• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
19. januar 2009 - Renault

Mégane-priser klar

Premiere på Renault Mégane i weekenden 22. og 23. januar

Renault Mégane Coupé - fra 259.990 kr. Renault Mégane Coupé - fra 259.990 kr.

Renault / Bilpriser.dk
Renault Mégane fra 209.000 kr.
Så er der priser på Renault Mégane, der introduceres i både hatch - og coupé-version i weekenden den 24. og 25. januar. Prisen for en Mégane med 100 hk 1,6 liters motor er 209.990 kroner, mens dieselversionen med 90 hk koster 224.990 kroner. 1,4 TCe kommer først på markedet i april. Motoren er kun at finde i  hatchback udgaven og kun i højeste udstyrsniveau - dynamic og kommer til at koste  269.000 kr., erfarer Bilpriser.dk.

For coupé-versionen begynder priserne ved 259.990 kroner for en version med  110 hk diesel, mens prisen for topversionen med 180 hk turbobenzinmotor eller 130 hk dieselmotor er 299.990 kr.

Maksimalt antal point i EuroNCAP-test

5 stjerner og 37 point ud af 37 mulige var resultatet, da den nye Renault Mégane blev testet af EuroNCAP kort før jul. Resultatet understreger, at Renault med hele 11 modeller med 5 stjerner i EuroNCAP er det sikreste bilmærke i verden. Og ingen anden bil overgår nye Renault Megané i sikkerhed.
Med optimal sikkerhed, sportsligt design, et bredt motorprogram og partikelfilter som standard på dieselbilerne, er den nye Renault Mégane derfor klædt ualmindeligt godt på til at løfte arven efter den nuværende modelrække, der er solgt i mere end 8,5 mio eksemplarer siden introduktionen i 1995.

Plads til en rejsekuffert mere i bagagerummet
I forhold til Mégane II, er den vokset på flere ledder. Mest imponerende er bagagepladsen i hatchback’en, der er vokset fra 330 liter til 405 liter. Det svarer faktisk til, at der kan være en ekstra rejsekuffert i bagagerummet.
Det første man hæfter sig ved bag rattet er kombinationen af en analog omdrejningstæller, og det digitale spedometer. Blandt nyskabelserne er også, at den nye Mégane kommer med hands free card og, at aircondition er standard fra laveste udstyrsniveau. I kabinen er der er masser af gennemtænkte løsninger, der gør den nye Mégane til en god rejsefælle i hverdagen. Blandt andet er der mange små aflægningsrum i bunden af, som vi kender fra blandt andet Scenic og Grand Modus.

Nyt servosystem giver mere dynamisk kørsel

På landevejen sikrer en lang række nye tiltag, at bilen er blevet endnu mere dynamisk. Blandt andet introduceres et helt nyt servosystem, der gør styringen langt mere direkte og sportslig.
Som altid, når det er Renault, der sender en ny bil på gaden, er sikkerheden i top og der er flere sikkerhedsmæssige markante nyskabelser. Standardudstyret omfatter naturligvis antiskridsystemet ESP og seks airbags, samt selehuskere på alle pladser. Sikkerhedsselerne er udstyret med dobbelte forstrammere, så presset på overkroppen i tilfælde af en kollision bliver reduceret mest muligt. Desuden er den nye Mégane udstyret med dobbelte kamrede airbags, der udløses og oppustes med forskellig styrke og hårdhed, alt efter, hvor kraftig en kollision, der er tale om.

Ekstra beskyttet ved sidekollision
De mest alvorlige kollsioner er de, der sker ved en påkørsel fra siden. Den type kollision har man specielt fokuseret på i udviklingen den nye Mégane, der er udstyret med dobbelte sidekollisionssensorer. De sikrer, at bilens sideairbags udløses dobbelt så hurtigt som tidligere. Sammen med en helt ny type kraftigere gardinairbags sikres, at passagererens hovedbeskyttelse er forbedret med 30 procent.

Mange motorer
Motorudvalget i den nye Mégane er omfattende – med de mest sportslige i coupéversionen. På dieselsiden er der to 1,5 dCi motorer på hhv.  90 og 110 hk. Begge har partikelfilter og udemærker sig ved et brændstofforbrug på kun 4,5/4,6 l/km – altså omkring 22 km/l Desuden kommer der en 1,9 liters diesel med 130 hk, der takket være den nyeste forbrændingsteknologi kombinere høj ydelse med lavt forbrug. Momentet på 300 Nm er tilstede ved  1750 omdr/min og den klarer 19,6 km/l.
På benzinsiden er der også bemærkselsesværdige nyheder. Ud over den 1,6 liters motor, er der debut til to turbomotorer. Den mindste er en 1,4 liters TCe motor ( Turbo Control efficiency). Den har kræfter som en traditionel 1.8 liters motor (130 hk), moment som en normal 2.0 liters motor ( 190 Nm), men et forbrug på blot 15 km/l,  - typisk for en 1,6 liters benzinmotor.
Den kraftigste benzinmotor er den nyudviklede 2,0 TCe motor, der yder 180 hk.

Forskel mellem Coupé og Hatch
I bund og grund er Mégane Coupé og Mégane Hatch den samme bil, med nogle få, men vigtige undtagelser. Mest i øjnefaldende er naturligvis designet, der i hatchbackudgaven er sportsligt og i coupé versionen enestående. Men der er også usynlige forskelle, der betyder meget for køreoplevelsen. Affjedringen i coupé udgaven er væsentligt strammere sat op end i hatchbacken – 19 procent strammere foran og hele 50 procent strammere affjedring bagved.
Coupé-versionen er noget mere sportslig at se på og køre i, hvilket også afspejles i motorudvalget, der byder på 110 og 130 hk diesel, samt 2.0 turbo benzin med 180 hk.

Renault Mégane hatch og coupé introduceres ved åbent hus-arrangementer hos landets Renault- forhandlere i weekenden den 24.-25. januar.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.