• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
15. januar 2010 - Berlingske Tidende

Ulykker skyldes føreren

Trafikulykkerne skyldes dårlig kørsel, ikke dårlige biler.

Når det ender sådan, er det i 99,5 pct. af tilfældene pga. en menneskelig fejl. Når det ender sådan, er det i 99,5 pct. af tilfældene pga. en menneskelig fejl.

Berlingske Tidende
Ulykker skyldes føreren
Høj fart og uopmærksomhed er de væsentligste faktorer, der får trafikuykker til at opstå, viser ny dybdeanalyse fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker.
I 206 ud af 207 undersøgte uheld var det trafikanters adfærd, der fik det til at gå galt. Det skriver Berlingske Tidende. Gamle og dårlige biler er altså ikke årsagen, men de kan naturligvis forværre følgerne.

Årsager: For høj fart, uopmærksomhed, fejlfortolkninger og sprit
Trafikulykker på de danske veje skyldes hovedsageligt, at trafikanterne bevidst eller ubevidst begår fejl og er uopmærksomme. En ny dybdeanalyse af 207 trafikulykker med 85 dræbte viser, at de hyppigste ulykkesfaktorer er høj hastighed, utilstrækkelig orientering, uopmærksomhed, fejltolkninger og spritkørsel, skriver avisen.
Havarikommissionens formand ormand Sven Krarup Nielsen finder det ikke "vildt overraskende", at trafikanternes adfærd var årsag til 206 ud af de 207 ulykker, men han mener alligevel, at undersøgelsen er et nyttigt bidrag i arbejdet med at forebygge trafikulykker.
"Vi vidste godt i forvejen, at trafikantadfærd var den udløsende faktor, men det er første gang, vi har analyseret et rimeligt stort antal ulykker. Og derfor kan vi mere sikkert sige, at samtlige ulykker har en menneskelig faktor", siger Sven Krarup Nielsen.

Brug af sikkerhedssele ville have reddet 21-23 menneskers liv
Analysen viser også, at en kombination af høj fart og spirituskørsel optræder i næsten hver tredje af de undersøgte ulykker. Og det er nyttig viden, lyder det hos Rådet for Sikker Trafik.
"Undersøgelsen giver et bedre indblik i ulykkerne og slår fast med syvtommersøm, at det giver god mening at fokusere på hastighed, spritkøsel og uopmærksomhed i Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan", siger dokumentationschef i Rådet for Sikker Trafik, Jesper Sølund, til Berlingske.
Han peger også på, at manglende selebrug er årsag til, at trafikanter bliver dræbt eller hårdt kvæstet, når ulykkerne først er sket.
"Selv om hastigheden er den mest dominerende sikkerhedsfaktor, skal man være opmærksom på, at selebrugen har stor indflydelse på skadesfaktorerne. En anden analyse af trafikulykker med 27 dræbte har vist, at mellem 21 og 23 ville have overlevet, hvis de havde haft selen spændt", siger Jesper Sølund.


BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.