• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
25. november 2009 - BMW

6. generation 5-serie

Masser af avanceret spareteknik i ny BMW 5-serie.

Den ny BMW 5 bliver nok en sjælden fugl i afgiftsplagede Danmark. Den ny BMW 5 bliver nok en sjælden fugl i afgiftsplagede Danmark.

BMW/Bilmagasinet.dk
6. generation af 5
Så har BMW lanceret 6. generation af 5-serien. Den er designet i samme stil som den nye 7-serie med en lang kølerhjelm, korte udhæng over for- og bagaksel, og de to BMW-nyrer i fronten, der læner sig let forover. Topmodellen har 407 hk, som leveres af en V8-motor.
Det skriver Bilmagasinet.dk.

Midterkonsol designet efter uanstrengt betjening
Akselafstanden på den ny 5'er er 297 cm, hvilket udløser beskedne 13 mm mere plads til bagsædepassagerernes knæ. Bagagerummet er på 520 liter og kan lægges ned som 40/20/40-splitsæde.
I kabinen genkendes form og detaljer fra 7-serien. Midterkonsollen er designet, så føreren kan nå alle knapper uden at anstrenge sig, og med knapperne i rattet har man stræbt efter at have funktions-knapper i den ene side og infotainment i den anden for at gøre det så simpelt som muligt.
På alle varianter anvender man de såkaldte Black Panel-instrumenter som i 7-serien. Målet er at gøre de højtopløselige digitale instrumenterne til en del af bilens design ved kun at lade dem være synlige,når der er brug for dem. Når de ikke er i brug, fremstår de som et sort panel, der er en del af kabinens linjer og flader, skriver Bilmagasinet.dk.

Benzinmotorer
5-serien fås ved lanceringen med 3 6-cylindrede benzinmotorer og en V8-motor. Den foreløbige topmodel, 550i, har V8 med to turboladere og såkaldt High Precision Injection. Ydelsen er 407 hk og momentet på hele 600 Nm er til rådighed i intervallet 1.750-4.500 o/min.
Kraftigste 6-cylindrede variant er 535i, der har en rækkemotor med biturbo, High Precision Injection og Valvetronic-ventilstyring. Den yder 306 hk, mens 528i yder 258 hk og 523i maksimalt 204 hk.

Tre dieselmotorer
BMW 520d har en 2-liters dieselmotor med 184 hk og variabel turbo. Den yder 380 Nm ved 1.900 o/min og via automatisk start/stop-system og avanceret turboteknologi når den et EU-snit på 20,0 km/l og har et CO2-udslip på 132 g/km. Det mest imponerende er, at 0-100-tiden er 8,1 sek.
BMW 530d får en rækkesekser med 245 hk, der kan udstyres med miljøvenlig såkaldt BluePerformance-teknologi, der gør det muligt at overholde den kommende EU6-emissionsstandard. Alle varianter overholder Euro 5. BMW 525d med 204 hk har en 0-100-tid på bare 7,2 sek.
6-trins manuelt gear er standard undtagen på 550i, der har 8-trins aut. gear. Alle øvrige varianter fås med det nye automatgear som ekstraudstyr..

Automatisk stop/start på alle biler

Automatisk stop/start-system er standard ligesom EfficientDynamics-teknologien, der er standard på alle varianter i forskellige kombinationer. Den omfatter Brake Energy Regeneration, der opsamler bremse-energi som strøm, gearskifteindikator, automatisk lukning af luftindtag bag de to nyrer i grillen for at sænke vindmodstanden og for at hjælpe med hurtigere at få varme i motoren om vinteren. Her er også arbejdet med en ny, energibesparende kompressor til klima-anlæg. Desuden er der forsket i at udvikle lettere døre, motorhjelm, forreste sidepaneler og komponenter til hjulophæng, der så vidt muligt er fremstillet i aluminium.

Der er endnu ingen meldinger om danske priser, specifikationer eller introduktionsdato.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.