• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
29. juni 2009 - Forbrugerstyrelsen

Får næse for Bio95

Miljøorganisationen Nepenthes får ret i klage over Statoils markedsføring af Bio95

Statoil kørte mange tv-reklamer for Bio95. Foto: Nepenthes. Statoil kørte mange tv-reklamer for Bio95. Foto: Nepenthes.

Forbrugerstyrelsen
Reglerne indskærpes
En klage fra miljøorganisationen Nephentes over Statoils markedsføring af brændstofproduktet Bio95 får Forbrugerombudsmanden til at indskærpe reglerne for grønne udsagn generelt. Dokumentationen for den miljømæssige gevinst skal være i orden, og virkemidlerne i markedsføringen skal kunne holde til en nærmere undersøgelse.

Tvivl om oprindelsesland
I en dialog med Statoil har Forbrugerombudsmanden påpeget, at det ikke er tilladt at anvende vildledende eller urigtige angivelser i markedsføringen. Endvidere skal rigtigheden af angivelser om faktiske forhold kunne dokumenteres. Det sker efter en markedsføringskampagne for brændstofproduktet Bio95, hvor en klage bl.a. rejste tvivl om bioethanolens oprindelsesland, som har stor betydning for den faktiske miljøgevinst.

Bioethanols miljøvenlighed er til debat
Sagen rejste desuden et spørgsmål om det videnskabelige grundlag, som Statoil lagde til grund for beregningen af bioethanolens effekt. Ifølge en af Forbrugerombudsmanden indhentet udtalelse fra Energistyrelsen er metoderne til at beregne bioethanolens effekt i sig selv genstand for videnskabelig diskussion. Forbrugerombudsmanden fandt, at Statoil i et konkret eksempel havde udeladt et centralt afsnit i en videnskabelig rapport, der rejste tvivl om beregningsmodellen for bioethanolens effekt.

Argumentation skal være indiskutabel
Forbrugerombudsmanden mener, at de erhvervsdrivende helt generelt skal være opmærksomme på, at dokumentation for miljøudsagn er tilstrækkelig og ikke modsiges af anden videnskabelig dokumentation.
"I vurderingen af om dokumentationsgrundlaget for de i markedsføringen benyttede påstande er tilstrækkeligt, må en virksomhed tillige tage hensyn til dokumentation, der peger i den modsatte retning. Hvis der er betydelig uenighed eller tvivl inden for sagkundskaben på et område, bør virksomheden afstå fra at benytte sig af de pågældende udsagn i markeds-føringen", udtaler Henrik Øe.

Det videnskabelige grundlag skal være i orden
Sagen rejste også spørgsmålet om, Statoil kunne dokumentere, hvor deres bioethanol i Bio95 stammer fra. Det fremgår af udtalelsen fra Energistyrelsen, at den miljømæssige gevinst ved brug af bioethanol frem for benzin kan være en nedsættelse af udslippet af drivhusgasser. Men effekten varierer imidlertid efter bl.a. produktionsmåde – og bioethanolens oprindelse.
Statoil oplyste over for Forbrugerombudsmanden, at tidligere tiders almindelige forretningspraksis inden for ethanolbranchen har betydet, at de ikke har været vant til at skulle producere den type dokumentation. Efterfølgende har Statoil dog oplyst over for Forbrugerombudsmanden, at ethanolen stammer fra brasilianske sukkerrør.

Centralt afsnit i rapport udeladt
Noget andet er, at metoderne til at beregne bioethanolens effekt i sig selv er genstand for videnskabelig diskussion. I sagen fandt Forbrugerombudsmanden, at Statoil i et konkret eksempel ikke tog højde for denne usikkerhed, idet virksomheden havde udeladt et centralt afsnit i en videnskabelig rapport, der rejste tvivl om beregningsmodellen for bioethano-lens effekt.
Statoil har taget Forbrugerombudsmandens udtalelse til efterretning og vil foreløbigt undlade at anvende miljømæssige udsagn i markedsføringen af Bio95.

Grønne virkemidler signalerer fordele for miljøet
I klagen til Forbrugerombudsmanden blev en tv-reklame, der havde været vist inden Forbrugerombudsmandens behandling af sagen, særligt fremhævet. I reklamen voksede der græs ud af en bil, som blev tanket med Bio95. Bilen kørte herefter væk fra tankstationen, og efterlod sig et spor af blomster.
Også i forbindelse med denne type virkemidler skal erhvervsdrivende være opmærksom på, at signalværdien forpligter.
"Blomster, græs, grønne farver og andre lignende virkemidler vil give forbrugeren opfattelsen af, at der er tale om et produkt, der ikke er skadeligt for miljøet. Derfor må sådanne virkemidler kun anvendes i markedsføringen, såfremt en miljøgevinst kan dokumenteres på et sikkert og korrekt grundlag", udtaler Henrik Øe.

Statoil har denne kommentar til sagen:

"Statoil og Forbrugerombudsmanden har i det sidste års tid drøftet en reklamekampagne, som for mere end 1½ år siden markedsførte Bio95 på TV.
Foranlediget af klage over reklamekampagnen syv måneder efter, at Statoil på egen foranledning indstillede TV-reklamen, har Forbrugerombudsmanden påpeget en række principper for anvendelse af miljømæssige udsagn i forbindelse med markedsføring.
Statoil har noteret sig Forbrugerombudsmandens kommentarer for den fremtidige markedsføring, som selvsagt ingen indflydelse har på den reklamekampagne, som ophørte for mere end et år siden.
I denne forbindelse siger Statoils kommunikationsdirektør Per Brinch: ”Statoil mener ikke, at der var en sag. Bio95 fra Statoil er med til at fortrænge CO2. Vi ved, at der er forskellige meninger om biobrændstoffer, men vi har god dokumentation på det videnskabelige grundlag og stiller også krav om sociale og miljømæssige forhold til vores leverandører.
Indhold og udformning af reklamen var da også accepteret af fx TV-selskabernes juridiske afdeling. I lighed med at grænserne for fx rygning og sikkerhed i biler rykker sig, så er denne sag lidt det samme, som hvis vi fik ballade i dag for at ryge på restaurant eller ikke have kørt med sikkerhedssele i gamle dage, hvor der ikke var regler for nogen af delene.”
Statoil sælger fortsat Bio95, hvor ætanolen er baseret på brasilianske sukkerrør, der ifølge grundlaget for EU’s nyligt vedtagne bæredygtighedskriterier typisk fortrænger udledningen af CO2 med 71 %. Derudover kan vi også henvise til en rapport fra CONCAWE (europæisk olieindustris fælles forskningsenhed), der giver brasiliansk ætanol en CO2 reduktion på ca. 85 %.
Dertil kommer, at Statoil har indgået aftale om at anvende 2. generations bio-ætanol fra anlæg under opførelse ved Kalundborg, som forventes at fortrænge CO2 i forhold til konventionel benzin med mere end 80 %."

Links:
www.forbrug.dk
nepenthes.dk/index.php
www.statoil.dk

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.