• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
7. juli 2010 - Waterfront

Undgå trafikbøder på ferien

Undersøg de lokale trafikregler og undgå bøder

Sæt dig ind i reglerne inden du drejer bilnøglen og undgå dyre bøder Sæt dig ind i reglerne inden du drejer bilnøglen og undgå dyre bøder

Applus+
Undgå trafikbøder, ulykker og tyveri på ferien
Brug af mobiltelefon, ulovlige overhalinger og spirituskørsel koster kassen. Danskere, der skal på bilferie ned gennem Europa, kan undgå kostbare trafikbøder og et medansvar i ulykker ved at være opmærksomme på lokale trafikregler.

500.000 danskere på bilferie
Op mod 500.000 danskere ventes i juni og særligt juli at tage bilen på ferie i udlandet. Og de gør klogt i at sætte sig grundigt ind i trafikreglerne, inden de skal af sted. Hvert år får danskerne udstedt mange bøder i udlandet.
Sådan lyder rådet fra Applus+ Bilsyn, der f.eks. gør opmærksom på de skærpede miljøzoneregler i Tyskland, der i dag omfatter 42 større byer.

Køb miljøzonemærke hjemmefra
”Tyskland stiller langt skrappere krav til de køretøjer, der kører ind i de større byer. Det betyder, at alle biler – inklusive danske personbiler på ferie – skal have et miljøzonemærke på bilen for at have tilladelse til at køre ind. Har man ikke det, risikerer man en bøde på 40 euro for hver gang, man bliver fanget af miljøzonekameraerne, som registrerer alle biler. Mærket koster 165 kr. hos os, og det tager kun få minutter at få det udleveret,” fortæller adm. direktør hos Applus+ Bilsyn, Arne Willerslev-Legrand.

Pas på historiske områder
Men miljøzonebøder er ikke de eneste bøder, danskere på fire hjul i udlandet, risikerer. Skal man til Italien, bør man være opmærksom på, at mange italienske byer, bl.a. Firenze og Rom, uddeler bøder til biler, som kører ind i historiske områder uden særlig tilladelse.
”Reglerne gælder typisk fra kl. 08 til kl. 18 og er til for at mindske trafikken i centrum af byen. Hver bøde er på 100 euro og gentages for hver registreret overtrædelse. Byområder med disse zoner er markeret med de såkaldte ZTL-skilte (Zona Traffico Limitato). I modsætning til de tyske miljøzonemærkater kan danskerne først købe sig adgang, når de når frem til Italien,” siger Arne Willerslev-Legrand.

Ny lov rammer hurtige bilister
Samtidig er det en god idé at sætte sig ind i de tyske fartregler og særlig erstatningsansvaret, der følger med, hvis man kører hurtigere end 130 km/t og bliver involveret i en ulykke. For nok kan man stadig køre så hurtigt, man vil på den tyske autobahn. Men ny tysk dom fastslår, at biler som kører over den anbefalede hastighed, som udgangspunkt vil blive gjort medansvarlige i trafikulykker – også selvom de er uden skyld.
Den tyske højesteret afgjorde for nylig, at en norsk bilist, som havde kørt 180 km/t og blev impliceret i en trafikulykke, fik tildelt 30 procent af ansvaret for ulykken. Typisk vil man modtage mellem 20 og 40 procent af ansvaret i disse sager.

Bøder for mobiltelefoni
Brugen af mobiltelefoner er også en trafikforseelse, der takseres hårdt i mange lande. Ifølge den tyske bilistorganisation, som har sammenlignet trafikbøder i Europa, koster det 155 euro at tale i håndfri mobil, mens man kører i Italien. Til sammenligning koster samme forseelse kun 13 euro i Portugal.

6.500 euro bøde for spritkørsel
Skulle man have fået et par gibbernakker og dermed alkohol i blodet, bør man under alle omstændigheder lade bilen stå. Men skulle man alligevel have undervurderet situation og sit indtag af alkohol og komme til at dreje tændingsnøglen, kan man i England risikere en kæmpebøde på helt op til 6.500 euro for spritkørsel. I Grækenland er standardbøden på spirituskørsel 100 euro. Vær samtidig opmærksom, hvis du skal overhale. I Norge får man en bøde på 590 euro for at overhale ulovligt.

Biler røves
Inden man rejser, er det desuden en god ide at tjekke bilens forsikringsforhold samt familiens indboforsikring, der dækker de ting, man tager med på rejsen. Hvert år oplever danskere, at deres bil brydes op og kufferter og/eller kameraudstyr stjæles. Eller i værste fald at hele bilen stjæles. Sidste år modtog Europæiske, Gouda, SOS og Tryg tilsammen 22.254 skadesanmeldelser fra danskere, som havde været i udlandet i juni - august. Tallene omfattede færdselsuheld, tyveri og biltyveri.

Fartbøder og øvrige trafikbøder i Europa
Den tyske bilistorganisation ADAC har indsamlet bødestørrelserne på syv trafikforseelser i hele Europa. Priserne er i euro.


Land
Promillegrænse
Spritkørsel
20 km for hurtigt
50 km for hurtigt
Overfor rødt
Ulovlig overhaling
Ulovlig parkering
Tale i mobil u/ håndfri
Belgien
0,5
140
100
250
150
150
50
100
Danmark
0,5
Nettoløn
70
300
135
140
70
70
Frankrig
0,5
135
90
1500
90
90
10
35
Grækenland
0,5
100
50
175
350
50
40
50
Irland
0,8
1270
80
80
80
80
40
60
Italien
0,5
540
155
390
155
75
35
155
Kroatien
0,5
135
*70
670
270
95
40
70
Cypern
0,5
1700
10
30
85
25
25
85
Luxemborg
0,5
145
50
145
145
145
25
75
Malta
0,8
480
25
25
25
*60
25
?
Holland
0,5
250
100
300
150
150
50
150
Norge
0,2
560
360
?
590
590
90
150
Polen
0,2
145
10
80
50
50
20
40
Portugal
0,5
250
60
120
100
120
30
13
Schweiz
0,5
380
110
600
160
150
25
65
Spanien
0,5
300
90
360
90
90
90
90
Storbritannien
0,8
*6500
75
*5600
120
120
40
75
Sverige
0,2
180
260
450
130
150
40
Ingen
Tjekkiet
0,0
900
40
170
35
35
35
40
Tyrkiet
0,5
150
60
60
60
60
30
?
Tyskland
0,5
500
35
240
90
30
10
40
Østrig
0,5
220
20
*2180
70
70
20
50

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.