• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
6. marts 2008 - Skatteministeriet og DAF

Minister-ja til gul-kørsel

Skatteministeren overvejer ja til privatkørsel mod betaling. DAF også klar med oplæg

Lån firmabilen med god samvittighed i fritiden, overvejer minister Lån firmabilen med god samvittighed i fritiden, overvejer minister

Business.dk/DAF/Bilpriser.dk
Skatteminister Kristian Jensen (V) vil gøre det muligt for virksomhederne at lade medarbejderne bruge deres gulpladebiler privat i kortere perioder, skriver Business.dk.
 
Køb et klippekort til din gulpladebil og få lov til at bruge den privat en dag eller to. Sådan kan et af tilbuddene fra skatteminister Kristian Jensen (V) komme til at lyde til landets mange tusinde virksomheder med gulpladebiler.

Kristian Jensen kæmper i øjeblikket for at finde ud af, hvordan junglen af gulpladeregler kan blive enklere. Et af forslagene går ud på, at det skal være muligt for virksomhedernes medarbejdere at bruge deres gulpladebiler privat i kortere perioder. Pris: 5.000 kr. årligt

Som reglerne ser ud i dag, må virksomhederne ikke bruge deres gulpladebiler til andet end erhvervskørsel, medmindre de har betalt privatbenyttelsesafgift. Den skal betales en gang om
året og er på lige over 5.000 kr. for varebiler på under to tons.

»For at smidiggøre reglerne for anvendelse af gulpladebiler, som ikke er specialindrettede, er det aftalt at indføre dagsbeviser, som kan købes over Internettet. Med et dagsbevis kan man købe anvendelse af en gulpladebil i et bestemt tidsrum,« hedder det i et udkast fra Kristian Jensen, som i øjeblikket er til forhandling i Folketinget.

Dansk Automobilforhandler Forening, DAF, tænker også tanker om gulpladebilerne. Efter opfordring fra Folketingets Skatteudvalg har DAF fremsendt et idéoplæg til en total omlægning af varebilbeskatningen, som supplement til de nuværende justeringer, som pt. diskuteres på Christiansborg.

Hensigten fra DAF's side har været, at varebiler skal kunne købes efter behov – ikke efter afgift. Samtidig har DAF i høj grad skelet til de ændringer på personbilområdet, der blev indført i 2007.

DAF har i sine forslag forsøgt at komme den nuværende situation til livs, hvor små og i mange henseender miljørigtige varebiler taber meget i værdi og bliver nærmest usælgelige på grund af en usmidig privatanvendelsesafgift.

Det må forventes, at DAF's ideoplæg vil indgå i de kommende diskussioner om de mange ofte modstridende regler på gulpladeområdet, som foreningen har defineret i denne sammenhæng til varebiler under fire tons totalvægt.

De enkelte elementer i DAF's forslag er følgende:

Ensartet registreringsafgift på 40 pct.
Det første element i DAF's idéoplæg er, at ændre den nuværende registreringsafgift for kassevogne, pick ups og store varebiler fra 30 til 40 procent. Samtidig foreslår DAF, at man nedsætter afgiften for mindre varebiler fra 50 til 40 procent.
Denne ændring vil have absoluttet miljømæssige fordele, idet en enhedsafgift vil betyde, at varebilkunder, såvel fra erhvervslivet som fra private, vil efterspørge netop den gulpladebil, man har behov for, og ikke købe efter afgiftens størrelse. Der vil således automatisk ske en ”down-sizing” på varebilsområdet.

Afgiftsforhøjelsen for dele af erhvervslivets kassevogne fra 30 til 40 procent skønnes ikke at få den store betydning for virksomhederne, idet afskrivningsmulighederne og en større brugtbilværdi vil modvirke udgifterne til en lidt højere registreringsafgift ved køb af en ny gulpladebil.


Ejerafgift i stedet for vægtafgift
DAF foreslår endvidere, at den nuværende vægtafgift for gulpladebiler ændres til en ejerafgift, dog med færre ”trin” i afgiften end gældende for personbiler. Den nye ejerafgift vil være CO2-bestemt i stedet for vægtafgiften, der – som navnet antyder – alene bestemmes efter køretøjets vægt. DAF har i sit forslag forsøgt at gøre omlægningen provenuneutral ved at vælge samme afgiftsstørrelser, som gælder for vægtafgiften.

Fleksibel privatanvendelsesafgift
Som et tredje element i DAF's ideoplæg foreslås privatanvendelsesafgiften ændret således, at den bliver et procenttillæg til ejerafgiften. Dermed bliver privatanvendelsesafgiften også miljørigtig. Som udgangspunkt foreslår DAF +50 procent til ejerafgiften for delvis privatanvendelse og + 100 procent for hel privatanvendelse. Omlægningen vil betyde, at det bliver meget mere økonomisk fordelagtigt at køre i en mindre gulpladebil frem for en større.

Som noget helt nyt og efter DAF's opfattelse nødvendigt, foreslås det, at den årlige privatanvendelsesafgift falder i takt med gulpadebilens alder. DAF foreslår et fald i den årlige afgift på 20 procent pr. år i fem år.

Dette forslag betyder, at der i Danmark fortsat vil være en efterspørgsel efter virksomhedernes
gulpladebiler, når disse efter traditionelt tre-fire år udskiftes. I dag virker det næsten umuligt at sælge en ældre varebil for måske 50.000 kr., hvis den nye ejer – typisk fra den private sektor - herudover skal betale en årlig ekstra privatanvendelsesafgift på 5.000 kr.


Ensrettede moms og skatteregler

DAF foreslår også, at de nuværende regler for moms og skatteberegning gøres lettere forståelige, samtidig med at samspillet mellem skatte- og momsregler bliver forenklet.

Genindførelse af papegøjeplader
Det sidste element i DAF's idéoplæg går ud på at genindføre de tofarvede nummerplader til brug for de, der anskaffer en gulpladebil til blandet erhvervs- og privatanvendelse eller ren privatanvendelse.

En sådan genindførelse vil efter DAF's opfattelse gøre det betydelig lettere at kontrollere på
stedet om en varebils fører og eventuelle passagerer har tilladelse til at anvende bilen til
private gøremål. Det nuværende klistermærkesystem, som blev indført af skatteministeriet sidste år, anses for uhensigtsmæssigt og for let at kopiere eller omgå.

Interesserede kan rekvirere D·A·Fs ideoplæg ved henvendelse til DAF, som har foretræde for Folketingets Skatteudvalg onsdag den 12. marts, hvor oplægget skal præsenteres mundtligt.

Man kan læse om de gældende regler for privatanvendelse på Skatteministeriets hjemmeside:

www.skm.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/242.html




   

  
 
 
 

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.