Splash til folket
Suzuki Splash koster 115.000 kr. som søsteren Opel Agila
Suzuki
Et helt nyt indslag er på vej til det danske bilmarked. Suzuki Splash har danmarkspremiere den 17. - 18. maj, hvor den får lejlighed til at overbevise danske bilkøbere om sine kvaliteter som praktisk mini-MPV til dagligdagens behov.
Kvaliteterne er en stærk kombination af lav pris, høj anvendelighed og god driftsøkonomi. Introduktionspriserne begynder lige under 115.000 kr. inklusive vigtigt udstyr som ESP, seks airbags samt el-drevne ruder og fjernbetjent centrallås. Bilen kan indrettes, så den rummer 24 sodavandskasser eller en børnefamilie på fem, og den billigste version kan køre op til 20 km/l ved blandet kørsel. Med disse kvaliteter er Suzuki-importøren overbevist om, at Splash nok skal vække opmærksomhed i Danmark.
Fleksibel kabine
Splash kommer i to udstyrsniveauer - GL og GLS. Den vigtigste forskel på de to niveauer er, at GLS-versionen har de såkaldte Dive Down-bagsæder. Med et par enkle greb dykker hele splitbagsædet ned i gulvet og efterlader en helt plan lastflade.
Målt til loftet er der over én kubikmeter i lastrummet, når bagsæderne er foldet ned i gulvet. Det giver for eksempel plads til 24 sodavandskasser. Til lastrummet hører også et lille rum under gulvet til for eksempel advarselstrekanten og førstehjælpskassen, men det kan også lejlighedsvist bruges til f.eks. våde gummistøvler og andre snavsede effekter, da boksen kan tages ud og vaskes.
God plads på bagsædet
Et andet af Splash’s stærke kort er pladsen på bagsædet. I modsætning til andre biler, der også kører langt på literen, kan to voksne nemlig sidde behageligt i en Splash, og der er endda benplads nok til, at to voksne kan sidde på et for- og bagsæde lige efter hinanden.
Til børnefamilien er bagsædet stort nok til at rumme tre børn, og til de mindste er sikkerheden tilgodeset med ISOFIX-forankring til barnestolen.
Økonomiske motorer
Motorprogrammet består af to nyudviklede benzinmotorer fra Suzuki og en licensproduceret dieselmotor fra Fiat-koncernen. Alle tre er udført i aluminium og med dobbelt overliggende knastaksler (DOHC), 4 ventiler pr. cylinder samt kædetræk, så kostbare tandremsskift undgås.
Mindste benzinmotor er på 1,0 liter, har tre cylindre og yder 65 hk. Med denne motor kan Splash køre 20 km/l ved blandet kørsel ifølge EU-normen. Det er faktisk lige så langt som en fire-personers mikrobil, der ligger en størrelsesklasse under Splash. Og med et CO2-udslip på 120 gram pr. km svarer dette til kun 24 gram pr. person – et af markedets absolut mindste.
Næst i rækken er en 1,2-liters benzinmotor med 4 cylindre og et gennemsnitligt forbrug på 18,2 km/l. Den yder 86 hk og er, lige som de øvrige motorer, letløbende og kompakt i størrelsen, så den fylder mindre i motorrummet, hvilket kan udnyttes til at skabe bedre plads i kabinen.
Dieselmotoren er på 1,3-liter. Den yder 75 hk og har fire cylindre, turbolader og intercooler. Brændstoføkonomien er 22,2 km/l ved blandet kørsel, og momentet er hele 190 Nm ved 1750 o/m. Det betyder masser af trækkraft, uden det går ud over miljøet, for partikelfilter, som renser udstødningen for de skadelige sodpartikler, er standard.
Aerodynamisk og underholdende
Bilens design er med til at sikre en god brændstoføkonomi. Udover en generel aerodynamisk udformning af karrosseriet er bagpartiet stejlt og har fået et karakteristisk ”knæk”. Denne detalje medvirker til at bringe cw-værdien helt ned på 0,32, hvilket er unikt for en bil af denne type.
