• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
19. februar 2004 - Pressemeddelelse, Peugeot

Fransk diesel-power

Ny HDi-motor giver større turbo-muskler til Peugeot 307

Den nye HDI'er kommer både i 307 XS hatchback og stationcar samt i 307 SW. Den nye HDI'er kommer både i 307 XS hatchback og stationcar samt i 307 SW.

Pressemeddelelse, Peugeot
De tre diesel-topmodeller i Peugeots succesfulde 307-familie bliver nu endnu stærkere takket være en spændende ny og meget kraftfuld HDi turbo-dieselmotor med seks gear. Gevinsten er endnu mere sport og dynamik i køreoplevelsen.

Den nye motor giver flere hestekræfter, større trækkraft, større topfart og hurtigere accelerationer. Alligevel er det lykkedes at holde brændstofforbruget næsten lige så lavt som før. Ligesom prisen forbliver attraktiv sammenlignet med konkurrenterne.

Ekstra sport, ekstra dynamik, ekstra køreglæde. Men også mere kontrol over kræfterne og mærkbart større muskler, når der skal trækkes til over en bakkekam og med tungt læs.

Det bliver resultatet, når de tre stærkeste dieselversioner af Peugeot 307 i marts får en helt nyudviklet og meget spændende HDi turbo-dieselmotor. Alene de tørre tal taler tydeligt om en mærkbart større ydeevne. Men også de første prøvekørsler har vakt begejstring over en køreoplevelse, der nu - endnu klarere - præges af et herligt kraftoverskud.

6 gear og 136 diesel-hk
Den nye motor er en 2.0-liters 16V common-rail type, der yder hele 136 hk - en stigning på næsten 25%, i forhold til den fine 110 hk HDi-motor, den afløser. Det er meget for en turbodieselmotor og resulterer i en trækkraft på ikke mindre end 320 Nm ved 2000 omdrejninger. Motoren kan endda kortvarigt boostes op på 340 Nm, når man virkeligt trykker på pedalen.

I praksis giver det bilerne øget topfart - lige omkring de 200 km/t - og 12-15% hurtigere accelerationer. Det er noget, der kan mærkes, både på motorvej og under helt almindelig bykørsel.

Den endnu mere sporty stil understreges også af, at man får seks manuelle gear til at styre den nye motor med. Altså mere præcis kontrol, særlig i mellemaccelerationerne, og lidt tystere kørsel ved høje hastigheder.

God ved miljøet
Men selv om den nye motor altså har en så meget kraftigere ydelse, er det alligevel lykkedes at holde dens miljømæssige kvaliteter lige så fine som forgængerens. Brændstof-forbruget er næsten lige så lavt, og den er monteret med Peugeots prisbelønnede FAP partikelfilter, der effektivt fjerner de skadelige dieselpartikler fra udstødningen. Det gør den hurtige nye motor til en af markedets renligste.

Fornyer tre "hotte" modelvarianter
Den nye HDi-motor kan man få glæde af i alle de tre populære 307-varianter. Den kommer i både 307 XS hatchback, i den ekstra rummelige 307 XS Stationcar og i den nytænkende 307 SW (med glastag og op til syv sæder), der netop er blevet testvinder i FDM's stort anlagte test af MPV'ere.

Nyheden bliver ikke mindre interessant af, at Peugeot 307 med sin særlige kombination af design og køreegenskaber er blevet danskernes foretrukne bilmodel: 307'eren var den mest købte bil i Danmark i 2003. Året før var den oppe på andenpladsen, og den blev kåret til Årets Bil 2002 i både Danmark og Europa.

Succesen gælder ikke kun Danmark: Siden introduktionen sent i 2001 er der allerede rullet op mod halvanden million 307'ere på gaden i alt. Og så sent som i efteråret barslede Peugeot med den seneste variant i familien, den luksuriøse coupé-cabriolet 307CC.

Men Peugeot fortsætter udviklingen - og fastholder også 307'erens attraktive position rent prismæssigt. De nye dieseltopmodeller i 307 programmet vil blive prissat, så de står rigtig stærkt i forhold til konkurrenterne, særligt når både motorkraften, sikkerheden og det høje udstyrsniveau tages med i regnestykket.



BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag. KLIK HER

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.