• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
24. august 2010 - Peugeot

Verdens første diesel-hybrid

Peugeot 3008 HYbrid4 bruger 35 pct. mindre brændstof end lignende biler.

Peugoet 3008 HYbrid4 bruger 35 pct. mindre end tilsvarende 4x4-biler. Peugoet 3008 HYbrid4 bruger 35 pct. mindre end tilsvarende 4x4-biler.

Peugeot
Verdens første dieselhybrid
Med introduktionen af verdens første dieselhybrid med ”grønt” firehjulstræk, 3008 HYbrid4, præsenterer Peugeot en helt ny type bil, når det handler om frihed, køreglæde og lavt brændstofforbrug.
3008 HYbrid4 er kulminationen af et projekt, som har udfordret Peugeots ingeniører. Målet har været at skabe en bil, der lever op til Peugeots miljømæssige strenge krav og samtidig tilbyder køreglæde på et højt niveau, og Peugeot offentliggør nu de første fotos af 3008 HYbrid4.

3008 HDi + Hybrid (diesel + el) + 4x4 = en unik kombination
I virkeligheden er det helt logisk at udstyre 3008 med HYbrid4-teknologien, for den succesfulde crossover er i forvejen et miks af flere biltyper: SUV, hatchback, MPV og coupé.
Resultatet giver det perfekte svar på miljøbevidste kunders forventninger til en moderne bil: En helt ny type firehjulstræk, høj ydelse, et højt sikkerhedsniveau, fleksibilitet og helt unikke køreegenskaber - alt sammen rammet ind af lavt forbrug og CO2-udledning.

Økonomi, nye køreoplevelser og miljøhensyn spiller sammen
For Peugeot går motivationen bag udviklingen af 3008 HYbrid4 endnu videre end ønsket om miljøhensyn - det handler i høj grad også om at kunne tilbyde helt nye køreoplevelser og forbedret køreglæde på flere områder, påpeger importøren:

* Tyst kørsel (mulighed for udelukkende at køre på el)
* Tryghed (firehjulstrækket giver optimeret sikkerhed)
* Høj ydelse kombineret med gode køreegenskaber
* Frihed og stor anvendelighed (mulighed for at vælge forskellige køremåder: Elektrisk, firehjulstræk, sport og automatisk)

HYbrid4 teknologien: Det bedste af Peugeots know-how

HYbrid4-teknologien er baseret på kombinationen af de bedste teknologier, udviklet af Peugeots ingeniører: Dieselmotoren, elmotoren og den nyeste generation af Stop&Start  (e-HDi) kombineret med en elektrisk styret sekventiel manuel gearkasse.
Peugeots innovative dieselhybrid-teknologi består af en parallel opbygning, hvor en HDi dieselmotor trækker på forhjulene og en elmotor trækker på baghjulene for at sikre optimal effektivitet.
Peugeot har helt logisk valgt at udnytte sin ekspertise indenfor HDi FAP dieselmotorer. HDi FAP dieselmotorer udnytter brændstoffet langt bedre end benzinmotorer. En HDi dieselmotor har cirka 30 % lavere brændstofforbrug end en benzinmotor med samme volumen og i hybridversion reduceres cirka 30 % yderligere.

Brændstofbesparelse på 35 pct.
Når det gælder elmotoren, har Peugeot en historisk erfaring i udvikling og produktion af elbiler. Peugeot 106 Electric (markedsført fra 1995 til 2003) er til dato den mest solgte elbil
i verden. Peugeot fortsætter ad denne vej og introducerer sin nye elbil, iOn, i slutningen af 2010.
Kombinationen af en HDi dieselmotor og en el-motor giver en højere ydelse, der både er til gavn for køreglæden, brændstofforbruget og CO2-udledningen. Når begge motorer er i gang, opnås en brændstofbesparelse på op til 35 pct. i forhold til en tilsvarende motor med samme samlede ydelse (HDi + el).

Tekniske detaljer
Under motorhjelmen på 3008 HYbrid4 ligger en 2,0 liter HDi FAP dieselmotor, der yder 163 hk og har et maksimalt drejningsmoment på 300 Nm ved 1580 omdr./min.
Elmotoren er en integreret del af et nyt bagakselmodul. Den yder 37 hk og generer et moment på 100 Nm eller et boost på 200 Nm.
Samspillet med dieselmotoren og elmotoren er automatisk styret af en computer, der sikrer det minimale brændstofforbrug.
Under bagagerumsbunden ligger Ni-MH (nikkel metal hydride) batterier tæt på elmotoren. Denne høj-volts batteripakke er et supplement til det sædvanlige 12 volts batteri under motorhjelmen.
Ni-MH batterierne oplades gennem deceleration, hvor et genopladningssystem (der træder i kraft, når elmotoren fungere som generator) omdanner energien til el. Dette giver både ”gratis” energi og minimerer brændstofforbruget.
Der er ingen mekanisk forbindelse mellem for og bag, idet alt kontrolleres elektronisk af ”by Wire”-systemet. Det giver som resultat et unikt firehjulstræk, der viser, at 4x4 og miljøhensyn ikke længere er modsætninger.

Ikke kun banebrydende teknik, men også et særligt design
3008 HYbrid4 skiller sig ikke alene ud ved sine banebrydende teknologi – den har også et særligt design. Peugeots design vidner altid om en stærk og dynamisk personlighed og i dette tilfælde er det ydre udviklet til at afspejle det innovative indre.
På fronten er forlygterne blevet fornyet med en række af LED lys, der forstærker frontdesignet med det nye løve-logo. Herudover har kølerindtaget fået to kromlister og kofangeren er udstyret med et aluminiumspanel. Disse detaljer videreføres på siden, hvor profilen understreges af en kromliste øverst på vinduesrammen og kromspejlskaller.
Bagtil bidrager et aluminiumspanel på kofangeren ligeledes til at differentiere 3008 HYbrid4 fra resten af 3008-familien.
Det samlede billede af 3008 HYbrid4 udtrykker styrke og dynamik og understreger, at køreglæde kan kombineres med respekt for klimaet og miljøet.

3008 HYbrid4 kommer på det danske marked i foråret 2011.


Søg brugte Peugeot 3008




BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.