• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
30. maj 2008 - FDM

Fem stjerner til fire biler

Skarp konkurrence om at opnå fem Euro NCAP-stjerner

Den ny Skoda Superb klarer sig fremragende. Den ny Skoda Superb klarer sig fremragende.

FDM /Bilpriser.dk
Der er ingen katastrofer i den seneste pulje af Euro NCAP-testresultater, kun en enkelt skuffelse. Fire biler får fem stjerner: Audi A4, Ford Kuga, Seat Ibiza og Skoda Superb.

Heldigvis byder alle bilerne i dette kvartals Euro NCAP-kollisionstest på spiselige resultater. Fire ud af de syv biler får fem stjerner, mens tre må nøjes med fire stjerner bl.a. familiebilen Citroën Berlingo.

”Det er skuffende, at den franske PSA-koncern ikke opnår et bedre resultat, end tilfældet er med Citroën Berlingo/Peugeot Partner. Til gengæld er det positivt, at de danske importører tager sagen i deres egen hånd og udstyrer personbilerne med gardinairbags og elektronisk stabilitetssystem, ESC”, siger FDMs repræsentant i Euro NCAP samarbejdet, Leif Nielsen.

PSA har øjensynlig på forhånd opgivet at opnå de eftertragtede fem stjerner og nøjes derpå bl.a. med at montere en enkelt selehusker som standard, selv om hver af dem giver point.

De syv testresultater:

Audi A4 2008
Der optrådte en ubetydelig deformation af kabinen i frontaltesten. Men adaptive airbags og sikkerhedsseler skabte sammen præcis den kraft, der skulle til for at holde kroppen på fører og forsædepassager i sikkerhed under kollisionstesten. De gule markeringer betyder, at karakteren for de pågældende legemsdele ikke var 100 procent perfekt, men tæt på. Testbilen havde også sideairbag, gardinairbags, seleforstrammere og adaptive selekraftbegrænsere ved forsæderne, almindelige selekraftbegrænsere ved bagsædet og isofixbeslag til barnestole i begge sider af bagsædet. Principielt gælder vurderingen kun den testede model, men i Danmark vil den afgiftsmæssigt også kunne anvendes på den nye A4 Avant.
FDMs konklusion: Et fint resultat til en fin bil.

VW Transporter (T5)
Den store VW-bus klarede for så vidt testen udmærket for så tung en bil og uden deformation af kabinen. Men strukturer i instrumentpanelet skabte fare for knæskader på såvel fører som forsædepassager samt mulighed for lårbensskader. Transporter – internt kaldet T5 - blev ikke testet i pæletesten, idet de til denne test nødvendige gardinairbags er ekstraudstyr. Resultatet gælder for biler med produktionsnumre højere end Vin-nr.: VVV2ZZZ7H8H113653. Transporter er ikke nogen rar bil at ramme for en fodgænger, der måtte komme i vejen.
FDMs konklusion: Der er ikke gjort noget særligt ud af sikkerheden, men ESC er dog standard i Danmark.

Seat Ibiza
Seat har godt styr på kollisionssikkerheden i sine nye biler. For førerens brysts vedkommende er delkarakteren 3,920, og 3,995 er grænsen for et godt resultat. Skudsmålet er en stabil kabine, der også beskytter godt i benområdet, og Seat dokumenterede, at personernes placering og størrelse ikke ville ændre på dette forhold. Ved sidekollisionen er karakteren tæt på "god" eller grøn, og i pæletesten er hovedet godt beskyttet.
FDMs konklusion: En bil med fin kollisionssikkerhed, og tak for gardinairbag i Danmark – og for god fodgængerbeskyttelse.
 
Citroën Berlingo
Resultatet for Berlingo gælder også for Peugeot Partner, i begge tilfælde kun for personbiludgaverne. Fodgængertesten kan ikke direkte overføres til Partner, der har en anden front. Berlingo opnåede kun fire stjerner – og ikke engang særligt overbevisende. Der skal 33 point til fem stjerner, Berlingo fik kun 27. Så selv om den havde haft gardinairbag som standard og formentlig havde opnået to ekstra point i pæletesten, som kræver hovedairbag, var de fem stjerner ikke kommet i hus. De 12 point i frontaltesten er ikke decideret dårligt, men det er det minimum, som, FDM mener, en sikker bil bør kunne præstere. Kabinen var stabil, men instrumentpanelet viste risiko for skader på knæ og lårben på såvel fører som forsædepassager.
FDMs konklusion: Et skuffende resultat for den populære ”børnecontainer”. De fire stjerner betyder også, at danskerne ikke får fradrag i prisen i forbindelse med køb. I Danmark har både Berlingo og Partner dog fuldt sikkerhedsudstyr samt ESC.

Hyundai i10

Resultatet af Euro NCAP-testen blev, som vi havde forventet, men ikke så dårlig, som vi havde frygtet. 10 point er for dårligt i frontaltesten, men i10 nåede dog at runde de fire stjerner. Men bilen har ikke engang ESC, den elektroniske stabilitetskontrol, som standard i alle modeller. Kabinen forblev intakt, men airbag- og sikkerhedssele-systemet er ikke godt nok. Beskyttelsen af førerens bryst måltes til at være svag. Yderligere viste instrumentpanelet risiko for skader på knæ og lårben på såvel fører som forsædepassager. Fodgængere, der måtte komme i vejen for i10, har en god chance for at slippe rimeligt fra mødet. Isofix-beslagene til barnestole er ikke godt nok afmærket.
FDMs konklusion: Sikkerhedsmæssigt lever den indisk byggede Hyundai ikke op til FDMs forventninger.

Ford Kuga
Kuga fik fem stjerner, men et lille knips under næsen for skaderisiko på førerens underben. Dog ikke i en grad, så skaden bliver kommenteret af Euro NCAP. Derimod noteres det, at førerairbaggen ikke opnåede tilstrækkeligt tryk til at modvirke, at hovedet slog igennem og ramte rattet. Ford dokumenterede, at det opnåede sikkerhedsniveau på forsæderne vil gælde for personer i andre størrelser end testdukkerne og i andre siddepositioner. Fodgængersikkerheden er fin, ikke mindst biltypen taget i betragtning.
FDMs konklusion: Et ok resultat, airbagproblemet kan være en enlig svale.

Skoda Superb
Den nye udgave af Skodas flagskib klarede Euro NCAP-testen rigtig flot med 15 point i frontaltesten ud af 16 mulige samt fuldt muligt pointtal i sidekollisionstesten. Det gav et pointtal på 35 ud af 37 mulige. Et ekstra point kunne uden videre være opnået med en selealarm på bagsædet. I tilgift får Superb-køberen alt til faget henhørende omkring elektroniske stabilitetssystemer som f.eks. ESC. Førerens lårben beskyttes godt. Knæairbag er noget, der duer. Fodgængerbeskyttelsen bør Skoda ofre mere opmærksomhed
FDMs konklusion: Godt gået, Skoda!
 
 

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.