• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
25. november 2009 - FDM, Chevrolet og Peugeot

Cruze er meget sikker

Chevrolet Cruse, Peugeot 5008 og Mazda3 får 5 stjerner. Uheld for Urban Cruiser.

Grafikken viser, at Chevrolet Cruze yder rigtig god beskyttelse af passagererne. Grafikken viser, at Chevrolet Cruze yder rigtig god beskyttelse af passagererne.

Bilpriser.dk
5 stjerner til Cruze
Chevrolet Cruze har opnået topkarakter på 5 stjerner fra Euro NCAP (European New Car Assessment Program), som netop i dag har frigivet de seneste crashtest resultater.
Ifølge Euro NCAP fik Cruze 79 ud af 100 point, hvilket gør den til en af de sikreste modeller i personbilsklassen. Derudover fik Cruze en score på 96% for beskyttelse af voksne (Adult Occupant Protection) - en karakter der i år slår alle de testede og langt dyrere premium bilmærker.

Bedste karakterer siden 1997

Cruze fik maksimal score på 16 point i frontalkollisionstesten og ligeledes maksimum score på 8 point i sidekollisionstesten mod en deformerbar barriere. Med disse resultater er Cruze den første personbil, der opnår maksimum karakterer i begge test siden Euro NCAP i 1997 begyndte at sikkerhedsbedømme nye biler.

Bestod sidekollisionstest med glans
Den uafhængige europæiske Euro NCAP organisation tildelte også den nye Chevrolet Cruze en høj score på 7,3 ud af 8 mulige point i Pole testen (sidekollision mod stolpe). Testen viste, at bilens solide sideforstærkninger hjalp til at beskytte passagererne i tilfælde af en sidekollision. Nakkestøtterne var godt positioneret til at absorbere kollisionskraften mod piskesmæld i en påkørsel bagfra. Og endeligt fik Cruze også høje karakterer for henholdsvis børne- og fodgængerbeskyttelse.
”Vi er meget tilfredse med den fantastiske bedømmelse som Cruze har fået”, siger Wayne Brannon administrerende direktør for Chevrolet Europe.
”Resultaterne komplementerer bilens unikke design, de enestående køreegenskaber og masser af værdi for pengene”, tilføjer han.

64 pct. af karosseriet er lavet af højstyrkestål
Sikkerheden på Cruze begynder med det solide karosseri, som består af en ny BFI struktur (bodyframe integral system) suppleret med optimerede chassis komponenter. Med BFI-systemet er den øverste konstruktion og ramme designet som én enkelt enhed, hvilket giver en forøget fasthed og stabilitet.
64% af karosseriet er fremstillet af højstyrkestål, der tilbyder en høj grad af beskyttelse.
Styrkelsen af dørene, brug af ultra-højstyrkestål for B-stolperne og effektiv aluminiumskofanger er med til at sikre yderligere maksimal sikkerhed.

Bred vifte af sikkerhedskomponenter
Cruze tilbyder, som standard, en bred vifte af aktiv og passiv sikkerhed, herunder:
-    Elektronisk stabilitetskontrol (ESP)
-    Traction control
-    ABS-bremser med EBD (elektronisk bremsekraftfordeling)
-    EBA (bremseassistent der øger bremsekraften efter behov)
-    6 airbags
-    Sikkerhedssele-påmindelse

Chevrolet Cruze er medlem af Chevrolets nye serie af små, kompakte og mellemstore biler, der kommer på det globale marked. De vil blive bygget i Korea, Rusland og USA og sælges i over 130 lande.

Også 5 stjerner til Peugeot 5008
og Mazda3
Mazda 3 fik også 5 stjerner, det samme gjorde Peugeot 5008.
"Euro NCAP har netop tildelt Peugeots nye MPV, 5008, de maksimale 5 stjerner, hvilket er en anerkendelse af Peugeots store fokus på sikkerhed. Peugeot 5008 blev testet efter det nye og skrappere reglement, som Euro NCAP organisationen kalder Euro NCAP global
rating", fortæller pressechef Janne Bock.
I Euro NCAP global rating lægges bilens score i de forskellige kategorier sammen: Beskyttelse af voksne passagerer, beskyttelse af børn samt beskyttelse af fodgænger, og dette sammenholdes med bilens sikkerhedsudstyr så som selealarm, fartbegrænser, ESP med videre.

