• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
24. marts 2010 - Applus+ Bilsyn

Bil nr. 2 får flest skader

Familierne passer ikke så godt på "konebilen" som bil nr. 1.

Små biler, der bruges som bil nr. 2, får flere skader end bil nr. 1. Små biler, der bruges som bil nr. 2, får flere skader end bil nr. 1.

Applus+ Bilsyn
Bil nr. 2 får flest skader
Det er de mindste og billigste biler, der får flest skader. Det bekræfter Applus+ Bilsyn i en ny opgørelse over fejl på biler synet i 2009.
Danskere, der erhverver sig en ny lille bil til husstanden, bør derfor efter alt dømme indstille sig på, at de ikke skal køre alt for mange kilometer i den. For gør de det, er der stor sandsynlighed for, at bilen efter fire år har langt flere fejl end andre biler.

Mange små biler har flere fejl end de lidt større biler

Den ny undersøgelse fra Applus+ Bilsyn dokumenterer, at mange små biler har flere fejl end andre biler, når der måles på fejl pr. 100.000 kørte km. Undersøgelsen bygger på data, som Applus+ Bilsyn har indhentet fra gennemgangen af mere end 500.000 biler i 2009. De små biler i opgørelsen er typisk 3-dørsbiler og ofte husstandens anden bil.
”Bil nr. 2 i husstanden er typisk den mindste og billigste bil i familien. Set i det lys overrasker det ikke, at mange af disse biler slides hurtigere end de dyrere og mere robuste biler, des længere de kører. En af årsagerne kan være, at bilerne ikke altid er så stærke i konstruktionen, eller at karosseri og undervogn er mere udsatte for rust på grund af ringere beskyttelse,” siger Arne Willerslev-Legrand, adm. direktør for Applus+ Bilsyn.

Vedligehold bilen og bevar værdien bedre
Ser man på familiens udgifter, betyder det også, at de mindre biler, som familiens børn tit transporteres i, kræver hyppigere vedligeholdelse. På den måde undgår man de ekstra mange skader, som senere kan blive dyre at udbedre, forklarer bilsynsvirksomheden.
”Netop nu oplever vi, at mange af disse biler er udsatte på grund af vintervejret. Mange bilister i denne gruppe kan sikre deres bil mod korrosion forårsaget af is, frost og sne med et rusttjek. På den måde kommer man skaderne i forkøbet og forlænger levetiden på bilerne,” siger Arne Willerslev-Legrand, adm. direktør for Applus+ Bilsyn.

Seks gange flere fejl end en Mercedes-Benz E

Blandt fire år gamle biler har flere af de mindre biler mellem 0,80 og 1 fejl for hver gang modellerne har kørt 100.000 km. Til sammenligning har den bil, der performer bedst, Merceds-Benz E-model, kun 0,16 fejl pr. 100.000 kørte km.

Familie- og håndværkerbiler klarer frisag
Traditionelle håndværkerbiler – altså kassevogne og varebiler som Mercedes Sprinter og Vito, Toyota Hiace, Iveco Daily - placerer sig forholdsvis langt nede ad listen med i snit mellem ca. 0,50 og 0,70 fejl pr. 100.000 km, men klarer sig altså bedre end de mindre biler. En af forklaringerne på, at der her er flere fejl kan være, at bilerne typisk kører mange kilometer  med last.
De mere famileorienterede biler, MPV’ere og stationcars, ligger mere lunt i statistikken. Citroen Berlingo, Suzuki Wagon R, Opel Zafira, Skoda Octavia Combi og Peugeot 307 befinder sig også i midterfeltet med ca. 0,45-0,60 fejl efter hver 100.000 km.

Sådan er undersøgelsen lavet
•         Undersøgelsen omhandler person- og varebiler, der er hhv. 4, 6, 8, 10 og 12 år gamle.
•         For at indgå i statistikken skal en bilmodel i den pågældende årgang have været synet mindst 100 gange.
•         Antal kørte kilometer for alle modeller i en specifik årgang lægges sammen.
•         Herefter udarbejdes en fejlstatistik på antal fejl pr. 100.000 kørte km for den specifikke model/årgang.
•         Fejlstatistikken er udelukkende opgjort på baggrund af synsrelaterede fejl, som kan have betydning for færdselssikkerheden.
Overraskelser i statistikkerne:
•         At Volkswagens prestige-SUV, Touareg, har det relativt høje antal fejl pr. 100.000 km (for 4-årige biler)
•         At Ford Focus C-Max placerer sig i toppen, mens den samme model på gule plader placerer sig så langt nede ad listen (for 4-årige biler).
•         At Toyota Yaris er helt nede på 24. pladsen (en model der i de traditionelle synsstatistikker, hvor der udregnes på antal fejl fordelt på model og årgang, altid placerer sig helt i top)(for 4-årige biler).
•         At Suzuki Liana er nummer to på listen over færrest fejl (for de 6-årige biler).
•         At Volkswagen Polo ligger 6. sidst (for 8 år gamle biler)
•         At Mercedes Vito har næsten dobbelt så mange fejl som Volkswagen Transport og plcerer sig 3. sidst på listen (for de 8-årige biler)
•         At Citroen Xantia placerer sig på 8. pladsen (for de 10-årige biler)
•         At Ford Escort og Ford Ka er placeret henholdsvis 3. og 4. sidst (for de 10-årige biler)
•         At de to samme biler (Escort og Ka) indtager de to jumbopladser (for de 12 år gamle køretøjer)
 
Hent listen over 4-årige bilmodeller og deres fejlrate her
Hent listen over 6-årige bilmodeller og deres fejlrate her
Hent listen over 8-årige bilmodeller og deres fejlrate her
Hent listen over 10-årige bilmodeller og deres fejlrate her
Hent listen over 12-årige bilmodeller og deres fejlrate her

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag

Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.