• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
6. november 2009 - Autocom A/S

Skat malker bilisterne

Forsvarsløse diesel-ejere uden filter på bilen malkes for 1 mia. kr. på fire år

Denne artikels forfatter har fået filter på. Her ses værkfører Horst Nielsen under bilen. Denne artikels forfatter har fået filter på. Her ses værkfører Horst Nielsen under bilen.

Af Finn Arne Hansen, Autocom.dk

Forsvarsløse bilister

Fra 1. januar skal alle personbiler med dieselmotor og alle varebiler registreret første gang efter 18. marts 2009 med dieselmotor være udstyret med et dieselpartikelfilter. Ellers vanker der en strafafgift på 1.000 kr. om året. Det løber op i 1,09 mia. kr. de første fire år. Men til mange bilmodeller kan man slet ikke få partikelfiltre. Og Færdselsstyrelsen har endnu ikke meldt ud, hvordan proceduren for syn og godkendelse bliver.

Statskassen vinder over miljøet
”Ejerne er derfor forsvarsløse mod denne strafafgift, også selv om de egentlig gerne vil køre miljørigtigt. Statskassen og ikke miljøet er den store vinder”, siger salgs- og marketingdirektør Morten Holmsten fra online bilauktionsfirmaet Autocom.dk.
”Efterhånden er bilisterne et fredløst folkefærd. Når selveste Venstres skatteordfører Torsten Schack Pedersen frisk og frejdigt udtaler, at det er tilsigtet, og at pengene skal gå til finansiering af skattereformen fra 1. januar 2010, så er det jo helt tydeligt, at man ikke behandler ejerne af dieselbiler uden filter på en fair måde”, siger Morten Holmsten.

Bilforhandlerne lider store tab
”Bilforhandlerne, som står i den største krise i mange år, får også et søm mere til ligkisten. Nyvognsforhandlernes organisation DAF har regnet ud, at varelageret på brugte varebiler omgående vil falde med 80 mio. kr. Oveni kommer værditabet på de personbiler med dieselmotor uden filter, som de har på lager”, tilføjer Morten Holmsten fra Autocom.dk.
”Det er sammenlagt et femcifret millionbeløb, som branchen vil lide som tab. Det kan næsten ikke undgå at gøre fyringsbølgen i bilbranchen endnu værre, end den allerede er”, tilføjer han.
Hvis man virkelig ville gøre noget godt for miljøet, skulle man have gjort som i Tyskland, hvor ejerne af gamle dieselbiler har fået et statstilskud til eftermontering af partikelfiltre, mener han. Tilskuddet på ca. 2.200 kr. har kunnet dække cirka to tredjedele af udgiften i Tyskland. Herhjemme koster et filter, for eksempel til en Škoda Octavia, 5.000-6.000 kr.

Svært at rådgive dieselbilisterne
”Det er svært at rådgive de bilister, der nu skal plukkes for denne strafafgift. På den ene side kan de måske opnå en gevinst, hvis de eftermonterer et filter. Dels sparer de afgiften, og dels slipper de for det værditab, som biler uden filter nu vil blive udsat for. Men hvis de sælger bilen hurtigt efter monteringen af filteret, kan de ikke være sikre på at få pengene hjem igen”, slutter Morten Holmsten.

Her er reglerne:

Tillæg til vægt- og ejerafgifterne for dieseldrevne biler uden partikelfiltre
Fra 1. januar 2010 indføres et tillæg på 1.000 kr. årligt for alle dieseldrevne personbiler og for nye varebiler, der enten ikke overholder EU-normen om udledning af højst 5 mg partikler pr. kilometer, eller hvor der ikke er eftermonteret et partikelfilter, der effektivt reducerer motorens udledning af partikler.
Tillægget omfatter:

    * dieseldrevne personbiler, der er indrettet til befordring af højst 9 personer, føreren medregnet, og
    * dieseldrevne varebiler med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg., der er erhvervet som nye den 18. marts 2009 eller senere.

Det betyder, at allerede indregistrerede personbiler uden partikelfilter også skal betale tillægget fra og med den 1. januar 2010. Tillægget bliver efteropkrævet løbende i 1. halvår 2010 i takt med, at nye opkrævningsperioder begynder.
Oplysninger om partikelfilter vil fremover fremgå af registreringsattesten.

Eftermontering af partikelfilter :
Hvis dieseldrevne biler efterfølgende får monteret et partikelfilter bortfalder afgiften på betingelse af, at partikelfilteret er godkendt og virker. Prøven af, at partikelfilteret er godkendt og virker, foretages af en synsvirksomhed.
Tillægget bortfalder fra det tidspunkt, hvor SKAT modtager en anmeldelse fra synsvirksomheden om, at det eftermonterede partikelfilter er godkendt og virker.

Kilde: Bilbranchen.dk


Fik du også læst:
Dieselpartikelfiltre virker

Autocom.dk


BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.