7 Peugeot-modeller med 5 stjerner
5008 følger i fodsporet på 3008, der i foråret ligeledes opnåede 5 stjerner i samme test.
I forbindelse med stramningerne af Euro NCAPs sikkerhedstest valgte Peugeot desuden af få testet 308 hatchback og 308 CC igen, og begge 308-modellerne opnåede endnu en gang de maksimale 5 stjerner. Peugeot har til dags dato således 4 modeller, der opfylder de nye skrappere krav, og fortsat 7 modeller med 5 stjerner efter det oprindelige reglement.

Sikkerhed - et kernepunkt i Peugeots strategi
Den primære sikkerhed (som bidrager til at undgå eventuelle ulykker) er i høj grad et resultat af det effektive vejgreb, der kendetegner alle Peugeots modeller. Netop bilernes køreegenskaber er en af Peugeots fundamentale styrker, baseret på årtiers erfaring og know-how, og hertil kan tilføjes nye innovative systemer, der både giver komfort og en tryg følelse af sikkerhed (Head-up display, Distance Alert osv).
Når det gælder den sekundære sikkerhed (som begrænser konsekvenserne under et uheld), deler 5008, 3008 og 308 samme teknologi. Bilernes opbygning og struktur er gennemtænkt og designet til at fordele kraften ved et uheld på en kontrolleret måde for at begrænse skaderne, hvilket bl.a. fronten med tre stødabsorberende deformationszoner er et eksempel på.

Tilkalder selv hjælp
Ud over de sikkerhedsforanstaltninger, som Euro NCAP måler bilernes sikkerhedsniveau på, er mange af Peugeots modeller udstyret med teknik, der også begrænser skadernes omfang efter et eventuelt uheld. Peugeots ”Emergency Service” aktiveres enten manuelt eller automatisk efter et uheld. Dette system tilkalder assistance og fortæller samtidig, hvor bilen
befinder sig. Mere end 3.200 mennesker i 8 forskellige lande er til dags dato blevet hjulpet af Peugeots nødhjælpssystem, og man arbejder kontinuerligt på at udbrede systemet til flere lande.

FDM roser bilfabrikkerne for fremskridtene
FDM, der har Leif Nielsen siddende som repræsentant i EuroNCAP-samarbejdet, har samlet op på de seneste resultater:
"Langt de fleste biler klarede sig flot i den seneste crashtest. Kun Toyotas Urban Cruiser levede ikke op til forventningerne og måtte nøjes med tre stjerner pga. en airbagfejl", fortæller han.
I årets sidste crashtest har 15 biler mødt Euro NCAPs crashtestmur i sikkerhedens tjeneste. 13 af de 15 testede biler opnåede de maksimale 5 stjerner, en enkelt bil fik 4 stjerner pga. manglende ESC som standard, og Toyota fik sig en øretæve med kun tre stjerner til deres Urban Cruiser, fordi gardinairbaggen ikke virkede. Kun Suzuki Alto har fået samme dårlige resultat i år.
”Det er selvfølgelig ærgerligt for Toyota, men kan fejlene ske i en crashtest, så kan de også ske i det virkelige liv. Så det er fair nok, at bilen kun får tre stjerner,” siger Leif Nielsen, FDMs repræsentant i Euro NCAP samarbejdet.

Opel Astra fik det bedste resultat
"Det blev Opel Astra, der opnåede det bedste resultat samlet set. Det sker på basis af de kombinerede karakterer for voksensikkerhed, børnesikkerhed, fodgængersikkerhed samt aktiv sikkerhed. Samtidig kan Chevrolet glæde sig over, at deres Cruze klarede sig godt på alle punkter. Grafikken for personerne i bilen er så flot forsynet med grønne farver, at det kun er set tilsvarende på Peugeot 407-testen fra 2005", siger Leif Nielsen.
”Resultaterne viser, at forbrugerne altid skal undersøge, hvordan den enkelte model har klaret sig i en crashtest og ikke bare dømme bilen ud fra dens mærke. Nogle kan overraske positivt og andre kan skuffe. Tingene er ikke altid som de har
været,” siger Leif Nielsen.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.