• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
27. juli 2009 - P. Christensen A/S - Tesla Motors

En raket på strøm

Tesla Roadster accelererer så stærkt, at de færreste kan følge med.

Salgs- og marketingdirektør Esben Pedersen i Tesla Roadster. Kan bestilles nu. Salgs- og marketingdirektør Esben Pedersen i Tesla Roadster. Kan bestilles nu.

Af Finn Arne Hansen, Bilpriser.dk
Tesla - et spændende bekendtskab
Det amerikanske bilmærke Tesla, der laver rene elbiler, sælger fra oktober - som de første - seriefremstillede elbiler i Danmark. Fredag var der hos P. Christensen A/S i Kolding præsentation af modellen Roadster, og Bilpriser.dk var på pletten for at få en snak med europæisk salgs- og marketingdirektør Esben Pedersen og for at få en lille tur i bilen, som Lotus har leveret tegningerne til.

Som at få et spark bagi
Lad os tage køreturen først: Når man først har fået presset sig ned i den lille kabine på det hårde læderbetrukne sæde, bemærker man fraværet af en koblingspedal. Man skal bare sætte gearvælger i køreposition og så trykke blidt på speederen, så kører den 248 hk stærke sportsvogn af sted uden en lyd. Det indebærer blandt andet, at det er meget let at tale med passagereren.
Sparker man til den, ryger bilen fremad som en raket, samtidig med, at en støvsugeragtig lyd dukker op. Det er vekselsstrømsmotorens eneste lyd. Og andre lyde er der ikke fra bilen.
0 til 100 km i timen sker på 4 sekunder. Det kan kun enkelte biler og motorcykler hamle op med. Når man slipper speederen, motorbremser bilen meget kraftigt. Bremseenergien laves om til strøm.

Kan oplades ved at blive trukket efter bil
"Der sker en ret kraftig opladning. Vi havde en Tesla med i et rally i Norge, og den løb desværre tør for strøm. Men da den var blevet trukket efter en anden bil i to timer, var den fuldt ladet op igen", fortæller Esben Pedersen med et smil.
Så har man et abonnement på Falck eller Dansk Autohjælp, skal man altså ikke bede om at blive kørt på værksted. Man beder bare om en 2-timers trækketur rundt i landskabet...

6.831 batterier i kølervæske
Batterier er naturligvis det interessante ved en elbil, og her kan Tesla virkelig vare op med en specialitet: Batteripakken på 450 kg består af 6.831 lithium-ion-batterier til mobiltelefoner, nedsænket i kølervæske!
"Vi har fundet, at det er den bedste løsning lige nu. Der sker en kraftig varmeudvkling ved opladning, og ved at bruge mange små batterier, der er omgivet af kølervæske, kan vi bedst styre temperaturen", fortæller Esben Pedersen.
"Batteriernes idealtemperatur er 18 grader C, så en dansk sommer er ret perfekt til en Tesla", tilføjer han.
Rækkevidden er 396 km - dog 300 km ved sjov kørsel og 450 km ved meget økonomisk kørsel. En opladning kræver 42 kilowatt-timer, altså en udgift på cirka 70-75 kroner. En benzinbil, der kører 12,5 km på literen, vil det koste ca 305 kr. at køre 396 km i. Så over tre år og 60.000 km har man her sparet 34.845 kr. - plus en del på service. 90 pct. af al service kan i øvrigt udføres af alle værksteder. De resterende 10 pct. kræver kontakt til fabrikken eller leverandøren.
Da batterierne fylder en del, er der i bagagerummet kun plads til en golftaske.

Opladning på 3 1/2 time
Opladningen,der varer 3 1/2 time, foregår lidt uopfindsomt via et kabel. Trådløs transmission under bilen havde været mere i bilens stil. Men sådan er det. Man kan bruge almindelig husholdningsstrøm på 220/240 Volt, men man kan også bruge kraftigere industristrøm på 32 eller 64 Ampere. Batterilevetiden er 7 år, og hvis man betaler 75.000 kr. på forhånd, er man sikret udskiftning af batterierne til højest denne pris. Også hvis der kommer bedre batterier. Man kan også betale 1.595 kr. om måneden i 72 måneder for at spare op til batterierne.
Selve bilen er der 3 års garanti på, og da der er utrolig få bevægelige dele, og da karosseriet er i aluminium og kulfiber, skal man heller ikke regne med udgifter til rustarbejde. Kobling, udstødning, gearkasse og en hel masse andre dele eksisterer ikke, hvilken blandt andet har muliggjort en helt plan bund under bilen.

Ny måde at køre bil på
Tesla Roadster, der koster 950.000 kr. eller kan leases for 16.395 kr. om måneden med en førstegangsbetaling på 100.000 kr., har allerede været på markedet i USA i et stykke tid. Her har bilen ændret ejernes måde at køre bil på:
"Dem, jeg har snakket med, fortæller, at de tit glemmer at få noget at drikke. For de kommer aldrig på en tankstation. Derfor får de heller ikke vasket bilen så ofte, som de plejer", smiler Esben Pedersen.

Først til mølle-princippet

Hvis man bestiller en Tesla nu, får man den leveret i oktober. Det er først til mølle - også globalt set. Kendisser og firmaer må ind i køen lige som alle andre. P. Christensen A/S er dansk forhandler.







BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.