• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
1. april 2011 - Jp

Et leasingleje fundet?

Andelen på 4,1 pct af markedet i 2010.

Privatleasing blev i 2010 udfordret fra flere sider. Privatleasing blev i 2010 udfordret fra flere sider.

JP
Nye tal for markedsandelen for det nye satsningsområde i forhold til salget af nye personbiler viser, at privatleasede biler udgjorde 4,1 pct. af markedet i 2010 mod 4,8 pct. i 2009, skriver Jyllands Posten. Det er en klar tilbagegang, som bekræftes af direktør for Danske Banks leasingselskab og formand for brancheorganisationen Finans og Leasing Henrik Bech-Hansen. "Vi så en stor stigning i privatleasing i 2009, fordi en række bilimportører var interesserede i at få tømt deres lagre af biler. Det betød attraktive tilbud til forbrugerne, men i dag er de lagre væk, og bilerne leases ud til mere almindelige priser," siger Henrik Bech-Hansen, der tilføjer, at bilforhandlernes succes med at sende demo-biler fra biludstillinger ud til kunderne også spiller en rolle.

Downsizing spiller en rolle
Chefanalytiker Niels Grøftehauge, Bilpriser.dk, peger på danskernes store lyst til at købe små biler som en tredje årsag. For netop minibilerne dominerede bilmarkedet i 2010 i hidtil uset grad på grund af finanskrise og de øgede brændstofpriser, og de små biler er ikke så attraktive at privatlease.

"Det kan dårligt betale sig at lease en lille bil, for leasingfirmaerne får ikke så store rabatter på dem. Derfor har de ikke så meget at fire på, når leasingydelsen skal beregnes," siger Niels Grøftehauge, der fortsat mener, at dyrere biler fra BMW og Mercedes er attraktive at privatlease.

Interesseret i privatleasing? Gå til oversigt

Hos Finans Nord, der ejes af Spar Nord, understreger direktør Peter Lorentzen, at prisforskellen på at købe og lease har afgørende betydning.

Det gælder i hvert fald for den ene af de to vidt forskellige kundetyper, som normalt vælger at privatlease frem for at købe. Det er nemlig den gruppe, der kan se åbenlyse økonomiske fordele ved at lease, men netop denne kundegruppe har fået flere gode grunde til i stedet at købe den nye bil.

"Der er kommet færre af de tilbud, som helt åbenlyst gjorde det billigere at privatlease. Derfor er den ene gruppe blevet mindre, mens den anden gruppe, som vælger privatleasing på grund af den større tryghed, ikke er vokset tilsvarende," siger Peter Lorentzen.

 

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.