Handelsguide - Bilpriser.dk

Tips til den varme ferietur

Der er mere at tænke på, end de fleste forestiller sig

Magnus Hillerborn er Saabs prøveingeniør med speciale i testkørsler under de varmeste forhold og meget erfaren i langturskørsel i varmt klima. Magnus Hillerborn er Saabs prøveingeniør med speciale i testkørsler under de varmeste forhold og meget erfaren i langturskørsel i varmt klima.

af Magnus Hillerborn, Saab
Der er mange forberedelser til en ferietur, og det gælder om at være i god tid med det hele. Bilen skal ikke efterses og have service i sidste øjeblik. Det kan nemlig være frustrerende at få skiftet olie dagen før afrejsen og næste morgen konstatere en olieplet under motoren på grund af en utæt filterpakning.

Det er også klogt at efterse dækkenes tilstand i god tid. Man skal ikke være tilfreds med den lovbefalede mønsterdybde på 1,6 millimeter, da dækkene slides hurtigere på en varm vej og navnlig på asfaltbelægning. Sørg også for, at dæktrykket sættes op til forøget belastning og større hastighed på Sydeuropas motorveje, hvis turen går i den retning, og sørg for ikke at overlæsse bilen - både af hensyn til sikkerheden og for at undgå bøder eller endda afvisning ved en grænsekontrol.

Småt med bagage
En ferietur skal ikke være en flytning. Hvor lidt kan hver familiemedlem nøjes med at tage med? Stil det spørgsmål i god tid. Kufferter og kasser på en tagbagagebærer er ikke nogen god idé. Skal der endelig bagage på taget, bør det være i en strømlinet boks, hvilket i mærkbar grad vil nedsætte brændstofforbruget. Selvfølgelig skal de letteste genstande på taget, de tungeste længst fremme i bagagerummet.

Dokumenter og andet nødvendigt
Man skal medbringe pas, registreringsattest, forsikringspolice (det grønne kort er mere håndterligt), det røde SOS-kort (udstedes gratis i forbindelse med kaskoforsikring), sygesikringsbevis og eventuelt police for rejseforsikring, der dækker det, sygesikringen ikke dækker. Skal man leje bil i USA kræves internationalt kørekort i visse stater. Skal man til England, skal det asymmetriske lys af hensyn til venstrekørslen dækkes til. Desuden er det klogt at undersøge nummeret til alarmcentralerne i de lande, man skal igennem.

Internationalt er 112 vedtaget, men der er afvigelser. Dokumenterne skal man have med sig i en mappe, der selvfølgelig ikke skal ligge i bilen, når man forlader den.

Under vore testkørsler i varmt klima medbringer vi altid visse fornødenheder. Bortset fra det selvfølgelige som advarselstrekanten, en ildslukker og førstehjælpstaske har vi et tæppe til at dække sædet under varm parkering (helt nødvendigt ved læderbetræk), et klæde til at dække rattet og et godt rensemiddel til ruderne. I de nye Saab-modeller er svedende plasticmaterialer undgået, men for en sikkerheds skyld har vi en dåse ruderens med.

En af vore prøver består i, at en bil parkeres i tre måneder i Arizona med dagtemperaturer over 40ºC, og temperaturen i bilen kan komme op på 120ºC, hvilket den skal kunne klare fuldstændig uberørt.

I mange navnlig ældre biler kan plasticmaterialerne stadig svede og afsætte et mat lag indvendig på ruderne, og så er det godt med et effektivt rensemiddel. Insekter på vindspejlet fjernes bedst med vand og en svamp.

Reservepærer bør man også have med - ikke mindst til bag/stoplys, og det er en god idé at sætte sig ind i hvordan de skiftes.

Særligt varmt klima
Aircondition er en velsignelse, og skal man i Syden leje bil, gør man klogt i at betale det lidt ekstra det koster. Det giver et lille merforbrug i brændstof, men vi har målt, at det giver et større forbrug at køre med åbne vinduer, hvilket desuden er generende på grund af træk og vindstøj - bedre at bruge ventilationsanlægget med blæser. Det hjælper også at have kasket på, fordi det skygger både for øjne og pande.

Det er vigtigt at drikke rigeligt med væske, så man undgår at blive dehydreret, hvilket kan give hovedpine og svie i hals og øjne, og det giver langt større mulighed for, at man bliver træt og døsig.

Farligst af alt er at falde i søvn bag rattet. Når jeg skal køre langt i varmt klima, drikker jeg mindst en liter til morgenmaden og tre liter vand i løbet af dagen.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.