• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
20. februar 2008 - Renault

Krydsningen Koleos

Renault Koleos er både fransk og japansk. Tre års garanti med i pakken

Renault Koleos er bygget på Nissans 4x4-platform Renault Koleos er bygget på Nissans 4x4-platform

Renault
Fransk design og japansk teknik. Renault Koleos-designet er umiskendeligt Renault, mens firehjulstrækket er hentet hos off road eksperterne fra Nissan. Resultat: Den første rigtige 4X4 fra Renault.

På den internationale biludstilling i Geneve, der begynder den 4. marts, får publikum for første gang mulighed for at se Renaults 4x4 crossover. Navnet er Renault Koleos. En bil, der kombinere komforten og eksklusiviteten fra Renaults personbiler med terrænegenskaberne fra Nissan X-Trail.

Indvendigt er der ikke tvivl om, at det er Renaults designere, der har slået stregerene og valgt materialerne. Flere af elementerne i instrumentbordet genkender man således fra den nye Renault  Laguna, mens komfort og sikkerhedsfunktioner, som blandt andet hands free card og automatisk dæktryksmåler, har tydeligt Renault-DNA. Så der er dømt personbilskomfort for alle fem passagerer i den 4.52 meter lange og 1.85 meter brede bil.

Rummelighed
Fleksibilitet, komfort og rummelighed er i det hele taget nøgleordene i Koleos. Med alle fem sæder optaget er der plads til 450 liter bagage. Er man kun to ombord, og har brug for at transportere store mængder bagage eller gods, foldes bagsæderne med et enkelt greb ned i bunden af bilen. Og så kan Koleos pludselig laste ikke færre end 1380 liter bagage.

Skal man transportere lange genstande som ski eller lign, kan ryglænet på forsædet også lægges ned, og dermed er man i stand til at transportere ting på op til 2.60 meters længde.

Firehjulstrækket i bilen er hentet fra den nye Nissan X-Trail. Systemet er det seneste All Mode 4x4-L system, der automatisk tilpasser sig kørselssituationen.

Automatisk 4X4
Ved kørsel på tør vej trækker bilen udelukkende på forhjulene, men registrerer systemet forringet vejgreb, distribueres op til 50 procent af trækkraften automatisk til baghjulene. Ved kørsel i sne, grus eller andet løst underlag, kan man låse firehjulstrækket permanent, så Koleos trækker lige meget på for- og baghjulene.

Renault Koleos har også Hill Start Assist funktion, der automatisk træder i kraft, når vejhældningen er mere end 10 procent. Systemet hindrer, at bilen ruller tilbage ved igangsætning på stejl vej. Derudover har Koleos også Hill Decent Control, der gør det langt sikrere at køre off road. Et enkelt tryk på en knap, og en nedkørsel med mere end 10 procents hældning, sker med en konstant fart af syv kilometer i timen.

Højt sikkerhedsniveau
Sikkerheden er i det hele taget i højsædet i Koleos. Seks airbags og ESP bliver standard i Danmark, og Renault er overbeviste om, at bilen får fem stjerner i kollisionstesten hos EuroNCAP, når den gennemføres i august måned.

Motormæssigt er der både mulighed for diesel og benzin. Dieselmotoren er på 2.0 liter og udvikler hhv. 150 hk og 175 hk.

150 hk udgaven har et drejningsmoment på 320 Nm, mens udgaven med 175 hk har overlegen bundtræk med 360 Nm. Begge motorer fås med en seks trins manuel gearkasse eller en fem trins automatgearkasse.

Ønsker man den med benzinmotor er valget enkelt. Den fås kun med en 2.5 liters motor med 170 hk.

Kvalitetsniveauet er højt i Koleos, hvilket Renault understreger ved, ganske som den nye Renault Laguna, at omfatte bilen af en 3 år/150.000 kilometers garanti. Renault Koleos introduceres i Danmark til juni.






Fakta om Renault Koleos:
·    Bilens platform og firehjulstrækket, All Mode 4x4-L, er hentet hos Nissan X-Trail.
·    Bilen bygges på Renault Samsung Motors fabrikken i Busan i Korea.
·    Fra de første streger blev slået, til bilen til den første bil rullede ud af fabrikken i Busan, er der gået 28 måneder.
·    Den første prototype blev produceret i Japan i begyndelsen af 2006.
·    Renault Koleos er blevet gennemtestet under ekstreme forhold, og har før produktionsstart kørt mere end 1,7 mio kilometer under alle tænkelige klimatiske forhold.
·    Koleos har premiere på den internationale biludstilling i Gevene til marts, og introduceres i Danmark i juni måned

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.