• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
3. marts 2010 - Volkswagen

Ny Polo GTI

Stærk premiere fra Volkswagen - Polo GTI med 180 hk.

Volkswagen Danmark introducerer den nye Polo GTI allerede i juni måned. Volkswagen Danmark introducerer den nye Polo GTI allerede i juni måned.

Volkswagen 
Med DSG7 som standard
Polo GTI er tilbage, og det er et stærkt comeback. Med 180 hk/ 132 kW, lancerer Volkswagen endnu en bil med den legendariske bogstavkombination GTI, der lover suveræne køreegenskaber, optimal sikkerhed og kraftfuld motorydelse.
Listen af hightech-features ved den nye Polo GTI er lang. Motoren er en ny 1,4 TSI motor med direkte indsprøjtning, turbo og kompressor. Kræfterne fordeles til hjulene af et 7-gangs DSG-gear, der er del af et omfattende standardudstyr. Det elektroniske spærredifferentiale XDS sørger for, at kræfterne selv i de mest udfordrende sving fordeles præcist.

0-100 km i timen på 6,9 sekunder og topfart på 229 km/t

Polo GTI introduceres både i en 3-dørs og en 5-dørs model. Den 1.194 kg tunge Polo GTI når på blot 6,9 sekunder de 100 km/h og har en tophastighed på 229 km/h. Samtidig kan den nye Polo GTI kalde sig den mest sparsommelige GTI i Volkswagens historie: med et gennemsnitsforbrug på 16,9 km/l og en CO2-udledning på 139 g/km kan man nu køre GTI uden at skulle have dårlig grøn samvittighed. Til sammenligning havde forgængeren en 1,8 l turbomotor med 180 hk et gennemsnitsforbrug på 12,7 km/l og en CO2-udledning på 188 g/km. Dermed er den nye Polo GTI 25 procent mere sparsommelig. Som den første Polo fås den nye GTI bl.a. med Bi-Xenon-forlygter inklusiv kurvelys, LED-lygter og panoramatag.

TSI-Motor: mindre volumen, mer´  kraft
Traditionen for de sportslige Poloer går næsten et kvart århundrede tilbage og starter ved Polo Coupé G40, der blev introduceret i 1986. Dengang satte den nye standarder for segmentet med en motor der leverede 113 hk og havde en tophastighed på stolte 200 km/t. I 2006 kom den nye Polo GTIs direkte forgænger, der for første gang introducerede turboteknikken i denne klasse. Som basismodel ydeede den 150 hk, den senere Cup Edition havde derimod 180 hk under hjelmen.
Udover turbo, kompresser og direkte indsprøjtning, når den fircylindrede sit maksimale ydelse ved 6.200 o/min og har et maximalt drejningsmoment på 250 Nm.

DSG-gear: effektivt og sportsligt
Volkswagen har valgt at udstyre den nye GTI med et 7-trins DSG-gear som standard. Dobbeltkoblings-gearkassen forener sportsligheden og sparsommeligheden fra det manuelle gear med komforten ved et automatisk gear. Alternativt til fuldautomatisk, kan DSG-gearet betjenes manuelt enten via gearstangen med tiptronic eller via de paddles, der er placeret på rattet og som er del af standardsudstyret.

Sænket 15 mm og med  17" fælge i GTI-design
Topatleten i Polo-familien satser konsekvent på sportsligt image, uden at kompromitere sikkerheden: ESP og det elektroniske spærredifferentiale XDS er standard. Undervognen er sat sportsligt op med særligt tilpasset affjedring og en undervogn, der er sænket 15 mm i forhold til en standard-udgave af Polo. Resultatet er optimeret aerodynamik og et lavere tyngdepunkt, hvilket gør den nye GTI mere dynamisk at køre. Dette suppleres af lavprofilsdæk (215/40 R17 87V ) der står på letmetalfælge, designet i det nye GTI-look fra Volkswagen: med de 5 karakteristiske huller i fælgen navngivet "Denver".

ESP og XDS
Den nye GTI vil køre fra fabriksbåndet med fuldt sikkerhedsudstyr, fx de gavmildt dimensionerede bremser og stabiliseringsprogrammet ESP. Dette er forbundet med talrige øvrige elektroniske moduler, som fx antiblokeringssystemet ABS, igangsætningsassistent, dæktrykskontrol og elektronisk spærredifferentiale.
En moderne udvidelse af det kendte ESP er differentialespærringen kaldet XDS, som Volkswagen for første gang introducerede i Golf GTI i 2009. XDS reagerer ikke på hjulspind, men på lastreduktion af det inderste forhjul ved hurtig kørsel gennem sving. Fra ESP-hydraulikken sender XDS bremsetryk til det inderste forhjul i svinget for at forhindre hjulspind. Dette forbedrer vejgrebet, og understyringstendensen reduceres.Ved hjælp af et individuelt og målrettet bremsetryk bliver den nye Polo GTIs køreegenskaber i sving mere sportslige, hurtigere og mere præcise.

GTI-udstyret
Allerede ved første øjekast vil man genkende den nye Polo, som en rendyrket GTI, såvel indvendigt som udvendigt. Det er et helt bevidst valg fra Volkswagen, at Polo GTI har stærke design-referencer til Golf GTI.
Udvendigt: Ikke alene er Polo kendetegnet ved det karakteristiske røde bånd i kølergrillen også det bikube-formede gitter over luftindtaget i front er lånt fra forbilledet Golf GTI. Øvrige GTI-kendetegn er GTI-spoileren bagpå, lakeret i vognfarven og de førnævnte GTI-fælge "Denver", der giver godt udsyn til de rødlakerede bremsesadler. Bagtil genkendes Polo GTI let ved sin diffusor-optik og en forkromet dobbeltudstødning placeret i venstre side. Nydesignet er også antennen til radio, navigation og telefon.
Man kan som noget nyt bestille Polo GTI med panoramatag, der strækker sig helt til B-søjlen og som betjenes elektronisk, ligesom Bi-Xenon-lygter med integreret kurvelys og LED-kørelys tilbydes som ekstraudstyr.

Ægte GTI-stemning indendøre
I Polo GTIs indre mødes man igen af en ægte GTI-stemning: sportssæder med det karakteristiske ternede betræk er standard. Taghimlen, tagsøjlerne, greb og solskærme er holdt i sort. Også afdækningen til midterkonsollen er forklædt med sort. Luftdyserne er holdt i mat krom, hvilket også gælder dørgrebene, håndbresegrebet, DSG-gearet og de tre eger i sportslæderrattet. Rat, hånbremsegrebet og gearknob har naturligvis de kendetegnende røde sygninger.
Herudover har Polo GTI som standard bl.a. pedaler i aluminium-optik , elektronisk rudehejs for (3-dørs udgaven og bag (5-dørs-udgaven), elektrisk indstillelige og opvarmelige sidespejl, klimaanlæg og tågeforlygter. Desuden er rattet udstyret med paddles i højre og venstre side, hvormed DSG-gearet kan betjenes manuelt. Desuden har den nye Polo GTI en sikkerhedspakke med fører og passagerairbags, sideairbags og selestrammer foran. Isofix til fastgørelse af barnesæder er ligeledes standard på bagsæderne.
Den nye Polo GTI kan dermed ikke blot kalde sig den mest sportslige og sparsommelige, men også den til dato sikreste Polo GTI.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.