• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
28. februar 2011 - Nissan

Nissan GT-R Egoist

Helt nye standarder for eksklusivitet.

Den nye Nissan GT-R Egoist. Den nye Nissan GT-R Egoist.

Nissan 
Den skræddersyede superbil er landet
De skabes uden at spare på noget, og hver udgave af Nissan GT-R Egoist bliver skræddersyet til dens ejer. Det er det ultimative udtryk for GT-R kunsten.
"For de fleste af os repræsenterer Nissan GT-R det ultimative inden for superbilers præstationer og evner – kræfter i rigelige mængder og fremragende undervognsdynamik har skabt et ikon. Men nu findes der en GT-R til dem, der vil have endnu mere. Deres egen skræddersyede GT-R med de fineste materialer og det bedste håndværk. Det er den mest eksklusive GT-R nogensinde," Simon Thomas, Senior Vice President, Sales and Marketing, Nissan International SA.
 
GT-R Egoist – kort fortalt
• Den ultimative GT-R, skabt uden at spare på noget
• Bygges efter ordre og håndfremstilles i henhold til ejerens specifikationer
• Personaliseret interiør – med 84 mulige kombinationer – med læder i absolut topklasse
• Et unikt BOSE soundsystem udarbejdet efter førerens kropsstørrelse
• Håndfremstillet Urushi GT-R-emblem på rattet
• Særlige fælge og kulfiberhækspoiler fra Spec-V
• Baseret på GT-R modelår 11 med...
• Ændringer af undervognen for større komfort
• Tilpasset elektronik for mere kontrol
• Større bremser og nye specielle dæk

Oversigt
Hvis 530 hk, et af verdens mest avancerede firehjulstræksystemer og en superbils sjældenhedsværdi ikke er nok, så har Nissan svaret: Egoist – den ultimative udgave af den berømte GT-R, som kreeres individuelt til hver kunde, hvor der er kælet for detaljen og kun de mest udsøgte materialer bruges.

Denne eksklusive version – skabt af "faderen" bag GT-R, chefbilingeniør Kazutoshi Mizuno – har et håndfremstillet interiør af læder i absolut topklasse, et BOSE soundsystem, som er skræddersyet til ejerens eksakte størrelse, og andre features, der viser historiske, japanske kunstformer.

Denne omhyggelighed og kærlighed for detaljen anvendes på alle områder af bilen, fx tager det håndmalede emblem på rattet flere dage at fremstille.
Derfor er det ikke overraskende, at GT-R Egoist, som kun bygges på bestilling, koster en del ekstra og dermed kun er målrettet en udvalgt køberskare.
"Eksklusivitet er noget, som de velhavende efterhånden forventer. Mens standard GT-R-modellen aldrig bliver almindelig, så kombinerer Egoist ægte sjældenhed med de mest eksklusive materialer," siger Pierre Loing, Vice President Product Strategy and Planning hos Nissan International SA.
"Den samles omhyggeligt af særligt udvalgte arbejdere, og takket være det store udvalg af indvendige og udvendige farvekombinationer er det usandsynligt, at to GT-R Egoist-modeller nogensinde vil være nøjagtig ens."

GT-R Egoist i detaljer
Egoist er udviklet på baggrund af 2011-versionen af Nissan GT-R, som i sig selv omfatter en række markante forbedringer af motor, undervogn og aerodynamik.
Justeringer af den 3,8-liters V6-motor med biturbo giver mere kraft og moment – fra henholdsvis 485 til 530 hk og 588 til 612 Nm – samtidig med en reducering af emissioner og et forbedret brændstofforbrug. En forbedring af aerodynamikken har øget bilens downforce med 10 %, mens ændringer af hjulophæng og støddæmpere har gjort køreegenskaberne endnu mere skarpe og samtidig komfortable.

Men skabelsen af Egoist har løftet GT-R til et nyt niveau for fornøjelse, eksklusivitet og sjældenhed. Der har været størst fokus på cockpittet, som omfatter en opgraderet, komplet læderkabine skabt af firmaet Seton Leather i Tyskland.
Læderinteriøret er nu udvidet i kabinen og omfatter områder som bunden af forsæderne, selelåsene, A- og B-stolperne, indfatningen af midterkonsollen og kardantunnelen. Selv indvendigt i drikkevareholderne og på dørpanelerne er der læder. Der anvendes både glatte og quiltede udførelser for at skabe kontraster mellem områderne.

Unikt læder
Men der er ikke tale om almindeligt læder. Seton er blevet den foretrukne leverandør til en udsøgt gruppe af producenter af sportsvogne og luksusbiler. Dette læder vælges frem for andre typer på grund af kvaliteten og gennemførligheden takket være Setons særlige omsorg for dyrene.

Virksomheden avler kun én type kvæg, og der tages hånd om dyrene under nøje overvågede forhold i Bayern i det sydlige Tyskland. De opfostres i 18 måneder i særligt kontrollerede omgivelser for at sikre en mere jævn fodring og reducere sandsynligheden for insektbid og fejl i skindet på grund af pigtråd eller andre udefrakommende faktorer.
Takket være denne omhyggelige pleje vokser de sig større end gennemsnittet, og det betyder, at der skal anvendes færre stykker skind til hver bil. Der skal dog stadig anvendes hele 15 stykker skind til kabinen i hver GT-R Egoist.

Processen med omdannelse af skindene til de tilpassede læderstykker varer mere end to måneder hos Seton, før de tilskårne stykker kan sendes til Japan, hvor de monteres. Fuldførelsen af kabinen i hver enkelt Egoist foretages ved håndkraft på GT-R-fabrikken i Yokohama og er betroet til én Takumi – en specialuddannet håndværker.
Hver enkelt bil tages fra hovedproduktionslinjen og placeres i et særligt område på fabrikken, hvor Seton læderet venter på at blive monteret. Hver montering tager i alt 3 timer.

