• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
22. juli 2008 - Kia

Mere økonomisk KIA Cee'd

Nu er partikelfilter endelig standard på storsællerten KIA Cee'd

Kia Cee'd 1.6 CRDI fås nu med 90 hk til 10.000 kr. mindre. Kia Cee'd 1.6 CRDI fås nu med 90 hk til 10.000 kr. mindre.

Kia
Danskerne er ligesom resten af europæerne blevet meget miljøbevidste, når det gælder bilkøb. De danske bilkøbere vægter dog også anskaffelsesprisen højt, når de skal ud og vælge deres nye drømmebil. Heldigvis går de to ønsker nu hånd i hånd hos KIA, der gør partikelfilter til standard på samtlige dieselvarianter af den populære KIA Cee’d. Desuden udvides motorprogrammet på denne model med en helt ny dieselvariant med forbedret brændstoføkonomi.

Miljøansvar
Idéen med at introducere den nye motor er ikke alene at tilgodese efterspørgslen. KIA ønsker ligeledes at påtage sig sin del af ansvaret for miljøet. Hvilket også er grunden til, at dieselpartikelfilter på mærkets mest solgte model - KIA Cee’d - ikke længere er noget, kunden skal tage stilling til, om der skal bruges penge på. Det følger nu med i prisen. Partikelfiltrets hovedformål er, at opsamle og dermed begrænse udslippet af skadelige sodpartikler i miljøet.

Den nye KIA Cee’d dieselvariant har tilnavnet 1,6 CRDI 90. Hvilket frit oversat betyder en dieselmotor med 90 hestekræfter som søstermodellen Hyundai i30. Tilsammen giver det mulighed for at anskaffe en Cee’d, som kører ikke færre end 22,2 kilometer på en liter brændstof, og nu endda til under  200.000 kr. Den hidtil mest økonomiske og meget roste dieselvariant med 115 hk er dog fortsat i programmet. Denne 1,6-liters motor er i forvejen bemærkelsesværdig økonomisk med et forbrugstal på 21,3 km/l, hvilket er langt for en kompakt mellemklassebil, der eksempelvis må trække en campingvogn på op til 1400 kg.

Temperamentsspørgsmål, hvad man skal vælge
I praksis er det dog mest på økonomien, man mærker forskel på de to varianter. Det hænger sammen med, at udgaven med 90 hk har et ligeså stort bundtræk som den med 115 hk. Bundtrækket er det moment, der er så karakteristisk ved dieselmotorer, som man mærker ligeså snart speederen berøres.
”Det er de færreste bilister, der accelererer med speederen i bund, hver gang de sætter af for grønt lys, og gør man ikke det, er der ingen mærkbar forskel på de to motorer. Og har man ikke brug for at køre 188 km/t og kan nøjes med en tophastighed på 172 kilometer i timen, så kan man nu bidrage til at bevare miljøet ved at spare brændstof og dermed slippe mindre CO2 ud i atmosfæren", forklarer Mogens Lyngsø, kommerciel direktør hos KIA Import Danmark.

Den bedre brændstoføkonomi giver naturligvis også en mindre økonomisk udgift til brændstof. Men der er flere penge at hente, for den nye KIA cee’d CRDI 90 er 10.000 kroner billigere end 115-udgaven.
”Det vil være et temperamentsspørgsmål hos den enkelte kunde om de foretrækker de 90 eller 115 hk, men vi er glade for, at kunne give vores kunder muligheden for at spare på både CO2 og privatøkonomi”, tilføjer Mogens Lyngsø.
Den nye CRDI 90 kan leveres i de gængse udstyrsvarianter, Motion, Active og Exclusive, og motoren er også på Cee’d SW modelprogrammet – der er stationcarudgaven af KIA Cee’d.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.