• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
26. februar 2009 - Volvo

Volvo V70 med 1,6-motor

Volvo sætter små dieselmotorer i V70 og S80!

DRIVe-serien omfatter 7 modeller DRIVe-serien omfatter 7 modeller

Volvo
Små motorer i store Volvo'er
Nu står verden ikke længere: Volvo sender i løbet af foråret en V70 DRIVe og en S80 DRIVe på gaden med 1,6 liters dieselmotorer med 109 hk! V70'eren vil kunne køre 20,4 km på literen, men man får næppe samme fornemmelse af overskud og ægte Volvo, når man skal op ad Kassel-bakkerne med fuld oppakning - en af Herregårdsseriens paradediscipliner. Priserne er på de store DRIVe-modeller er endnu ukendte.

Volvo præsenterer syv biler med det grønne DRIVe emblem
På Biludstillingen i Geneve præsenterer Volvo Cars hele syv brændstoføkonomiske DRIVe modeller, der alle har den laveste CO2 udledning i deres respektive klasser. De ekstremt lave tal for C30, S40 og V50 er opnået i kraft af et avanceret Start/Stop system.
"I efteråret 2008 indledte vi en storstilet introduktion af DRIVe modellerne med C30, S40 og V50, og når vi nu supplerer DRIVe programmet med de større V70, S80, XC60 og XC70, kan Volvo tilbyde et af premium segmentets stærkeste programmer af attraktive, brændstoføkonomiske biler med fremragende miljøegenskaber," fortæller Stephen Odell, adm. direktør og koncernchef for Volvo Cars.

Klassens bedste miljøegenskaber
DRIVe emblemet sidder på de biler i Volvo's modelprogram, der har klassens bedste miljøegenskaber. Alle nuværende DRIVe modeller er forsynet med almindelige dieselmotorer og manuel gearkasse, optimeret til ekstra lavt brændstofforbrug. De er samtidig udviklet, så rullemodstand og luftmodstand reduceres.

DRIVe på tre niveauer: 120, 140 og 160 g CO2/km

Volvo Cars' DRIVe program er inddelt i tre kategorier, som er forbundet med tre emissionsniveauer: 120, 140 og 160 g CO2/km.
"Kategorierne signalerer Volvo's ambitiøse CO2 mål i de respektive klasser samtidig med, at de er tilpasset de særlige CO2 skatterammer og andre tiltag, myndighederne i forskellige europæiske lande har iværksat for at fremme salget af de såkaldte grønne biler," forklarer Stephen Odell.

De første Volvo-modeller med Start/Stop funktion
Fra foråret 2009 kan Volvo tilbyde C30, S40 og V50 1.6D med et avanceret Start/Stop system, som er med til at nedbringe CO2 udledningen til blot 104 g/km for Volvo C30 og 107 g/km for S40 og V50. Hvis føreren sætter bilen i frigear og slipper koblingen, mens bilen holder stille f.eks. ved et rødt lys, slukker motoren. Så snart føreren træder på koblingen, starter den igen. Denne teknologi kan nedbringe brændstofforbruget og dermed udledningen af CO2 med 4-5 procent. Start/Stop teknologi er selvsagt særlig effektiv i bytrafik, hvor besparelsen kan nå helt op på 8 procent.

Air condition går på stand by
Når bilen holder stille, og motoren er slukket, går visse af de elektroniske funktioner såsom air condition-systemet over på standby for at spare brændstof. Start/Stop funktionen overvåger imidlertid hele tiden komfort-niveauet og genaktiverer automatisk de relevante systemer, hvis f.eks. temperaturen stiger i passagerkabinen. Systemer, som bilisten ønsker, skal forblive aktive, som f.eks. lydanlægget, berøres ikke.

Ekstra batteri forsyner bl.a. lydanlægget
Dette overvågningssystem, som er specielt for Volvo, og det deraf følgende høje komfortniveau, fungerer ved hjælp af et lille, ekstra batteri, der supplerer det store batteri med ekstra stømstyrke. Takket være dette ekstra batteri starter Volvo's DRIVe modeller særlig hurtigt og smidigt, ligesom f.eks. lydanlægget er fuldstændig upåvirket, når startmotoren bliver aktiveret. Denne detalje adskiller Volvo Cars' løsning fra konkurrenternes. Og for at sikre funktionen er det store batteri opgraderet, så det kan klare op til 175.000 start/stop sekvenser.

Start-stop funktionen kan slås fra
Føreren får løbende feedback om systemets status via bilens informationsdisplay. Start/Stop funktionen kan slås til og fra via en særlig DRIVe kontakt i midterkonsollen. Som udgangspunkt er systemet slået til. Fremover kommer denne særlige DRIVe kontakt også til at regulere andre systemer, der er på vej i fremtidige Volvo-modeller, f.eks. DRIVe "økonomi-indstillinger", som man kan vælge, hvis man ønsker at køre særligt brændstoføkonomisk.

Oplader batterierne ved hjælp af kinetisk energi
En anden ny detalje i C30, S40 og V50 DRIVe 1.6D med Start/Stop er kendt som  regenererende opladning. Det er en funktion, som oplader batteriet, så snart føreren fjerner foden fra speederen eller bremser, mens bilen er i gear. Ved at udnytte bilens kinetiske energi behøver generatoren ikke bruge diesel som kraftkilde, når batteriets ladeniveau falder. Denne funktion kan give brændstofbesparelser på mellem 2 og 3 procent.

