• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
13. juli 2009 - dinepenge.dk

Så mange fejl har din bil

Små biler er bedst til at holde sig fejlfri

Ford Fiesta er god til at forblive fejlfri viser den seneste test fra Applus+ Ford Fiesta er god til at forblive fejlfri viser den seneste test fra Applus+

dinepenge.dk
Førertrøjen er gået til Ford
Små Toyota-biler er de mest fejlfrie af alle ældre biler. I den anden ende af kvalitetsområdet ligger bilmærker som Kia, Fiat, Citroen og Renault. En 12 år gammel Kia Sephia har fem gange flere fejl end en jævnaldrende Toyota Starlet.

Blandt de nyere bilmodeller har Toyota mistet sin førertrøje til Ford. Mærket topper listen både for fire og seks år gamle biler. Især Focus og Fiesta modellerne er gode til at forblive fejlfri. Fiat, Citroen og Renault forsætter kampen om bundplaceringer uanset alder.

Det viser en dugfrisk analyse, som synsvirksomheden Applus+ har foretaget for Berlingske Business. Applus+ har i forbindelse med fremstilling af biler til syn undersøgt 250.000 biler i første halvdel af 2009 og på den baggrund opgjort det gennemsnitslige antal fejl.

Kun fejl af sikkerhedsmæssig betydning er medtaget. Og statistikken gælder kun bilmodeller, der er undersøgt mindst 100 gange. Bilerne i analysen er fordelt efter alder. Fire, seks, otte, ti og tolv år.

De små biler dominerer
Til overraskelserne hører de små bilers dominans. Med fire år på bagsmækken er der ikke en eneste større mellemklassebil eller luksusbil i top fem.

For de seks og otte år gamle biler er Toyota Avensis alene om at repræsentere den større mellemklasse, og blandt de ti-årige biler er det igen rent bord med små biler og kompaktbiler.

Eneste undtagelse er de 12 årige biler. Her er der pludseligt to store Volvo`er med. Det svarer pudsigt nok godt til den udbredte opfattelse, at Volvo lavede de bedste biler, dengang fabrikken var 100 pct. svensk-ejet.

Toyota har otte biler i top fem
Vurderes statistikken på tværs af alder er der ingen vej uden om Toyota. Det japanske bilmærke har otte biler i top fem fordelt på de fem alderklasser. Næstbedste bilmærke er VW med fire top-fem placeringer efterfulgt af Volvo med tre top-scoringer.

Fox gør det godt
Ser vi på de mest overraskende placeringer, er det næsten morsomt at bedste VW blandt de nyeste biler med fire år på køleren er discount-modellen Fox. Den produceres i Brasilien og batragtes af mange som et mindreværdigt VW-produkt. Fox er endda to placeringer bedre end VW-koncernens dyre prestigemærke Audi, der sniger sig ind på en femteplads.

Prestigebilerne
Audi er næsten alene om at repræsentere prestigebilerne i top fem. Uanset alder. En enkelt BMW har dog sneget sig ind blandt de fem bedste 10 år gamle biler. Tankevækkende nok, er det den lille 3-serie. Også Audi`s top 5 placeringer er præsteret med en mindre bil, nemlig A4 modellen.

Mercedes skal man kigge langt efter. Modeller med den eftertragtede stjerne på køleren klarer sig middelmådigt. Enten lidt under eller lidt over gennemsnittet. For de otte år gamle biler  er Mercedes E klasse endda den næstdårligste af alle biler. Det kan hænge sammen med, at Mercedes-bilerne typisk er frikørte taxaer med masser af kilometer på tællere, når de skal til syn.

Fiat i bunden
Fiat har flest placeringer i bunden. Fem gange er Fiats modeller repræsenteret i bund-fem. Havde vi udvidet bund-5 til bund-10, ville Citroen have overhalet Fiat. Det franske mærke har et større antal placeringer lige over bund-fem.

Om analysen
Som bekendt er statistik ikke altid helt retvisende, og det hører med i billedet, at mere sjældne bilmodeller, der ikke er blevet synet i de nødvendige 100 eksemplarer, kan have klaret sig bedre end de bedste i analysen. Rent teoretisk.

Den anden side af sandheden er, at fabrikkerne næsten altid investerer større summer i udvikling af deres volumen-modeller end mere sjældne udgaver. En fejl, der må dækkes af garantien, bliver en dyr affære for producenten, hvis bilen er solgt i stort antal.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.