• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
28. maj 2008 - VW

El-bil fra VW i 2010

Volkswagen indgår udviklings-samarbejde med Sanyo

El-biler kan nedsætte CO2-udslippet, hvis strømmen ikke laves af fossilt brændstof El-biler kan nedsætte CO2-udslippet, hvis strømmen ikke laves af fossilt brændstof

VW
Der er ved at være kapløb mellem bilfabrikkerne om at komme først med en duelig el-bil. Nu er VW ved at komme med på vognen.
Volkswagen koncernen har netop indgået partnerskab med Sanyo, der er markedsførende i udviklingen af genopladelige batterier. Samarbejdet stiler mod at udvikle nye akkumulatorer med lithium-ion teknik, til brug i fremtidens el-biler.

Volkswagen koncernens adm. direktør, Martin Winterkorn udtaler, at Volkswagen ved siden af de yderst sparsommelige forbrændingsmotorer, som koncernen til stadighed udvikler under deres ”down-sizing-princip”, fremtidigt også vil satse på at udvikle el-biler. Det er Volkswagens standpunkt, at netop el-bilen er den rigtige vej, for at sikre morgendagens miljøvenlige mobilitet. Volkswagen indgår samarbejdet med Sanyo, da man ønsker, at udvikle muligheden for at genanvende den energi bilen skaber under kørslen. Så længe det pga. manglende lagringskapacitet i bilerne ikke er muligt at genanvende energien, giver det dårlig mening at udvikle el-biler.
Det er allerede nu muligt at køre fuldstændig emissionsfrit med el-motorer, dog med begrænset hastighed eller over meget begrænsede afstande. Udviklingen af nye akkumulatorer er vigtig, da de netop er et af kerneområderne for, at fremtidens el-biler kan tilfredsstille de reelle kørselsbehov. Litium-ion-teknikken, der allerede i dag bruges i kommunikationsteknikken, bl.a. i bærbare computere, kan fremtidigt også bruges i den mere avancerede teknik i el-bilerne. Lithium-ion batteriet er en type genopladeligt batteri, hvor et lithium-ion bevæger sig mellem anode og katode. Fordelene ved lithium-ion-batterier er, at de har en god energi-til-vægt ratio og et langsomt tab af energi, når de ikke er i brug.
Allerede ved den internationale biludstilling i Geneve i marts i år, viste Volkswagen med hybrid-studiet Golf TDI, hvilket energisparepotentiale der opstår ved kombinationen af hightech-diesel, el-motor og det nye DSG7-gear. Volkswagen regner med, at have de første biler med lithium-ion-teknik klar allerede i 2010.


BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.