• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
12. februar 2009 - Volvo

Ny dieselmotor fra Volvo

Ny dieselmotor med 205 hk klarer 16,1 km/l

Volvo's ny D5-diersel kommer i S80 først. Volvo's ny D5-diersel kommer i S80 først.

Volvo
Ny dieselmotor i Volvo S80
Volvo Cars introducerer en helt ny, fem cylindret 2,4 liter dieselmotor i Volvo S80. I princippet har den nye motor kun D5 emblemet og de fem cylindre til fælles med den tidligere generation. Den er certificeret i henhold til Euro 5 normen og er væsentligt mere økonomisk end forgængeren.

205 hk og 16,1 km på literen
Med højteknologiske løsninger som f.eks. bi-turbo, keramiske gløderør og piezoelektriske indsprøjtningsdyser er det lykkedes Volvo's ingeniører at få brændstofforbruget ned på et rekordlavt niveau for en bil i denne størrelse. Med den nye motor klarer en Volvo S80 hele 16,1 km/liter. CO2 udledningen er 164 g/km.
Det lave brændstofforbrug kombineret med en ydelse på 205 hk og hele 420 Nm drejningsmoment gør Volvo S80 med D5 motor til et godt bud på titlen 'bedst i klassen'.

Ydelse og kørekomfort i topklasse

Volvo's nye D5 motor på 2,4 liter, er både kraftfuld og reaktionsvillig. Den tilbyder bedst mulige køreegenskaber og smidighed under alle forhold, men ikke mindst ved bykørsel. Med en automatgearkasse er dette særlig tydeligt. Motorens store drejningsmoment kombineret med automatgearkassens  hurtige gearskift giver en ekstraordinært smidig kørsel med væsentligt forbedret brændstofforbrug.

Debut for ny Volvo-afdeling
Den femcylindrede Euro 5 dieselmotor er den første fra Volvo's nye afdeling til udvikling af dieselmotorer. Målet var at udvikle en dieselmotor med en ydelse og kørekomfort, som kunne leve op til de store krav, kunderne i S80-segmentet stiller. En af de grundlæggende opgaver for ingeniørerne var, at emissioner og partikler skulle reduceres, ligesom motoren skulle skræddersyes til at kunne efterleve kommende, skrappe miljøkrav.
Motoren er udviklet ud fra et moduldelt princip, hvor der er anvendt standardbeslag til turboladere og andre komponenter. På den måde bliver den lettere at installere i andre Volvo-modeller.

Støjsvag motor med høj ydelse

"Volvo Cars har truffet beslutning om at mindske forbrændingsmotorens skadelige indvirkning på miljøet. Den nye, højteknologiske, femcylindrede dieselmotor er endnu et skridt på vejen til at nå vores mål, samtidig med at vi giver S80-kunderne et støjsvag og sofistikeret motor med fremragende ydelse," forklarer Derek Crabb, direktør for Volvo Cars' afdeling for udvikling af drivliner.

Volvo's ny D5-dieselmotor i detaljer
Helt i aluminium. Den nye D5 er en aluminiummotor. Det giver lav vægt og god varmefordeling.
Tværstillet afkøling. Cross flow-cylinderhoved og -motorblok er med til at sikre en bedre kontrolleret temperatur i hele motoren, ligesom det bidrager til stor driftssikkerhed og lang levetid.
De to turboer er af forskellig størrelse og sammen leverer de et ekstremt højt overtryk, 1,8 bar, over et stort omdrejningsområde. Den mindste turbo anvendes hovedsagelig ved lavere omdrejninger. Den reagerer kvikkere end den større og giver omgående reaktion på hurtige speederbevægelser. Ved højere omdrejninger tager den større turbo over og giver mere fremdrift under acceleration ved højere hastigheder. Foruden bedre ydelse og mindre brændstofforbrug muliggør bi-turbo teknikken en mere effektiv recirkulation af udstødningsgasserne (EGR).

I overensstemmelse med Euro 5
Ved at øge EGR kølerens volumen og udstyre den med effektive kølefinner har det været muligt at opnå hele 25 procent bedre fordeling. Derved får de recirkulerede udstødningsgasser en lavere temperatur, hvorved udledningen af kvældstofilter (NOx) reduceres til et niveau, der er i overensstemmelse med kravene i Euro 5. NOx bidrager til, at der dannes ozon, og er en medvirkende årsag til overgødning og forurening af jord og vandløb. NOx påvirker også åndedrætssystemerne.

Indsprøjtningstryk på 1800 bar
De piezoelektriske indsprøjtningsdyser anvendes i kombination med en effektiv højtryks brændstofpumpe, hvorved indsprøjtningstrykket bliver hele 1800 bar.
Disse dyser har en reaktionstid, der er dobbelt så hurtig som en konventionel indsprøjtningsdyse. Effekten af det højere brændstoftryk og dysernes hurtige reaktionstid er lavere udledninger, mindre motorstøj, lavere brændstofforbrug, mindre motorstøj og mere motorkraft. Resultatet er, at den mængde brændstof, der indsprøjtes, kan tilpasses alle driftsforhold helt præcis, hvilket giver bedre forbrænding, lavere brændstofforbrug og mindre udledning af skadelige emner.

Syv indsprøjtninger per cyklus

På grund af hastigheden kan en piezoelektrisk indsprøjtningsdyse levere op til syv separate indsprøjtninger under hver operationscyklus. Takket være denne hastighed og det høje brændstoftryk kan dysen levere korte for-indsprøjtninger - også når motoromdrejningerne overstiger 3000 o/m, og det forklarer, hvorfor motoren er så støjsvag.
De piezoelektriske indsprøjtningsdyser kan også levere korte efter-indsprøjtninger af brændstof efter den primære indsprøjtning. Resultatet heraf er, at partikelfilteret kan regenereres, også når motoren kører med lave omdrejninger.

Keramiske gløderør

Keramiske gløderør er højteknologiske komponenter, der giver fremragende startegenskaber. De opvarmes ekstremt hurtigt og når 1000 grader Celsius blot to sekunder efter en koldstart. Den maksimale arbejdstemperatur er 1300 grader, hvilket er omkring 30 procent højere end et konventionelt gløderør. Med keramiske gløderør kan motoren starte med det samme uden forvarmning helt ned til en  temperatur på minus 30 grader Celsius.

Oliepinden er afskaffet
I stedet for en oliepind får føreren at vide via informationsdisplayet, når det er tid at fylde olie på. Systemet fortæller også hvor meget olie, der er brug for.
Sluttelig - motorophængene, som er videreudviklet og skræddersyet, så de passer til det høje drejningsmoment. De suppleres af et tredje begrænsende ophæng, der stabiliserer motoren under kraftig acceleration.

Motorspecifikationer

Cylindre:                                                5

Volume, ccm:                                  2400

Boring, mm:                                      81.0

Slaglængde, mm:                          93.15

Antal ventiler:                                        20

Knastaksler:      Dobbelte overliggende

Kompressionsforhold:                  16.5:1

Omdrejninger, tomgang:                   700

Max. omdrejninger:                           5000

Max. ydelse (kW/omdr./sek.):       151/67

Max. ydelse (hk/omdr./min.):     205/4000

Max. drejningsmoment (Nm/omdr./sek.)        420/29-50

Max. drejningsmoment (kpm/omdr./min.)       42.8/1500-3250

Motorstyringssystem: Elektronisk kontrolleret common rail med direkte indsprøjtning

Indsprøjtningstryk, bar:                                 1800

Turbotryk, kPa:                                            180

Partikelfilter:                                  Selv-regenerende

 

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.