• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
25. august 2008 - Renault Danmark

Fremgang for Renault

Fra en usikker start i 2008 oplever Renault Danmark nu en konstant vækst i salget af biler

Renault Clio III er den p.t. bedst sælgende Renault. Renault Clio III er den p.t. bedst sælgende Renault.

Renault 
Selv om der stadig er et stykke vej til målsætningen om en markedsandel på 3,0 procent af nyvognssalget i 2008, oplever Renault Danmark en stabil fremgang i salget af nye personbiler. Frem til midten af august er der således indregistreret næsten 2000 nye Renault. Og der er grund til at tro, at væksten fortsætter.

”Den første måned i 2008 havde vi blot en markedsandel på 1,43 procent. Men siden er det gået fremad måned for måned. Medio august var den steget til 2,58 procent, og der er grund til at tro, at væksten fortsætter i endnu hurtigere tempo”, siger pressechef Søren Hyltoft fra Renault. 

Clio III på vej frem
Bag tallene gemmer der sig nogle interessante udviklinger. ”Kigger vi på salgstallene for 2007 kan vi se, at Clio II solgte rigtig godt. Sidste år stod Clio II for næsten 1200 solgte biler, mens der på det nærmeste ikke blev solgt en eneste Clio III. Kombinationen af massiv markedsføring og store prisfald har gjort, at Clio III nu sælger langt mere end Clio II, og den udvikling synes at tage fart”, siger Søren Hyltoft. 

Det er især de små økominiske dieselmotorer, der skubber salget frem. Mere end halvdelen af alle solgte Renault er således med dieselmotor, og her trækker den ultraøkonomiske 1,5 dCi det store læs. Introduktionen af 1,5 dCi i eksempelvis Renault Megane er årsagen til, at det faktisk stadig er en meget populær model.

Megane holder skansen
”Til trods for at Renault Megane snart afløses af en helt ny model, holder vi omtrent samme salgstal på den som sidste år. Her er en af årsagerne, at vi nu tilbyder den med 1,5 dCi motor, og det er populært. Årets første syv måneder blev der således solgt ikke færre end 200 Megane med den lille dieselmotor, hvilket udgør næsten halvdelen af salget”, siger Søren Hyltoft.

Også i afdelingen for store biler er der gang i salget. Den store Espace, der oplevede prisfald på op til 135.000 kroner efter årsskiftet, er trods et vanskeligt marked kommet fint med. Til dato er der solgt 65 Espace mod blot 16 sidste år.

Diesel meget populært
Renaults store satsning på jobbilmarkedet - Laguna er stille og roligt også ved at positionere sig som en populær bil. Igen her er det tydeligt, at det er dieselversionerne, som kunderne naturligt nok har fattet interesse for. Ud af 429 solgte Laguna er hele 186 styks med 110 hk dieselmotor.

Hos Renault forventer man endnu mere gang i salget i efteråret, og det er der en speciel god grund til. ”Indtil nu har vi haft problemer med at levere biler med den lille 1,5 dieselmotor. Årsagen er den enkle, at det er den motor, der er enorm efterspørgsel efter i hele europa, og en motor, der er at finde i alle vores biler, på nær Espace. Fabrikken har nu øget produktionskapaciteten på 1,5 dCi, hvilket gør, at de leveringsproblemer vi indtil nu har haft, er løst. Det betyder, at kunderne får langt kortere ventetid på deres nye bil, og vi er meget optimistiske med hensyn til den fortsatte fremgang for Renault i Danmark”, siger pressechef Søren Hyltoft.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.