20 farvekombinationer
Der kan i alt vælges mellem intet mindre end 20 farvekombinationer, enten ensfarvet over det hele eller med kontrastfarver mellem den øverste og nederste del af interiøret. Der findes 10 forskellige farvemuligheder til den nederste del af interiøret – inklusive en lys pink – og fire til den øverste del. Derudover kan der vælges mellem seks kontrastfarver til syningerne. Farven til bilens bundbeklædning er også koordineret. Hvis man samler alle de mulige optioner, kan køberne vælge mellem i alt 84 forskellige farvekombinationer.
For at fuldende Seton læderinteriøret anvendes der et ruskindslignende materiale til loftbeklædning, solskærme, hattehylde og de nederste dørpaneler.
Når interiøret er monteret, sendes bilen tilbage til produktionslinjen, så den sidste del af produktionen kan gennemføres – inklusive den omfattende tilkøringsproces, som også kan overværes af kunden.

Håndmalet emblem
Et andet eksempel på den tidskrævende og omhyggelige præcision, som produktionen af GT-R Egoist omfatter, er emblemet på rattet. Den "almindelige" GT-R har et emblem af emalje, hvilket er elegant, men masseproduceret. Til Egoist anvendes der en historisk japansk kunstform til emblemet, som håndmales efter en traditionel dekorationsmetode kaldet Urushi.
Til GT-R anvendes en metode ved navn Makie, og den undervises der kun i i Ishikawa præfekturet – hjemstedet for GT-R – og håndværkerne skal være statsautoriserede, før de må udføre denne kunstart.

Til denne helt særlige GT-R betros hvert emblem til én mand, Kubota-san fra Goshikiya værkstedet. Det tager mange dage at opbygge lagene af lak, som er nødvendige for at opnå dybden i farven og emblemets unikke finish. Derfor er hvert enkelt eksemplar unikt.
Der lægges tilsvarende stor vægt på detaljerne, når det gælder skabelsen af et skræddersyet soundsystem til bilen. Det fremstilles af den førende virksomhed inden for lydudvikling, BOSE, og systemet med de 11 højttalere omfatter en kraftfuld switch-forstærker og verdens første kulfiberforstærkede kabinet integreret i bagsædet til de to nye 9"-bashøjttalere.
Kabinettet giver en stor stivhed og et højt niveau af dæmpning uden øget vægt, så man kan opnå en meget mere klar lyd fra bashøjttaleren.

BOSE til Egiost køberne
Men BOSE går et skridt videre i at perfektionere systemet for Egoist køberne. Når kunden besøger forhandleren for at bestille bilen, foretages der detaljerede målinger af kunden, og kundens perfekte køreposition skabes. Højden, benlængden og den foretrukne vinkel på ryglænet sendes videre til fabrikken for at sikre, at den 8-kanals digitale forstærker justeres specifikt til ejerens størrelse, så lydkvaliteten bliver så perfekt som muligt. Forstærkeren har en sort belægning, som forbedrer varmeafledningen. Der er virkelig tale om et skræddersyet soundsystem.

Egoist-modellen fuldendes af nogle features, som kunne ses på den spektakulære Spec-V-version, der blev introduceret i 2010. De omfatter de særlige 6-egede, smedede RAYS letmetalfælge – til Egoist er de udført i en unik "Blue Sword"-finish – og en kulfiberforstærket hækspoiler.
Der kan også vælges mellem en række udvendige lakfarver, hvoraf nogle deles med de øvrige GT-R modeller... men som det sømmer sig for denne models eksklusive status, så fås Egoist som den eneste GT-R i en ny farve, der er skabt specielt til bilen: Ultimate Opal White.
Og samtidig er den så diskret som muligt – det eneste direkte kendetegn er et lille Egoist skilt bag på bilen.
Selv om den ikke er så åbenlyst sportslig som den særlige Spec-V-version, er Egoist stadig en af de superbiler i verden, der har de bedste præstationer. Stigningen i ydelse og drejningsmoment nedsætter 0-100-tiden til bemærkelsesværdige 3,046 sek., mens tophastigheden ligger på 315 km/t.

Avanceret elektronik
Kombinationen af avanceret elektronik, inklusive "R Start"-funktionen til racerstarter og den 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse – der betjenes med magnesiumskiftekontakterne på rattet – betyder, at disse præstationer nemt er inden for rækkevidde, når forholdene tillader det.
Den velfunderede undervogn sikrer et unikt vejgreb og fremragende køreegenskaber, og 2011-udgaven af GT-R kører endda endnu mere afbalanceret takket være små justeringer af fjedre og støddæmpere. Bremseeffekten er også blevet øget. De forreste skiver er større for at modvirke fading, når de belastes kraftigt i længere tid, og de smedede letmetalfælge kører på en ny type Dunlop-dæk, som er fremstillet specielt til GT-R.

"GT-R Egoist er en bemærkelsesværdig bil. Ja, den er markant dyrere end standardudgaven af GT-R, men prisen afspejler den høje kvalitet i materialerne, der anvendes til interiøret, og de dedikerede håndværkere, som bygger bilen.
Vi kunne se med Spec-V-versionen, at GT-R-kunderne sætter pris på sjældenhed og eksklusivitet, og der er ingen tvivl om, at Egoist er den mest specielle GT-R til dato.
Den vil appellere til velhavende kunder, som sætter pris på de mest eksklusive ting i livet, men som ikke ønsker at prale med det. Den er eksklusiv, og den vil med garanti blive sjælden... men det mest tiltrækkende ved GT-R Egoist er måske dens diskretion," sagde Simon Thomas.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.