Splash er ni cm højere end Swift, men da den har arvet undervognen fra Swift, har den også en bred sporvidde, en fast affjedring og en præcis styring. Dermed er der også garanti for underholdende køreegenskaber. Kombinationen af sjov bag rattet og et appellerende design er med til at gøre Splash unik. Ingen bilproducent har nemlig i lignende grad formået at samle disse egenskaber i en mini-MPV.
God sikkerhed
Alle Splash-modellerne er udstyret med antiudskridning (ESP) samt ABS-bremser med elektronisk bremsekraftfordeling (EBD). Desuden en bremseassistent, som hurtigt øger bremsetrykket under en panikopbremsning, hvilket sikrer den kortest mulige bremselængde.
Airbagsystemet omfatter airbag i rat og passagerside samt sideairbags. Dertil kommer gardinairbags, som beskytter både for- og bagsædepassagerer.
I den frontale kollisionstest hos EuroNcap fik Splash fire ud af fem mulige stjerner, og i fodgængertesten scorede den hele tre ud af fire mulige stjerner.
Masser af komfortudstyr
Det er ikke kun rummeligheden og sikkerhedsniveauet, der er i orden. Selv i den billigste Splash-model (GL) får man – udover ESP og 6 airbags – vigtigt komfortudstyr som el-betjente sideruder foran, fjernbetjent centrallås og højdejustering af begge forsæder med i prisen på 114.990 kr.
Vælger man GLS-modellen, får man endvidere udstyr som el-betjente sidespejle med varme, rat-betjent og design-integreret radio med cd-afspiller samt splitbagsæder med Dive-Down funktion. Dertil kommer også informationsdisplay med udetemperatur og visning af brændstofforbrug. Her starter prisen ved kr. 127.990 med 1,0 motor, kr. 137.990 med 1,2 motor og kr. 152.990 med 1,3 dieselmotoren.
Så man kan roligt konkludere, at Splash giver mere end almindelig god værdi for pengene.
Suzuki Splash - modeller og vejledende priser
Model |
Udstyr |
Intro-priser |
Splash 1,0 GL |
ABS med EBD ESP med hjulspindskontrol Bremseassistent 6 airbags 2 x ISOFIX m. topstrop 14-tommers stålfælge El-betjente sideruder for Højdejusterbart rat Højdejusterbart fører- og passagersæde Nedfældeligt bagsæde Fjernbetjent centrallås |
114.990 |
Splash 1,0 GLS |
Som GL modellen plus: 15-tommers stålfælge Læderrat Alu-detaljer i kabinen Ekstra opbevaringsrum under bagagerumsgulvet Splitbagsæde med Dive Down-funktion El-betjente sidespejle med varme Info-display med udetemperatur og brændstofforbrug Integreret CD-radio med ratbetjening Omdrejningstæller (1.2 og 1.3) |
127.990 |
Splash 1,2 GLS |
137.990 |
|
Splash 1,3 DDiS GLS |
152.990 |
|
Garanti |
Mekanisk garanti: 3 år eller 100.000 km alt efter hvad der kommer først. 12 års garanti mod rustgennemtæring |
Vejledende priser ekskl. levering kr. 3.580 og evt. metallak kr. 2.500.
Motorer til Splash
1,0-liters benzinmotor med 3 cylindre og 65 HK. Km/l: 20,0. CO2: 120 gram |
1,2-liters benzinmotor med 4 cylindre og 86 HK. Km/l: 18,2 CO2: 131 gram |
1,3-liters dieselmotor med turbo, 4 cylindre og 75 HK Km/l: 22,2 CO2: 120 gram |
Splash’s udvendige dimensioner:
Længde: 372 cm.
Bredde: 168 cm
Højde: 159 cm
Lastvolumen i Splash GLS med splitbagsæder og Dive Down-funktion:
Bagagerumsvolumen med bagsæder i brug |
178 liter*, inklusive ekstra rum under gulvet |
Bagagerumsvolumen med nedfældede bagsæder |
537 liter*, inklusive ekstra rum under gulvet |
Bagagerumsvolumen med nedfældede bagsæder målt til loftet |
1050 liter inklusive ekstra rum under gulvet. |
Målt efter VDA-normen op til underkanten af ruderne.
BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.