V70 og S80 under 140 g CO2/km
For første gang tilbyder Volvo nu også V70 og S80 i DRIVe udgaver. Bilerne er udstyret med samme drivline - 1,6 liter diesel motor og manuel gearkasse - som de mindre modeller, men har specialtilpasset motor-software og andre udvekslingsforhold i tredje, fjerde og femte gear.
Den optimerede drivline er i høj grad medvirkende til at mindske brændstofforbrug og CO2 udledninger i Volvo's større sedaner og familiebiler. Således kører både V70 og S80 hele 20,4 km på literen med blot 129 g CO2/km, og det er en forbedring på 18% for V70 og 15% for S80 sammenlignet med den nuværende 2 liter diesel.

Specialudviklede dæk med lav rullemodstand

Adskillige andre faktorer bidrager til det lavere brændstofforbrug, f.eks. dækkene, som er specielt udviklede til at give lav rullemodstand. For første gang er V70 og S80 DRIVe modellerne også forsynet med en elstyret pumpe, som leverer den eksakte servoassistance, føreren har brug for på en præcis og energi-effektiv måde. Alle DRIVe modeller er forsynet med dette elektriske styresystem.
For at mindske luftstrømmen er kølergrillen på Volvo V70 tildækket, ligesom chassis'et er sænket (20 mm for og 15 mm bag).

XC60 og XC70 nu under 160 g CO2/km
I modelår 2010 bliver drivlineprogrammet for den nye Volvo XC60 crossover og XC70 udvidet med en forhjulstrukket DRIVe udgave forsynet med den nye 2.4D motor. CO2 udledningen bliver 159 g/km og brændstofforbruget 16,7 km/liter, hvilket er bedst i klassen for begge modeller.
Foruden den forhjulstrukne udgave er en række mindre forbedringer med til at give den nye model sit konkurrencedygtige brændstofforbrug og CO2 tal. Det er således også lykkedes Volvo Cars' motoreksperter at mindske friktion i dieselmotoren samt at reducere i indsugnings- og udstødningssystemerne.

Optimering af motor, elektronik og turbo

Den nyeste generation af højtryks pumper giver et højere brændstoftryk, ligesom indsprøjtningen er forfinet ved hjælp af et piezoelektrisk system. Motoren har nu lavere kompression, mere effektiv forbrænding og nyeste generation af motor-styringssoftware. Endvidere er turboen optimeret, så den leverer højt moment fra lave omdrejninger.

Brændstofforbrug holdes nede med høj gearing

Udvekslingsforholdene i gearkassen er optimeret, så bilen kan køres mere økonomisk. F.eks. er motoromdrejninger og dermed også brændstofforbrug lavere med den nye drivline, hvis man kører 100 km/timen i højeste gear.
En vigtig del af de instruktioner, der lå til grund for udviklingen af de nye DRIVe varianter, var, at de sportslige køreegenskaber, der var en vital del af disse bilers tiltrækningskraft, skulle bibeholdes.
"Flere hestekræfter, højere drejningsmoment og et sportsligt chassis er med til at give den forhjulstrukne udgave af XC60 den rette køredynamik. At gøre den til det perfekte valg for de kunder, som fokuserer på CO2 udledningen, men som ikke ønsker at gå på kompromis med køreglæden," forklarer Magnus Jonsson, direktør i Volvo Cars' afdeling for produktudvikling.

Mere effektivt modelprogram
Det er ikke kun i DRIVe udgaverne, man finder bedre miljøegenskaber. De forbedringer, der har reduceret brændstofforbruget i DRIVe varianterne kommer også de øvrige Volvo-modeller til gode. Og inden for de nærmeste to år bliver nye Volvo-biler med automatgearkasse 5-7 procent mere økonomiske.
"Vores mål er at tilbyde biler, som har de laveste CO2 udledninger i deres respektive klasser. DRIVe er symbol på denne proces, og de biler, der bærer dette emblem, er dem, vi et nået længst med. Men det er vores mål at kunne tilbyde et bredt modelprogram med meget økonomiske og mere kraftfulde alternativer. På den måde kan kunden selv sætte sit miljømæssige fingeraftryk," slutter Magnus Jonsson.

Ydelse, CO2 udledninger og brændstofforbrug i Volvo's DRIVe program modelår 2010:

Model                       Motor             Ydelse                 CO2        Forbrug
C30 Start/Stop        1,6D          109 hk/240 Nm     104 g     25,6 km/l
S40 Start/Stop        1,6D          109 hk/240             107 g     25,0 km/l
V50 Start/Stop        1,6D          109 hk/240 Nm      107 g     25,0 km/l
V70                           1,6D          109 hk/240 Nm      129 g     20,4 km/l
S80                           1,6D         109 hk/240 Nm       129 g    20,4 km/l
XC60                        2,4D         175 hk/420 Nm       159 g    16,7 km/l
XC70                        2,4D         175 hk/420 Nm       159 g    16,7 km/l

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.