• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
6. oktober 2008 - Bilbranchen

Væk med registreringsafgift

Bilbranchen ønsker CO2-afhængige bilafgifter

Chevrolet Volt har måske en chance i EU. Den kan køre 60 km uden at udlede CO2. Chevrolet Volt har måske en chance i EU. Den kan køre 60 km uden at udlede CO2.

Bilbranchen
Danskerne er allerede begyndt at skifte til mere brændstoføkonomiske biler. Så yderligere CO2-effekt kan kun komme fra bilindustrien i en stadig udvikling af miljøvenlige biler. Her virker den danske registreringsafgift som en klods om benet, mener Bilbranchen under Dansk Industri.

"Bilindustrien kæmper allerede for at udvikle biler med mindre brændstofforbrug eller måske uden forbrug af fossile brændstoffer. Men mens EU søger at påvirke bilproduktionen i en mere miljørigtig retning, så går det galt i Danmark på grund af registreringsafgiften. Den tårnhøje danske registreringsafgift tager kun i begrænset omfang højde for CO2-udledning. Vi frygter langt højere danske bilpriser, hvis ikke de danske bilafgifter ændres i takt med resten af udviklingen i EU", siger chefkonsulent Søren Cajus fra DI Bilbranchen.

Herfra ønsker man at fjerne registreringsafgiften og erstatte den med en CO2-baseret ejerafgift, som matcher EU's klimamålsætninger.

Bilindustrien er i gang
Europaparlamentets miljøkomite besluttede i sidste uge at sænke grænsen for nye bilers udledning af CO2 fra de nuværende 158 til 130 gram gældende fra 2012 og 95 gram gældende fra 2020. Overholder bilproducenterne ikke de grænseværdier, bliver branchen tildelt bøder.

"EU’s krav vil gøre det endnu dyrere at købe bil i Danmark, fordi det koster at udvikle ny miljørigtig teknologi - eller fordi bilproducenterne i en overgangsfase vælger at betale bøderne. Man skal huske på, at bilindustrien allerede konkurrerer med næb og klør for at udvikle CO2-effektive biler, fordi markedet efterspørger det. Nye miljørigtige biler vil derfor komme
markedet hurtigst muligt", slår Søren Cajus fast.

Han peger på, at det typisk tager syv år fra, at forskerne går i gang med udviklingen af nye miljøvenlige biler, til de er på gaden. Hun vurderer derfor, at den næste generation af miljøvenlige biler kører omkring om to til tre år.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.