• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
12. december 2008 - Bilpriser.dk

Eksporter luksusbilen nu

Fra 1. januar skal biler på 10 år og derover toldsynes før eksport. Julebonus at hente.

SKAT vurderer luksusbiler som denne M-B SLK meget højt. SKAT vurderer luksusbiler som denne M-B SLK meget højt.

Bilpriser.dk
Sælg den brugte Mercedes før synsfælden klapper

Fra 1. januar 2009 skal biler på 10 år og derover toldsynes inden eksport. Så det er nu, man skal sælge sin bil på 10 år og derover til eksport, anbefaler bilvurderingshjemmesiden Bilpriser.dk. Det gælder især, hvis man har en brugt luksusbil, som måske ikke kan klare et syn. Dels sparer man typisk 7.000-8.000 kroner på værkstedsregninger inden syn, dels værdiansætter SKAT denne typer biler meget højt. Og det giver en ekstra julebonus ved eksport.

Ny lov, som vedtages 18. december, indfører krav om toldsyn
”Fra 1. januar 2009 skal biler på 10 år og derover toldsynes inden eksport, også selv om de egentlig ikke skal synes foreløbig”, forklarer chefanalytiker Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk.
”Man får ganske vist refunderet gebyret for toldsynet efter endt eksport, men hvis man venter til efter 1. januar, risikerer man, at bilen dumper, så den ikke kan eksporteres. Og det vil være brandærgerligt, især for folk med brugte luksusbiler som en Mercedes, BMW eller en cabriolet”, siger Niels Grøftehauge.

Julebonus på 15.000-50.000 fra SKAT

”De biler vurderes alt for højt af SKAT, og det betyder, at man kan få 15.000-50.000 kr. mere ud af at eksportere dem end ved at sælge dem herhjemme. Ikke på grund af selve salgsprisen, for den vil være ret lav. Men på grund af den afgift, man får retur. Og 15.000 eller 50.000 kr. i julebonus fra SKAT falder nok på et tørt sted i de fleste familier”, gætter Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk.

SKAT sætter værdien af brugte luksusbiler meget højt
Sagen er, at SKAT – måske for at spænde ben for import af gamle luksusbiler – sætter den afgiftspligtige værdi på de benzinslugende luksusbiler meget højt:
”Tager vi en typisk 15 år gammel luksusbil, så mente SKAT for 10 år siden, at den havde en restværdi på cirka 10 procent. Nu er det tal vokset til 20 procent. Det er helt i strid med realiteterne. I Tyskland er den kun otte procent værd efter 15 år. Men så stor er forskellen ikke i den virkelige verden”, fortæller Niels Grøftehauge.

Høj værdiansættelse giver stor eksportgodtgørelse
Det kan man som ejer af en ældre luksusbil udnytte. For når SKAT mener, at den er så meget værd, får man ved eksport også tilsvarende meget tilbage i eksportgodtgørelse.
”Så det kan ikke siges klart nok: Se at få vurderet bilen hos SKAT inden SKAT julelukker den 19. december. Og sælg så til en udenlandsk forhandler eller på en online bilauktion som Autorola i Sverige og Tyskland. Og det er vigtigt at huske Sverige, for her er priserne måske bedre. I Tyskland er der i flere og flere storbyer ved at komme krav om grønne
miljømærkater, hvis man vil køre ind i byen”, slutter Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk.


Sådan kommer du af med bilen til eksport:

-    Tjek, hvad tilsvarende biler annonceres til. Som tommelfingerregel kan du regne med at få cirka halvdelen af dette beløb tilbage i eksportgodtgørelse.
-    Få vurderet bilen hos Skat. Det koster 180 kr., og vurderingsbeviset er gældende i tre måneder. Hent blanketten på nettet og aflever den til SKAT senest den 19. december kl. 12.
-    Sæt bilen til salg, for eksempel til en tysk eller svensk forhandler, eller på en online bilauktion som www.autorola.de eller www.autorola.se . Du ved, hvad du får i eksportgodtgørelse af SKAT, og du kan på en hjemmeside som www.autoscout24.de eller
www.bytbil.se tjekke, hvad din bil typisk handles for i henholdsvis Tyskland og Sverige.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.