• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
7. august 2008 - Volkswagen

Her er den ny Golf

VW Golf VI har fået Scirocco-snude

Storsællerten VW Golf - i ny aftapning med Scirocco-snude Storsællerten VW Golf - i ny aftapning med Scirocco-snude

VW
Den ny Volkswagen Golf VI er nu præsenteret. Nøgleordene er ifølge importøren:
- Niveauet for værdi, komfort og sikkerhed fjerner klasseforskelle.
- Det nye design giver et fingerpeg om Volkswagens designlinie fremover.
- TDI, TSI og DSG systemerne forbedrer brændstoføkonomien  med op til 28 pct.
- Første Golf med dynamisk karrosseri kontrol og automatisk afstandskontrol.

Det er en af  årets mest hemmeligholdte bilnyheder, der ny slippes løs: Den nye Golf - Europas mest succesrige bilmodel, solgt i flere end 26 millioner eksemplarer - og nu forbedret på alle områder.
"Denne, sjette generation af Golf definerer kvalitet og komfort på en ny måde i klassen, og giver større ejerglæde end nogensinde før." udtaler Dr. Martin Winterkorn, øverste chef for Volkswagen AG.

Golf gør fremskridt tilgængeligt
Det kraftfulde design viser elementer, der med tiden vil blive gennemgående i alle modeller fra Volkswagen.
Den effektive støjkontrol og den overordnede komfort i den nye Golf ophæver ligefrem klasseforskelle blandt biler. Den avancerede teknologi i motorer og transmission begrænser brændstofforbruget og alle benzin- såvel som dieselmotorer opfylder allerede den kommende EU-5 norm.
Avancerede hjælpesystemer som automatisk afstandskontrol (ACC) og dynamisk karrosseri kontrol (DCC) foruden parkeringsassistance systemet fås til den nye Golf. Maksimal sikkerhed opnås med nyt ESP system, der reagerer hurtigere og kontrollerer flere situationer end nogensinde før, optimering af de stødabsorberende zoner, syv airbags, inklusiv airbag til knæene, særlige hovedstøtter (WOKS), der forebygger skader efter piskesmæld, og kontrolfunktion for brug af sikkerhedsselerne på bagsædet.

Præcision på en ny måde

De ægte Golf værdier reflekteres allerede par excellence i designet. Alle de elementer, der skaber bilens udseende og karakteriserer den, er nydesignede.
"Vi har anbragt kernekomponenterne fra Golf i en meget præcis og ny form", forklarer Walter de Silva.
Og den italienske chefdesigner for den tyske koncern underbygger det:
"Golf er det globale ikon for al produktion af biler. Arkitekturen og den grafisk form i den nye model må derfor forblive klar og unik."
I direkte sammenligning mellem generation V og VI ses i hvor høj grad, hvordan den nye Golf er forandret. Walter de Silva og chefdesigner for mærket Volkswagen Klaus Bishoff har bestræbt sig på at finde det essentielle Golf-DNA. Det fremgår ikke mindst af den Scirocco-lignende front, som den var på Golf af første generation og C-søjlen, der blev perfektioneret i fjerde generation af Golf. 
Overordnet set fremstår billedet af den nye Golf i samspillet imellem alle dens designkarakteristika som en tydeligt bredere, fladere og ikke mindst mere prestigefyldt model.
Også indvendigt efterlader nyt interiør i nyt layout med nye materialer og nye detaljer indtryk af en bil fra et dyrere segment. Men også optimeret ergonomi er der satset på. F.eks. er alle kontakter og greb gjort lettere at bruge.
Det omfatter bl.a. betjening af klimaanlægget (Climatronic) - som det netop er præsenteret i Passat CC i denne udformning - og kontakterne til el-ruderne, som er rykket frem på dørsiden og blevet lettere at betjene.
Netop dette er den røde tråd her: Volkswagens typiske stræben efter perfektion i alle detaljer i bilen. Der er f.eks. kontrolfunktionen af sikkerhedsselerne på bagsædet. Hvis Golf bestilles med sideairbags ved bagsædet følger der kontrolfunktion med til multifunktionsanlægget. Her bliver det vist om bagsædepassagerne har spændt deres sikkerhedssele - separat for hver siddeplads.
Der er f.eks. også de praktiske knager i bagagerummet til fastgørelse af bagage, og f.eks. også de nye sidespejle hvis aerodynamiske facon bedre afviser smuds og som i øvrigt er gjort lettere at indstille indefra, alene fordi kontakten er placeret mere ergonomisk korrekt.

Den hidtil mest tyste Golf
Den nye Golf karakteriseres også af en første klasses støjreduktion. En specielt støjdæmpende film i forruden hjælper til med det. Det samme gør nye dørtætningslister og rudelister. Også de nye sidespejle reducerer vindstøj. Motorrummet er blevet afskærmet yderligere fra kabinen, og der monteres dæk med lavere rullestøj, ligesom nye lejer i motorerne er med til at minimere lydniveauet.

Skift til common rail system
Det er ikke mindst TDI-motorerne, der er tilgodeset. Anvendelse af common rail-indsprøjtningssystem og dobbelte balanceaksler undertrykker uønsket motorlyd. TDI-motorerne fås med ydelse fra 90 hk til 170 hk. Straks fra introduktionen vil der være to 2,0 l TDI-motorer at vælge imellem. De yder hhv. 110 hk og 140 hk. Alle er naturligvis forsynet med dieselpartikelfilter (DPF). Dertil er TDI-motorerne særdeles brændstoføkonomiske. Den 110 hk stærke TDI-motor nøjes med 4,5 l pr. 100 km, svarende til 22,2 km pr. l diesel (119 g/km CO2). Selv den stærke 140 HK version bruger kun 4,9 l pr. 100 km, svarende til 20,4 km pr. l (129 g/km CO2).

Benzinmotorer - mere brændstoføkonomiske end nogensinde
Der vil være fire benzinmotorer at vælge imellem fra introduktionen: 80 hk, 102 hk, 122 hk og 160 hk. Alle motorerne fra 122 HK er trykladede motorer (turbo eller turbo sammen med kompressor). TSI motoren med 122 hk kører 16,1 km pr. l superbenzin (144 g/km CO2). Selv med 160 HK styrke præsteres hele15,9 km pr. l superbenzin (det er hele 3,2 km pr. l / 19,1pct. bedre end den tidligere 2,0 l FSI motor med 150 hk).

DSG erstatter konventionelle automatisk gearkasser
Alle automatgearkasser vil fremover være af typen med dobbeltkobling (DSG). Afhængig af drejningsmoment vil det være enten seks-trins eller syv-trins DSG. Hvor effektiv alliancen imellem DSG og TSI kan blive, demonstreres i forskellen imellem 1,4 l TSI motoren med 160 HK og syv-trins DSG. Den kører 16,7 km pr. l benzin ved blandet kørsel (139 g/km CO2). Denne high tech duo erstatter den tidligere 2,0 FSI motor med 150 HK og seks-trins automatisk gearkasse. Brændstoføkonomien ved blandet kørsel for den var 12,0 km pr. l. Der er således tale om en forbedring på mere end 28 pct.  

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.