan betegnes som vinterdæk, skal det på siden være mærket med M+S (Mud + Snow, altså mudder og sne). Det er samtidig et lovkrav, at der skal sidde M+S mærkede dæk på alle fire hjul på en personbil. Man kan altså ikke nøjes med at skifte et to eller tre hjul til M+S-typen.

    Helårsdæk
    Mange har fejlagtigt den opfattelse, at deres bil er monteret med helårsdæk. Det er en udbredt misforståelse, som får mange til at køre rundt med en falsk tryghedfølelse af, at bilen er rustet til sne og isglatte veje.

    Rigtige helårsdæk skal også være M+S mærket. Udviklingen inden for helårsdæk er gået stærkt inden for de seneste år, og fremover vil det i større omfang blive muligt at benytte det samme dæk hele året rundt. Hvis man altså ikke har et særlig stort kørselsbehov uden for almindelig snerydning og saltningsperioder vel at mærke.

    Desværre er udbudet af helårsdæk fra de forskellige dækfabrikker endnu ikke særlig stort. Det er ærgerligt, når nu teknologien er til stede. FDMs årlige test af vinterdæk i Motor viser da også, at helårsdæk på mange områder klarer sig lige så godt som de mere traditionelle vinterdæk. Man må antage, at en øget efterspørgsel vil tilskynde dækfabrikkerne til i større grad at markedsføre helårsdæk.

    Vælg det rigtige dæk
    Valg af dæk er altid et kompromis. Når et dæk har gode egenskaber i en bestemt disciplin, eksempelvis kørsel i løs sne, er det ofte på bekostning af mindre gode egenskaber i andre discipliner. Det gælder derfor om at klarlægge sine behov i forhold til sit daglige kørselsmønster. Hvis man eksempelvis fortrinsvis kører på de tidspunkter, hvor vejene er saltet, kan det derfor være en god ide at vælge et dæk der har sine stærke sider i vådt føre. Har man derimod behov for at kunne komme frem på alle tider af døgnet, eller hvis der står en skiferie på programmet, kan man med fordel vælge et dæk, som udmærker sig særligt på sne og is.

    Det kan virke som en ganske uoverskuelig opgave at få overblik over udvalget af vinterdæk. Når sæsonen nærmer sig, får dækcentrene og autoværkstederne travlt med at overgå hinanden med gode tilbud. Konkurrencen er hård, og det betaler sig at se sig godt for. Der kan være flere hundrede kroner at spare på et dæk af samme fabrikat og type.

    Den seriøse dækforhandler bør være i stand til at rådgive sine kunder. Det kan derfor være en fordel at opsøge et dækcenter, som kan tilbyde et bredt sortiment. Det er også muligt at søge råd og vejledning i uvildige dæktest. Hvert år i november-udgaven af Motor kommer der en omfattende vinterdæktest, hvor et bredt udsnit af tilgængelige dækfabrikater bliver grundigt testet. Dæktesten er udarbejdet i samarbejde med FDMs tyske søsterorganisation ADAC. Læs årets vinterdæktest.

    Det er også muligt at få rådgivning om dækvalg hos FDMs Tekniske Service.

    Hastighedsmærkning
    Et dæk er altid opgivet til en bestemt maksimal tophastighed. Som udgangspunkt gælder, at der altid skal være monteret dæk med en hastighedmærkning, som svarer til bilens fabriksoplyste tophastighed. Det gælder også, selv om man øvrigt overholder gældende hastighedsbegrænsninger.

    For vinterdæk, som er mærket M+S gælder denne regel ikke. Her har man lov til at benytte dæk med en lavere hastighedsmærkning. Det er så op til føreren ikke at overskride denne hastighedsgrænse. Ved kørsel med vinterdæk i Tyskland, gælder den særlige regel, at der i førerens synsfelt skal sidde en mærkat, som angiver hvilken hastighed vinterdækkene er godkendt til.

    Vinterdækkets bredde
    Det har i mange år været god latin, at vælge et smallere dæk, når der skulle vinterdæk på bilen. Fordelen var, at de smallere dæk havde en bedre evne til at "træde igennem" sne og sjap. Denne filosofi er ikke i samme grad gældende i dag. Den store udvikling, der løbende er sket med vinterdæk, har gjort, at selv forholdsvis brede vinterdæk har gode egenskaber i glat føre. Ved at beholde den standardmonterede dækstørrelse, bevares bilens køreegenskaber også under mere normale vejforhold.

    Nye fælge
    Når der skal anskaffes vinterdæk til bilen, er det en fordel samtidig at anskaffe et sæt ekstra fælge. Derved sparer man kostbar af- og påmontering samt afbalancering af dækkene hvert efterår og forår. Samtidig bliver det også muligt hurtigt at skifte hjulene ud, når omslaget i vejret melder sig. Det må i øvrigt anbefales at montere vinterdækkene forholdsvis tidligt om efteråret, da det altid er de første og uventede glatte veje, som forårsager de fleste glatføreuheld.

    Når alt dette er sagt, så er det vigtigt at huske på, at selv de bedste vinterdæk ikke alene bringer en sikkert gennem vintervejret. Det vigtigste er som altid, at afpasse hastighed i forhold til føret. Lyt til vejr og vejmeldinger, og kør hjemmefra i god tid.

    LINK:
    Se også:
    Valg af dæk i vintertiden

    DENNE ARTIKEL ER UDARBEJDET AF FDM
    Du kan læse mere om biler på FDM's web-site

  • BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

    Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

    Nyhedsbrev

    Nyt fra Bilpriser.dk

    Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag

    Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.