• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
7. juli 2008 - epn.dk

Bileksport koster dyrt

Bileksportørerne sørgede for at udnytte loven til det sidste

Før var det en fidus at eksportere brugte biler under 20.000 kr, men ikke mere. Før var det en fidus at eksportere brugte biler under 20.000 kr, men ikke mere.

epn.dk/Bilpriser.dk
En stramning af afgiftsreglerne i forbindelse med eksport af biler har efter alt at dømme medført et pludseligt dræn i statskassen, skriver epn.dk, der er Morgenavisen Jyllands-Postens erhvervs-website.

En faldende import af biler og en tendens til, at folk køber købe mindre og billigere biler trækker i samme retning. Bilsalget er indtil videre faldet med syv procent i år, har Bilpriser.dk anført.

Stramningen af eksportreglerne trådte i kraft den 27. april, og da skattevæsenet gjorde nettoindtægterne på registreringsafgifterne op for april måned, var de faldet til 1,8 mia. kroner  - et fald på 26 pct. eller 632 millioner kroner mindre end samme måned året forinden.

Lovændringen betød, at det blev mindre lukrativt at eksportere især de helt billige biler ud af landet. Når man eksporterer en bil, kan man få refunderet en del af registreringsafgiften, men efter omlægningen var der slet ingen refusion på biler i 10.000 kroners-klassen, mens en bil til 20.000 kr. nu udløser en refusion på 4.500 kr. mod tidligere 10.200 kr., skriver epn.dk.

Eksporten af biler havde op til lovændringen udviklet sig nærmest eksplosivt, og selvom eksporttallene for april endnu ikke er gjort op, vurderer såvel Skat som Skatteministeriet, at de nye regler fik danskerne til at sende et stort antal biler ud af landet i april for at udnytte reglerne til det sidste.

Det betyder dog ikke, at april-drænet får betydning for de samlede indtægter.
»Det smarte ved eksportordningen er, at den giver overskud. Når biler forsvinder fra brugtmarkedet, må man importere andre i stedet, og dem skal der også betales afgift af,« siger konsulent i Skatteministeriet Joel Nielsen.

Ifølge bilpriser.dk er det nu fordelagtigt at importere brugte småbiler med en god brændstoføkonomi, mange airbags og ESP, mens det er blevet mere lukrativt at eksportere benzinslugerne.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.