• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
25. august 2008 - FDM

10 km/t - liv eller død?

En ny test viser, at bare 10 km/t kan være afgørende for, om man slipper godt fra en kollision

Her er kollisionshastigheden 80 km/t som resultat af blot en 10 km/t højere kørehastighed med udgangspunkt i 110 km/t i stedet for 100. Her er kollisionshastigheden 80 km/t som resultat af blot en 10 km/t højere kørehastighed med udgangspunkt i 110 km/t i stedet for 100.

FDM
En pludselig forhindring på vejen og bare 10 km/t for meget i hastighed efter forholdene kan betyde, at det ikke kun er de bløde trafikanter, der kommer i farezonen. Selv en dygtig bilist i en moderne bil slipper ikke helskindet fra et uheld. Det viser en ny test foretaget af de europæiske bilistorganisationer.

I laboratoriet blev to identiske biler sendt mod en mur med henholdsvis 64 og 80 km/t. I den virkelige verden på en almindelig tør vej og med en gennemsnitlig reaktionstid for føreren af bilen svarer det til, at bilerne, før kollisionen med en forhindring 50 meter forude, kørte henholdsvis 100 og 110 km/t. Havde bilen kørt med 80 km/t, ville den have kunnet nå at standse i tide.

Testen er foretaget med en af de biler, der har opnået en af de højeste karakterer i Euro NCAPs crashtest, Renault Laguna. Bilen er derfor så sikker som muligt efter dagens tekniske niveau, men testen viser, at selv den sikreste bil kommer til kort overfor fysikkens love.

”Testen viser tydeligt, at det frem for alt gælder om at afpasse farten efter forholdene og holde sikkerhedsafstand, men også bruge fantasien til at forudse mulige situationer forude. ’Passagerne’ i bilen, der kørte bare 10 km stærkere under forsøget, slap ikke godt fra sammenstødet – det gjorde de, da udgangspunktet var 100 km/t i stedet for 110 km/t,” siger FDMs sikkerhedsekspert Leif Nielsen.

På grund af en sikker bilkonstruktion er der en god chance for, at alle i bilen slipper med skrækken ved kollisionshastigheden, der efter nedbremsning fra 100 km/t ender på 64 km/t. Testdukkernes måleinstrumenter viste, at alle i bilen ville kunne forlade bilvraget, rystede, men nogenlunde uskadte. Yngste barn får ifølge måleinstrumenterne måske nogle efterveer fra en kraftig påvirkning af nakkemuskulaturen.

Standselængden, altså reaktionstid plus bremselængde, var her 71 meter, mens den i forsøget, hvor bilisten kører med 110 km/t, ville være cirka 84 meter. I begge forsøg var der kun 50 meters standselængde til rådighed.

Forsøget med 110 km/t var mere, end bilens deformationszone og kabinen kunne klare. Rat og instrumentpanel skubbes indad. Føreren ramte rattet hårdt, og bryst og knæ og hofter blev udsat for ekstreme påvirkninger i forhold til situationen, hvor bilen kun kørte 100 km/t. For forsædepassageren så situationen bedre ud. Forreste passagersæde er med moderne airbagteknik ikke mere bilens farligste plads.

Dørene lod sig imidlertid ikke uden videre åbne. Det kan være katastrofalt for den første nødhjælp at skulle vente på professionelt redningsværktøj. På bagsædet blev begge børn udsat for en meget høj skadesrisiko på grund af kollisionskræfterne, der langt oversteg niveauet ved den lavere kollisionshastighed.

”Testen illustrerer ganske tydeligt, at man som bilist ikke er usårlig, selv om bilen er sikker. Er der tæt trafik, dårlige oversigtsforhold eller dårligt vejr, er det en god idé at sænke farten. Også selvom den tilladte hastighed måske er højere. Man bør også tænke på, at for de bløde trafikanter uden for bilen kan en lidt højere hastighed, end trafikbilledet tillader være dræbende”, siger Leif Nielsen.

 

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.