• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
21. december 2000 - Renault

Ny Twingo

Renault kommer med ny 16V benzinmotor

Renault Twingo bliver sjovere at køre med den nye 1.2 16V motor. Renault Twingo bliver sjovere at køre med den nye 1.2 16V motor.

Efter præsentationen af en række tekniske fornyelser i efteråret 2000 præsenteres Renault Twingo i begyndelsen af 2001 med en splinterny 75 hk 1.2 16V benzin-motor. Selv om der med den nye motor primært er lagt vægt på køreglæde, bibeholder Twingo de egenskaber, der gør den til en af markedets meget økonomiske bybiler.

Som den sidste motor i Renaults program leveres den 1.2 ltr. motor fra begyndelsen af 2001 også i en 16V version. Den nye motor vil i første omgang kunne leveres til Twingo, der dermed opnår en ydelse på 75 hk. Senere vil denne nye motor også kunne leveres til Clio. Som de øvrige benzinmotorer fra Renault er også denne udviklet med vægten lagt på køreglæde, brændstoføkonomi, miljømæssige hensyn og driftssikkerhed.

Den nye 1.2 16V motor har gjort den nye Twingo sjovere at køre, samtidig med at den drager fordel af de betydelige ændringer, der blev indført på hele Twingo-programmet i efteråret 2000:

  • Et nyudviklet chassis med en ny type krængningsstabilisator foran og en kraftigere krængningsstabilisator bagtil. Endvidere 14" hjul i stedet for tidligere 13".
  • Et nyt bremsesystem (med ventilerede skiver foran, ABS og EBV elektronisk bremsetrykregulering som standard)
  • Forbedret servostyring.
  • Støjniveauet forbedret på tre forskellige områder: Isolering af motorrummet, kabineakustik og et nyt lydanlæg med to højttalere og to diskanthøjttalere.
  • Nyt eksteriørdesign, f.eks. forlygter i polykarbonat samt nydesignede hjulkapsler og fælge.
  • Nyt interiørdesign med nye indtræk og en ny midterkonsol ved gearstangen med to kopholdere
    En ny 16 ventilet benzinmotor

    Da Twingo blev præsenteret i 1993 var det med en 55 hk 1.2 (C3G) motor. I 1996 kom en ny motor til, en 60 hk 1.2 (D7F), som betød højere ydelse og hvad vigtigere var bedre brændstoføkonomi.

    Nu præsenteres D4F, en ny 75 hk 1.2 16V benzinmotor, der i Danmark erstatter den hidtidige 1.2 8V motor. Bedre vejgreb og kraftigere bremser gør det muligt for føreren at få det meste ud af denne nye motor.

    Med en kapacitet på 1.149 cc yder D4F 75 hk (55 kW) ved 5.500 o/m og et maksimalt

    Omdrejningsmoment på 105 Nm ved 3.500 o/m. Den nye motor reagerer hurtigt, hvilket er med til at sikre god acceleration og livlig opførsel ved høje omdrejninger.

    Sammenlignet med den gamle otte ventilede version yder den nye motor 15 hk ekstra (+ 25%) og ekstra 12 Nm (+ 15%) ved samme motorkapacitet, samtidig med at den byder på en fremragende brændstoføkonomi for en bil med den ydelse: 16.9 km/l ved blandet kørsel.

    Det højere moment og de ekstra kræfter smitter af på bilens ydelse. Tophastigheden er derfor forøget med næsten 20 km/t til tæt ved 170 km, og accelerationstiden fra 0 til 100 km er faldet til 11.7 sekunder (fra 13.4). Accelerationen er også forbedret, eftersom den 16 ventilede Twingo kører de første 1.000 meter på 33.7 sekunder mod tidligere 35.4 sekunder.

    Motoren er udviklet på en sådan måde, at vedligeholdelsen bliver så simpel som muligt, hvilket betyder, at eventuelle reparationer kan udføres hurtigere. Tiden mellem serviceeftersyn er væsentligt længere, hvorved bilen bliver endnu mere økonomisk i drift.

    Den nye Twingo kan leveres på det danske marked til foråret, og på nuværende tidspunkt er priser og udstyrsniveau ikke endeligt fastlagt.

    BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

    Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

  • Nyhedsbrev

    Nyt fra Bilpriser.dk

    Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


    Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.