• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
29. april 2014 - Volkswagen

Volkswagen Golf R 400

Verdenspremiere på den nye Volkswagen Golf R 400.

Golf R 400 er foreløbig kun en konceptbil og der er på nuværende tidspunkt ingen planer om at sætte den i produktion. Golf R 400 er foreløbig kun en konceptbil og der er på nuværende tidspunkt ingen planer om at sætte den i produktion.

Volkswagen

Golf R 400 er udviklet af Volkswagens R GmbH, der udvikler og producerer de hurtigste og mest sportslige Volkswagen modeller. R 400 er baseret på en Golf R, men i alle aspekter er der gået til ekstremerne for at demonstrere potentialet i den teknologi og konstruktion en Golf er bygget på.

Imponerende motorkraft
”400” i Golf R 400 står for 400 hk. Den imponerende motorkraft leveres af en 2-liters turboladet benzinmotor, der er baseret på motoren fra en Golf R, men brugen af motorsports-inspireret teknologi har øget effekten med 100 hk.  Med 400 hk under hjelmen matcher Golf R 400 mere eksklusive fuldblodssportsvogne, og det samme gælder, når vi taler om vægt/effekt-forholdet,  hvor Golf R 400’s lave vægt  på 1.420 kg betyder, at hver af de 400 hk kun skal flytte 3,55 kg mod 4,98 kg i en Golf R (300 hk) eller 6,1 kg i en Golf GTI Performance (230 hk). Turbomotorens drejningsmoment er øget med 70 Nm i forhold til Golf R og ligger nu på 450 Nm, der leveres over et bredt omdrejningsfelt fra 2.400 til 6.000 o/min. Slippes Golf R 400 løs, rammer den 100 km/t efter blot 3,9 sek., og den fortsætter til en elektronisk begrænset topfart på 280 km/t. Golf R 400 er udstyret med en 6-trins DSG-gearkasse, der enten kan køres fuldautomatisk eller betjenes manuelt enten via greb på rattet eller gearstangen.

Motorkraft af den kaliber kræver optimalt greb, og det sikrer seneste generation af 4MOTION-firehjulstrækket, der via en hurtig elektro-hydraulisk Haldex-kobling og elektronisk styrede differentialer (EDS) integreret i det elektroniske stabiliseringssystem (ESC) fordeler motorkraften effektivt mellem de fire hjul. Under normal kørsel overføres størstedelen af motorkraften til forhjulene, men mister de vejgreb, kan op til 100% af motorkraften sendes til baghjulene. Golf R 400 har også en Sport funktion integreret i det elektroniske stabiliseringssystem (ESC), der løsner de elektroniske tøjler lidt, således at systemet ikke griber så ofte ind, når der køres stærkt på kurvede veje eller bane. ESC-systemet kan også kobles helt fra, hvis forhold og førerens evner tillader det.

Undervognen er tilpasset køreegenskaberne
Undervognen har også undergået en række modifikationer for at tilpasse køreegenskaberne til den ekstraordinære motorkraft. I forhold til en standard Golf R er undervognen på R 400 sænket 20 mm, sporvidden er bredere og den står på brede 19 tommer aluminiumsfælge. De bredere hjul og den ekstra sporvidde nødvendiggjorde, at skærmene blev gjort bredere (+20 mm i hver side) ligesom på den legendariske Rallye Golf G60 (1988), hvilket sammen med større luftindtag i frontkofangeren giver R 400 den rette rå attitude. Inspireret af motorsport er detaljer som listen i frontkofangeren, der indrammer luftindtagene ude i hver side og det midterste luftindtag, udført i kulfiber. Dette stilelement er gentaget i bagkofangeren, der har C-formede integrerede luftudtag, så den varme luft fra bremserne kan slippe ud. Bagkofangeren er også udstyret med en integreret diffuser samt to veldimensionerede forkromede udstødningspiber på 110 mm i diameter. Hvor Golf GTI har den karakteristiske røde linje i kølergrillen, er den på Golf R 400 iøjnefaldende gul.

Interiøret i R 400 er udstyret med dybe sportssæder, der har integrerede nakkestøtter og huller i ryglænet til racerseler, og sæderne er beklædt i kombinationen Alcantara og kulfiberlæder. Sportssæderne er sammen med kulfiberlook på instrumentbordets dekor og dørbeklædningen med til at give kabinen en snert af motorsportsatmosfære. Alle læderbeklædte dele i interiøret har dekorative syninger i kontrastfarven citrongul, hvilket vidner om perfektion ned i mindste detalje.

 
 

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.