• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
19. juli 2008 - Renault

Renault satser rent

Bedre, billigere, mere komfortable og miljøvenlige - det er fremtidens Renault-biler

Renault Scenic Fuel Cell Renault Scenic Fuel Cell

Renault
Bedre komfort, billigere i drift og ingen skadelige emmisioner til miljø og mennesker. Det er Renaults strategi, og bilerne til formålet er ved at blive udviklet.
Allerede næste år kører de første Renault elbiler rundt i Danmark i et samarbejde med Project Better Place og DONG . I første omgang vil det være testbiler med batterier, der kan oplades.
I Danmark vil det som personvogn være en Renault Megane Sedan, der bliver udstyret med batteri i stedet for en traditionel forbrændingsmotor, mens løsningen til erhvervslivet hedder Renault Kangoo.
Efter et par års test og udbygning af den infrastruktur, der skal gøre det muligt at oplade og udskifte batterierne, vil disse biler være til salg for de almindelige forbrugere, og i 2011/2012 kommer Renaults første 100 procents elbil til salg. En bil, der netop nu er ved at blive udviklet.
Udviklingen af 100 procents eldrevne biler er det konkrete resultat af Renaults øverste chef, Carlos Ghosn’s nul emmisions-ambition. En ambition, der ikke alene omfatter en traditionel elbil, men som også kigger længere ud i fremtiden.

Brændselscellebilen
Allerede nu har Renault og Nissan i samarbejde udviklet en elbil, der henter sin energi fra brændselsceller. Konceptbilen, der er bygget på en traditionel Renault Scenic, har navnet ZEV H2, og er en prototype, der viser brændselscellernes store potentiale.
Bilen er en helt traditionel Scenic, der modsat de fleste andre konceptbiler, har alle de fordele man normalt forbinder med en almindelig personbil. Indenfor er der fyrstelig plads til fem personer. Den eneste synlige forskel mellem den og en traditionel Scenic er, at instrumentbordet ser en smule anderledes ud. Batterierne og brændselscellerne er placeret under bilens let hævede bund, og optager således ingen plads inde i bilen.
For chaufføren bag rattet og paassagererne er ZEV H2 derimod en tro kopi af originalen. Altså bortset fra, at den ikke siger en lyd når den kører, ikke lukker andet end vanddamp ud til omgivelserne, og faktisk har en bedre mellemacceleration end en traditionel Scenic.
Topfarten er 160 km/t og rækkevidden i bilen er 350 km. Senere er det hensigten at udstyre bilen med en større brinttank, således at rækkevidden når helt op på 500 km.

Nissan, der har arbejdet med brændselscelle teknologien i mange år, har udviklet de brændselsceller, der er placeret i bilen og som giver strøm til de lithium-ion batterier, der driver bilen.   
Hvor det ligger fast, at den første rigtige elbil fra Renault får Europa premiere i Danmark i 2011, er det endnu for tidligt at sige noget om, hvornår vi ser den første masseproducerede brændselscellebil.
Teknisk data på brændselscelle bilen:

•    Elektrisk motor, der yder 90 kW
•    Lithium-ion batteri, der har en spænding på 400 V og leverer 25 kW.
•    Brændselscelle, med hydrogentank på 350 bar.
•    Tophastighed 160 km/t.
•    Acceleration 0-100 km/t 14.65 sek.
•    Rækkevidde – 350 km ved 350 bar ( 3,7 kg hydrogen) Hensigten er at øge indholdet af tanken og dermed hydrogen til 700 bar, hvilket giver en rækkevidde på 500 km.
•    Ingen motorstøj. Eneste støjkilde er dæk – og vindstøj
•    Samme plads og rumforhold som i en almindelig Renault Scenic
•    Samme instrumentbord med få ændringer. Omdrejningstælleren er eksempelvis erstattet af et display, der viser hastigheden på den elektriske motor.
•    Vægt: 1.850 kilo mod en almindelig Scenic 1,9 dCi på 1550 kilo.
Sådan virker bilen:
•    Batteriet forsyner elmotoren med strøm, der anvendes når bilen skal startes, eller når den udelukkende kører langsomt i byen. Ved kraftig acceleration giver batteriet ekstra power.
•    Brændselscellen leverer strøm til den elektriske motor ved almindelig landevejskørsel. Den strøm, der ikke anvendes, oplades automatisk til batteriet.
•    Når bilen kører i tomgang bruges den energi, der kommer fra brændselscellerne til at oplade batteriet.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.