• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
7. maj 2009 - Ford

Ford scorer 40.000 piger

Fords PR-kampagne Boost gav et markant løft i markedsføringen

Andrea Elisabeth Rudolph er glad for at køre Fiesta. Andrea Elisabeth Rudolph er glad for at køre Fiesta.

Ford
Ford scorer 40.000 piger på en måned
Ford høster nu frugterne af sin seneste Fiesta-kampagne, der via sociale netmedier skal ændre kvindernes syn på Ford. På blot en måned besøgte 40.000 kvinder det danske kampagnesite, og ifølge den seneste kvartalsopgørelse fra bilstatistik.dk, er Ford Fiesta Danmarks mest solgte bil. Om det så skyldes kvinders køb, står hen i det uvisse.

Kvinder skulle involveres gennem nettet
Trods finanskrise og et presset bilmarked er det på få måneder lykkedes Ford at skabe synlige resultater med den seneste Ford Fiesta-kampagne. Dette resultat er blandt andet opnået via helt utraditionelle reklamekanaler. Tanken bag Fiesta marketingkonceptet var at involvere kvinderne gennem indhold på nettet, blandt andet på online portalen MSN. Kernen var et webbaseret livsstilsprogram i 12 afsnit med titlen BOOST, hvor tre kvinder kører rundt i hver sin Ford Fiesta og tester tidens mode- og skønhedstrends. Kampagnen handlede altså om alt andet end ventiler og hestekræfter. Og det har åbenbart været vejen til kvindernes hjerter.

Vild med dans-værtinde har en Fiesta

Et af de kvindehjerter, bilen har fundet vej til,  tilhører Vild med dans-værtinden, Andrea Elisabeth Rudolph. Ifølge Andrea får hun med Fiesta’en en trendy bil, der samtidig har den rigtige miljøprofil.
”Det at tage et fornuftigt valg behøver bestemt ikke være kedeligt. Det synes jeg, at Fiesta ECOnetic er et rigtig godt eksempel på. Nu er der ingen undskyldning for dagligt at køre rundt i en stor benzinsluger, der belaster miljøet mere end højst nødvendigt,” siger Andrea Elisabeth Rudolph, som fandt et perfekt match i sin trendy Fiesta ECOnetic.

BOOST slog Altfordamerne.dk og Eurowoman.dk

Og Andrea Elisabeth Rudolph er ikke den eneste kvinde, som er faldet for den nye Ford Fiesta. I februar måned besøgte godt 40.000 kvinder det danske kampagnesite for at se de 12 livsstilsprogrammer, som Ford har haft mediebureauet Mindshare og Nordisk Film til at producere. Til sammenligning fik etablerede danske livsstilsmedier som Altfordamerne.dk 37.500 besøg og Eurowoman.dk 22.553 besøg i samme måned.

Fiesta er den mest solgte bil i 1. kvartal
Hos Ford glæder man sig over de seneste salgstal i Danmark, der fra første kvartal viser, at Ford Fiesta er Danmarks mest solgte bil.
”Ford Fiesta-kampagnens formål var ikke at skabe salg nu og her, men i stedet at flytte holdninger til bilkøb og ændre vores image blandt yngre kvinder over en længere periode. At Fiestaen lige nu er Danmarks mest solgte bil er blot en glædelig ekstra gevinst, som vi er yderst tilfredse med,” siger Claus Broch, salgs- og marketing manager i Ford Motor Company.

De 24-45-årige kvinder er svære at nå
Fortjenesten ligger ifølge Claus Broch i valget af medier:
”Fiesta-kampagnen er rettet specielt mod kvinder mellem 25 og 45 år, og den målgruppe finder man altså ikke i bilmagasinerne, til åbent hus arrangementer eller på annoncesiderne i bilsektionen. De er på internettet, i livsstilsprægede magasiner og sociale netmedier” siger Claus Broch.
"I BOOST-programmerne fokuserede vi på alt andet end hestekræfter og brændstofforbrug. Vores målgruppe betragter bilen som et accessory i stil med håndtasken - altså noget man smykker sig med og gerne viser frem. Ved at bruge nettet og sociale medier som f.eks. facebook er det lykkedes os at fortælle kvinderne, hvad Ford også er", siger Lene Dahlquist, pressechef hos Ford.

Danske motorjournalister har også et godt øje til bilen
Ikke kun kvinderne er faldet for Ford Fiesta. Også de danske motorjournalister har et godt øje til bilen. Ford Fiesta er kåret til Årets Minibil og Årets GTI af Autobild.dk - og er samtidig kåret som Bedste minibil, Basta af Bilmagasinet.
I tillæg har Ford Fiesta modtaget den prestigefyldte Red Dot pris i kategorien for internationalt produktdesign.

Mærket er støvet af
Ifølge analyser fra mediebureauet Mindshare har kampagnen også resulteret i en ændret opfattelse blandt målgruppen. I en kendskabsanalyse fra slutningen af december 2008 mener kun 2%, at Ford er det mest populære mærke på markedet. Denne andel var øget til 31%, da Mindshare i uge 15 foretog endnu en kendskabsanalyse.

Kort om Ford Fiesta-kampagnen BOOST

BOOST er det første livsstilsprogram på nettet i Skandinavien og med serien gik Ford helt nye veje for at komme i kontakt med kvinderne. Kernen i online-kampagnen er et webbaseret livsstilsprogram i 12 afsnit med navnet BOOST, hvor tre kvinder kører rundt i hver sin Fiesta og tester tidens stil- og skønhedstrends. Det er altså tips og tricks om mode og skønhed, der har været det bærende element i kampagnen og ikke selve bilen.

 

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.