• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
12. juni 2009 - DAF

Skrotpræmie = færre døde

62 svenskere kunne redde livet, hvis alle gamle biler over 12 år blev skrottet

Alle vil have fornyet bilparken. DAF vil have skrotpræmien op, andre er imod. Alle vil have fornyet bilparken. DAF vil have skrotpræmien op, andre er imod.

DAF/ Bilpriser.dk
Skrotpræmie undersøgt
De svenske bilimportørers organisation, Bil Sweden, har ladet det internationale konsulentselskab WSP gennemføre en omfattende undersøgelse af de samfundsmæssige virkninger ved at bortskaffe alle svenske biler fra før 1996 (12 år gamle og derover) fra vejene, skriver www.daf.dk med basis i en artikel på Bilbransjen.no. DAF er nybilsforhandlernes organisation, og foreningen kæmper en indædt kamp for at få indført en skrotningsordning på eksempelvis 10.000 kr. for biler på 10 år og derover.

62 svenskere kunne redde livet, hvis de gamle biler skrottes
Bil Sweden har bedt om at få alle samfundsmæssige forhold, inklusive miljøpåvirkning, undersøgt. Og iIfølge WSPs rapport  vil en sådan bortskaffelse af biler fra før 1996 nærmest eliminere miljøudslip fra biler og CO-2 udslip ville falde med 1 million ton, svarende til 5% af transportsektorens totaludslip. 62 trafikdræbte svenskere ville blive sparet ved trafikulykker og 239 færre ville blive alvorligt kvæstede, skriver DAF.dk

20 år gamle biler koster 24 liv om året
WSP har også undersøgt, hvad der ville ske, hvis man alene fjernede personbiler fra før 1989, altså 20 år gamle biler. Også her ville samfundsgevinsten blive pæn: 24 sparede liv og 97 færre alvorligt kvæstede.
Hver bil fra før 1989, som fjernes fra de svenske veje, vil give en samfundsmæssig gevinst på 11.500 (svenske) kr, hvoraf de 6.100 kr. er miljøgevinst og 5.400 er trafiksikkerhedsgevinst.
Samfundsindtægter i form af moms og afgifter er ikke medregnet i den svenske undersøgelse. Ejheller belastningen af betalingsbalancen. Erfaringerne fra andre lande viser, at de bilister, der tager imod skrotpræmien, især går efter små, brændstoføkonomiske biler - og dem producerer SAAB og Volvo som bekendt ikke nogen af.
De svenske tal kan umiddelbart anvendes som model i Danmark og omregnes til danske forhold, mener DAF, som peger på, at Sverige og Danmark næsten hvert år udkæmper en landskamp om, hvis bilpark, der er den ældste, og de trafikale og miljømæssige aspekter er de samme.

Brugtbilpriserne stiger, hvis vi får en skrotordning
I Danmark havde vi sidst en skrotningsordning i 1994-95. Man kunne få mellem 2.500 og 6.500 kr. i skrotpræmie, hvis man skiftede til en nyere bil. Det kostede statskassen ca. 0,8 mia. kr., har Transportrådet regnet ud. I dag er skrotpræmien på 1.750 kr. Hvis man forhøjede dette beløb til 10.000 kr. for biler på 10 år og derover, ville det fjerne 100.000 gamle biler fra vejene, mener DAF. Og det ville give statskassen en fremrykket indtægt på 4,5 mia. kr. i form af registringsafgiftskroner, momskroner og så videre, mener DAF.
Den uafhængige bilvurderingstjeneste Bilpriser.dk  advarer mod at gentage modellen fra 1994-95:
"Der skete det, at de fleste bilejere, der fik skrotpræmien, gik ud og købte en nyere brugt bil. Det fik de lidt nyere brugte biler til at stige med omkring 10.000 kr. Så forbrugerne fik ikke en pind ud af det", siger chefananalytiker Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk.
Bilbranchen under DI er også imod DAF's idé. Men debatten vil utvivlsomt rase længe endnu. Flere og flere lande, senest Storbritannien, er ved at indføre meget store skrotpræmier, efter at Tyskland har uddelt 11,6 mia. kr. til 480.000 glade bilejere, der har skrottet deres gamle bil, modtaget 18.600 kr. i skrotpræmie og købt en højest ét år gammel bil. Det er imidlertid mest lande med bilfabrikker, der indfører skrotordninger, da det giver arbejdspladser på fabrikkerne. Tyskland har netop forhøjet beløbet til ordningen med 26 mia. kr., så der i alt kan skrottes 2 mio. biler.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.