• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
27. juli 2009 - DBFU

Flere tilfredse bilkøbere

Antallet af klager over brugte biler er halveret siden 2006.

Forbrugerne får efterhånden en mere afbalanceret salgstale fra forhandlerne. Forbrugerne får efterhånden en mere afbalanceret salgstale fra forhandlerne.

DBFU
Mere tilfredse bilkøbere
Antallet af klager over bilkøb til Forbrugerklagenævnet er meget tæt på en halvering i
forhold til 2006, da antallet toppede.Tal fra Forbrugerstyrelsen viser, at antallet af klager over biler og motorcykler toppede i 2006 med 414 sager, men at antallet nu er reduceret til 220 i 2008. Det er et fald på 47 pct. Tallet er samtidig det laveste i 6 år.

Kampagne har åbenbart virket efter hensigten

Dansk BilForhandler Union (DBFU), der er brancheforening for forhandlere af brugte biler, glæder sig over den positive udvikling. Foreningen ser den bl.a. som et resultat af, at kampagnen ”Køb af brugt bil - uden problemer…” der løb af stablen i 2007, har virket efter hensigten. For ganske vist faldt salget af brugte biler i samme periode, men kun med ca. 12 %.

Positive resultater af fælles indsats
Kampagnen havde netop til formål at nedbringe antallet af klager og rettede sig både mod forhandlerne og forbrugerne. Og med Forbrugerstyrelsen som initiativtager, støttede brancheorganisationerne CAD, DBFU, DAF, Bilbranchen og FDM kampagnen med bidrag til indhold og udbredelse.
”Jeg synes resultatet viser, at det godt kan betale sig at invitere brancheorganisationerne med omkring bordet, når der skal tages initiativer til løsningen af aktuelle problemstillinger”, siger forretningsfører Jakob Tornvig fra DBFU.

Bedre rådgivning hos forhandlerne

Jakob Tornvig mener desuden, at kampagnen har medvirket til, at forbrugernes forventninger til en brugt bil er blevet mere afbalanceret end førhen. Og samtidig er forhandlerne blevet bedre til at rådgive og spørge ind til forbrugernes behov før der skrives under på slutsedlen.
Hos medlemmerne af DBFU lever kampagnen videre, idet bilkøberne fortsat kan få udleveret en folder med kampagnens gode råd og vejledninger før bilkøbet, oplyser Jakob Tornvig.

Tabel over oprettede klager over biler og motorcykler i Forbrugerklagenævnet 2003-2008

2003: 276
2004: 390
2005: 382
2006: 414
2007: 344
2008: 220

Tabellen viser at antallet af sager i Forbrugerklagenævnet er næsten halveret fra 414 i 2006
til 220 i 2008 - som samtidig udviser det laveste antal sager i hele perioden.
Kilde: Forbrugerstyrelsen.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.