• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
28. januar 2008 - Subaru

Subaru med dieselboxer

Subaru ville ikke springe over, hvor gærdet var lavest. Udviklede selv motor

Subaru - nu med såvel firehjulstræk som dieseboxermotor Subaru - nu med såvel firehjulstræk som dieseboxermotor

Subaru

Subaru har altid sværget til noget så eksotisk som permanent firehjulstræk og boxermotorer i deres personbiler. Subaru er den eneste producent i verden udover tyske Porsche som bruger boxermotorer, som er noget dyrere at producere end andre motortyper. En af grundene til at Subaru sværger til boxermotorer er, at den kompakte og meget lavtliggende motor er med til at sænke tyngdepunktet i bilen, der sammen med Subarus velkendte permanente firehjulstræk gør at bilerne får en fantastisk vejbeliggenhed.
I de senere år er salgstallene for dieselmotorer i personbiler nærmest eksploderet, hvilket har været ensbetydende med at Subaru, som kun har produceret benzinmotorer, har afskåret sig for ca. 2/3 af markedet for personbiler, da dieselandelen (også i Danmark) er steget enormt.

Da Subaru altid producerer sine motorer selv, så har man ikke villet købe sig til en dieselmotor hos konkurrenter eller samarbejdspartnere, som ellers er meget normalt i bilindustrien. Når man samtidig altid har sværget til boxermotorer, ja – så har Subaru ganske enkelt opfundet og produceret verdens første boxerdieselmotor til en personbil. Den er nu klar og introduceres i første omgang i modellerne Legacy og Outback med partikelfilter, og de introduceres i Danmark i maj. Samme motor kommer til efteråret også i modellerne Impreza og Forester.

I en Legacy-sedan yder den to liters boxerdiesel med turbo 150 HK. Det mest imponerende og vigtige er imidlertid motorens evne til at trække. Hele 350 Nm er til stede allerede ved 1.800 o/m. Disse cifre i en femtrins specialkonstrueret manuel gearkasse giver Legacy’en en sprinttid fra 0-100 km/t på kun 8,7 sek.  Tophastigheden er 208 km/t.  Samtidig er Legacy’ens brændstofforbrug på hele 17,9 km/l diesel ved blandet kørsel, og dermed en grøn afgift på 1.930 kr. halvårligt.

Det måske allerbedste ved Subarus boxerdiesel er lyden, eller snarere fraværet af lyden. Når man kører, hører man ikke motoren ret meget, den er faktisk mere lydsvag end de omdrejningsvillige benzinmotorer. Man mærker den heller ikke særligt, for en boxermotor er ekstremt vibrationsfri, og da vibrationer normalt er dieselmotorers største problem, så er Subarus dieselmotor en ualmindelig behagelig oplevelse i den retning.

Det er lykkedes importøren at få nogle absolut fornuftige priser frem på den nye Legacy og Outback der begynder med 419.900 kr. for en 2,0 boxerdiesel i sedanudgave med permanent firehjulstræk. Til denne pris får man Legacy's meget righoldige udstyr, der blandt meget andet inkluderer bi-xenon forlygter, to-zonet klimaanlæg, fartpilot, 17 tommer aluminiumsfælge, stort stereoanlæg med 6 CD skifter og alt i el-udstyr. Herudover får man ekstra i dieseludgaven VDC - Vehicle Dynamics Control – (anti-udskridning – antispin) samt el-justerbart førersæde.

- Største problem for interesserede købere kan gå hen og blive leveringstiderne, da der især i introduktionsfasen vil blive problemer med at få produceret nok biler til hele Europa på en gang, så hvis man er i markedet for en sådan bil skal man nok melde sig på banen ret tidligt, siger Subarus pressechef Steffen Arnt.

Til de heste- og campinginteresserede kan det oplyses at alle varianterne af Subaru Legacy og Outback med dieselmotor må trække en anhænger med bremser på 1.700 kg

Subaru Legacy med boxerdiesel vises første gang i Danmark i forbindelse med Biler i Bella fra 27-30. marts

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.