• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
29. januar 2009 - Toyota

Avensis-premiere

Toyotas storsællert Avensis kommer i meget rost 3. udgave

Den ny Toyota Avensis III er udviklet i Europa. Den ny Toyota Avensis III er udviklet i Europa.

Toyota
Toyota Avensis III på trapperne

Når den nye Toyota Avensis III i disse dage ruller ud til de danske Toyota-forhandlere, venter der kunderne en bil, som design- og komfort-mæssigt er rykket en klasse op, mener importøren. Avensis har landsdækkende premiere søndag den 1. februar 2009. Priserne starter ved 296.500 kr.

Udviklet i Europa
Det er tredje generation af Avensis, som nu bliver introduceret, og både design og fremstilling af bilen er foregået i Europa henholdsvis i Toyotas designcenter nær Nice i Sydfrankrig samt på Toyotas fabrikker i Burnaston i England.
Bilens design er på samme tid atletisk og kraftfuldt og udstråler dynamik og kvalitet, og med valget mellem sedan og stationcar, tre benzinmotorer, tre dieselmotorer samt tre forskellige gearkasser lægger Avensis op til hård kamp mod klassekammeraterne i klassen for familie- og jobbiler.

Avensis III er længere og bredere

Toyota Avensis er blevet fem centimeter længere og bredere, og selvom det umiddelbart kan lyde beskedent, har det givet en endnu bedre rummelig-hedsfornemmelse for passagererne i bilen.  Bagagerumsvolumen er henholdsvis 509 liter for sedan og 543 for stationcarudgaven. Hertil kommer praktiske fralægningsrum både i kabinen og i bagagerummet.

Toyota Optimal Drive
I bestræbelserne på at nedsætte bilernes negative indvirkning på miljøet har Toyota lanceret Optimal Drive, som handler om at øge køreglæden, men samtidig mindske bilernes brændstofforbrug og nedbringe udledning af CO2 og andre skadelige stoffer. Toyota Avensis er den første af en lang række modeller, som Toyota i løbet af 2009 lancerer med Optimal Drive.

Flere hestekræfter og lavere forbrug
Tre nye benzinmotorer på henholdsvis 1.6, 1.8 og 2.0 liter er alle - som en konsekvens af Toyota Optimal Drive - steget med op til 20 % i antallet af hestekræfter, samtidig med at brændstofforbruget og udledningen af CO2 er op til 26 % lavere.
I forbindelse med ændringen af motorteknologien har alle benzinmotorer fået en 6-trins gearkasse, som ud over at gavne benzinforbruget øger komforten specielt på de lidt længere ture. En nyudviklet trinløs automatgearkasse Multidrive S er et behageligt alternativ, som kan vælges til 1.8 og 2.0 benzinmotorerne.

Opdateret dieselmotor og automatgear

Toyotas effektive dieselmotorer med common-rail-teknologi er blevet opdateret, og til foråret bliver det for første gang muligt at købe en dieseludgave af Avensis med automatgear. Avensis fås med tre forskellige dieselmotorer på henholdsvis 126, 150 og 177 hestekræfter. Alle er optimeret med op til 10 % i forhold til udledningen  af CO2  og forsynet med partikelfilter. Den nye version med automatgear samt versionen med 177 hestekræfter er endvidere forsynet med D-CAT, som er et katalysatorsystem, der nedsætter udledningen af kvælstoffer betragteligt.

Stationcar til 367.000 kr. ventes at blive mest solgte model

Samtidigt med lanceringen af den nye Toyota Avensis ændrer Toyota på de betegnelser, som indikerer, hvilket udstyrsniveau bilen har. Fremover vil T1 være et udtryk for laveste udstyrsgrad  og T4 for højeste.
Toyota Danmark forventer, at T2-varianten vil blive den mest efterspurgte, og udstyret i denne version er højt og  indeholder bl.a. tågelygter, skumringssensor, regnsensor, eljusterbar lændestøtte ved førersædet, 3-eget læderrat og lædergearknop, fartpilot med fartbegrænser, automatisk klimaanlæg med to zoner, radio/cd-musikanlæg med automatisk
lydregulering og mulighed for mp3, Bluetooth og seks højttalere.

Sikkerhed er afgørende
Toyotas mange interne test af sikkerheden i den nye Toyota Avensis viser, at der er begrundet forventninger om, at bilen vil opnå de eftertragtede fem stjerner i EuroNCAP’s skrappe sikkerhedstest. Ud over effektive airbagsystemer er bilen forsynet med sikkerhedsselealarm på alle fem pladser, katastrofebremselys, aktive nakkestøtter samt automatisk  dørlås.

Antiudskridningssystem er  standard
Antiudskridningssystemet VSC+ (Vehicle Stability Control+) er standard på alle versioner, og særligt avancerede sikkerhedsystemer som fartpilot med radar, Pre-Crash Safety System, Lane Keeping Assist og Lane Departure Warning vil det være muligt at vælge til dieselvarianten med 150 hestekræfter og 6-trins automatgear.

Tre års garanti og 12 års rustgaranti
Toyota tilbyder generelt tre års garanti op til 100.000 kilometer samt tre års garanti på lak og 12 års garanti på gennemtæring. Hertil kommer Eurocare, som er en ordning, hvor Toyota-ejere tilbydes assistance i hele Europa, såfremt de mod forventning skulle opleve et nedbrud. Ordningen er gratis og forudsætter, at bilen serviceres på et autoriseret Toyota-værksted.

Fast tilbagekøbspris kan aftales
Ønskes yderligere tryghed og fordele er der mulighed for at købe bilen med en  Toyota Flex-ordning, som bl.a. betyder, at Toyota-forhandleren med det samme giver en fast tilbagekøbspris på bilen efter tre år. Ønskes et endnu bedre budgetoverblik, er der ydermere mulighed for at etablere en serviceaftale, som dækker alle service på bilen i en given periode og inden for et fast antal kilometer.

Priser
Priserne for den nye Avensis starter ved kr. 296.500 for en 1.6 sedan med T1-udstyr. Den version, som Toyota forventer bliver den mest solgte, er 1.8 stationcar T2 til kr. 367.000. Dieselversionerne starter ved kr. 345.800. Alle priser er opgivet uden leveringsomkostninger og i introduktionsperioden vil metallak blive leveret uden beregning.

Yderligere oplysninger om den nye Toyota Avensis fås på www.toyota.dk eller hos den nærmeste Toyota-forhandler.



BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.