• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
27. maj 2008 - Peugeot Danmark

308 med sekstrins gearkasse

Peugeot Danmark introducerer en manuel og semi-automatisk sekstrins gearkasse

Den ny gearkasse giver maksimal præcision, mener Peugeot Den ny gearkasse giver maksimal præcision, mener Peugeot

Peugeot
Som den første model i Peugeots modelprogram kan Peugeot 308 nu fås med en helt nyudviklet sekstrins gearkasse. Den nye sekstrins gearkasse findes i to udgaver: Manuel og semi-automatisk, og den er tilgængelig på to forskellige dieselmotorer: 1,6 HDi 109 hk med partikelfilter og 2,0 HDi 136 hk med partikelfilter samt to benzinmotor: 1,6 THP 150 hk og 1,6 THP 174 hk.

De to nye gearkasser er udviklet af PSA Peugeot Citroën og bliver produceret på fabrikken i Valenciennes, hvor de deler bl.a. gearkassehus.

Ny manuel sekstrins gearkasse med maksimal præcision
Peugeots nye manuelle sekstrins gearkasse er udviklet til at give føreren en oplevelse af maksimal præcision og en jævn overgang i gearskiftene.
For at opnå dette er de mest effektive tekniske løsninger taget i brug, eksempelvis synkronisering af typen ”Borg Warner”, som med tre synkro-mesh ringe sikrer samme hastighed af tandhjulene, hvilket giver et præcist og kontant gearskifte.

Størrelsen har været en anden vigtig faktor i udviklingen af den nye gearkasse. Den er kompakt og med sine 45 kg fylder den ikke mere end en femtrins gearkasse, hvilket sikrer, at bilens venderadius ikke forringes.

Sekstrins gearkassen er dimensioneret til understøtte et drejningsmoment på op til 270 Nm under de mest krævende forhold.

Sammenlignet med en femtrins gearkasse giver den nye sekstrins gearkasse under visse forhold et optimeret brændstofforbrug, bl.a. under kørsel på motorvej. Udstyret med 15” eller 16” Michelin Energy Saver dæk og den nye gearkasse har Peugeot 308 1,6 HDi 109 hk en CO2 emission på 129 g/km.

Ny intelligent semi-automatisk sekstrins gearkasse
Den semi-automatiske sekstrins gearkasse giver føreren mulighed for at skifte mellem sekventiel og automatisk gearskift. De tekniske løsninger, der er valgt under udviklingen af den nye semi-automatiske sekstrins gearkasse, optimerer responsen i skiftene og gør overgangen mere smidig.

Ved brug af det sekventielle gearskifte har føreren mulighed for at styre gearskiftet på to forskellige måder helt uden brug af koblingspedalen: Enten ved brug af de to gearskiftevælgere bag rattet eller ved brug af gearstangen, hvor man ved et let skub frem, skifter til et højere gear og gearer ned ved et ryk tilbage.

Vælger man det automatiske gearskifte, er gearingen elektronisk styret. Styreboksen vælger det mest optimale gear under forholdene, dvs. den tilpasser gearskiftet til førerens måde at køre bilen på, bilens last, vejforholdene etc. Selvom man har valgt det automatiske gearskifte, er der stadig mulighed for at skifte gear selv ved klikke på gearskiftevælgerne bag rattet. Styreboksen overtager efterfølgende gearingen automatisk.
Det automatiske gearskifte tilbyder desuden en Sport indstilling til særlig dynamisk kørsel. Ved Sport indstilling ændres gearskiftemønsteret, så der køres længere ud i omdrejningerne, før der skiftes gear og der geares hurtigere ned, hvilket giver en oplevelse af et mere sportsligt gearskifte.

Udviklingen af den nye sekstrins semi-automatiske gearkasse er foregået med fokus på komfort, men i høje grad også med miljøhensyn i centrum.
De seks gear giver mulighed for at udnytte motorens kvaliteter fuldt ud og samtidig optimere brændstofforbruget. Med den semi-automatiske gearkasse opnås en brændstofbesparelse på 8 % i forhold til den manuelle sekstrins gearkasse. En Peugeot 308 med 1,6 HDi 109 hk med FAP partikelfilter kører således 1302 km på én tank og udleder kun 120 g CO2 pr. km.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.