• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
17. juni 2008 - Fiat Danmark

Nye motorer til Fiat Bravo

Fiat introducerer to helt nyudviklede 1,6 Multijet 16V-motorer.

Fiat Bravo med nye motorer. Fiat Bravo med nye motorer.

Fiat
Bare et år efter den europæiske lancering af Fiat Bravo introduceres to helt nyudviklede 1.6 Multijet 16V-motorer. De nye Fiat motorer møder tidens krav til motorkraft og miljøhensyn og sætter nye standarder for dieselmotorer.

Med et samlet salg på over 100.000 i Europa og bestillinger, der for længst har rundet de 130.000 eksemplarer, er Fiat Bravo en af Europas mest populære biler i mellemklassen. Nye turbokompressorer, bedre præstationer, lavere brændstofforbrug og mindre CO2 udledning er nogle af hovedingredienserne i de to nye 105 og 120 hk dieselmotorer, der skal gøre Fiat Bravo endnu mere attraktiv.

”Det er virkelig to imponerende motorer, vi nu sætter i Fiat Bravo. Det optimale drejningsmoment på hele 290 Nm, som leveres ved kun 1500 omdr./min. for den 105 hestes udgave og hele 300 Nm for den 120 hestes – og samtidig er forbruget reduceret med op til 8 pct.”, siger pressechef i Fiat Group Automobiles Denmark A/S, Steffen Holm.

Fiat Powertrain Technologies (FPT)
De nye Multijet motorer er udviklet af Fiat Powertrain Technologies (FPT) - en helt ny division i Fiat koncernen med ansvar for forskning, udvikling, design og produktion af motorer og gearkasser. Med cirka 19.000 ansatte, 16 fabrikker og 11 forskningscentre i otte forskellige lande er divisionen en af de største motorproducenter i verden. Der er alene godt 3.000 højt specialiserede teknikere hos FPT, som udelukkende arbejder på at udvikle og konstruere innovative teknologier med respekt for miljøet og med lave kørselsomkostninger for øje, uden at det går ud over styrke og fleksibilitet. Et synligt resultat på dette arbejde er, at Fiat Bravo er en af de første dieselbiler, der lever op til de nye Euro5 miljøkrav.

De to nye 1.6 Multijet 16v motorer på det danske marked kommer begge med partikelfilter som standard. I øvrigt benytter Fiat også lejligheden til at introducere MTA automatgearsystem i forbindelse med Fiat Bravo 1.6 Multijet 16v 120 hk samt 1.4 T-JET 120 hk.

Sammenlignet med den velkendte 1.9 Multijet 120 hk repræsenterer 1.6 Multijet serien et vigtigt skridt fremad og har betydelige fordele – f.eks.:

- Drejningsmomentet er forbedret med næsten 25 pct. (300 Nm ved 1500 omdr./min.) og forbruget er reduceret med op til 8 pct.

- Acceleration fra 0-100 km/t er på kun 10,5 sekunder, mens accelerationstiden fra 80 til 120 km/t i 5. gear er næsten 4 sekunder lavere.

- Større akustisk komfort med 5 pct. lavere støjniveau.

Takket være den nye 1.6 Multijet har Fiat Bravo opnået flere fine resultater inden for sin kategori:

- Det er en af de første dieselbiler, der lever op til Euro5 i god tid før den officielle tidsfrist.

- Det er en af de få personbiler i sit segment med 6 trins manuel gearkasse (i både 105 og 120 hk versionen).

- Den har det højeste specifikke drejningsmoment (i forhold til slagvolumen) for motorer med op til 200 hk.

- Det maksimale drejningsmoment leveres ved meget lave omdrejninger: 290 - 300 nm ved kun 1500 omdr/min.

Fiats udvikling gennem de seneste 20 år
Fiats førende rolle inden for udviklingen af dieselmotorer i de seneste 20 år bygger på en lang række innovationer:

1987: Lanceringen af Croma TD i.d., der er verdens første dieselmotor med direkte indsprøjtning i en personbil.

1990: Udviklingen af Unijet baseret på ”Common Rail” princippet starter. De sidste faser bliver overgivet til Robert Bosch på grund af denne virksomheds stærke kompetence inden for færdigudvikling og industrialisering af indsprøjtningssystemer.

1997: Verdens første “Common Rail” motor introduceres i Alfa Romeo 156 JTD. Denne revolutionerende turbodiesel garanterer en hidtil uhørt præstation.

2002: Fiat Group Automobiles præsenterer anden generation af JTD motoren med multiple indspøjtning og 16 ventiler: Multijet. Lanceringen af den første Multijet motor (1.9 Multijet 16v) sker samme år.

2003: Den revolutionerende 1.3 Multijet 16v introduceres i den nye Fiat Panda. Den er på det tidspunkt verdens mindste dieselmotor.

2004: Året hvor den stærke 2.4 Multijet 20v ser dagens lys.

2008: De nye 1.6 Multijet 16v lanceres i Danmark.

Fiat Bravo priser ex. lev.
Bravo 1.6 Multijet 105 ECO Active: 22,2  km/l, 119 CO2 ,105 HK. kr.  219.990

Bravo 1,6 Multijet 105 ECO Dynamic Evo1: 22,2 km/l, 119 CO2, 105 HK. kr. 239.990

Bravo 1.6 Multijet 120 Dynamic Evo 1:  20,4 km/l, 129 CO2, 120 HK. kr.  249.990

Bravo 1.6 Multijet 120 Dynamic Evo S:  20,4 km/, 129 CO2, 120 HK kr. 284.990

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.